N

*Natta*

Får hem en ponny i början av januari. just nu är hon ur kondition och har massa vinterpäls då hon går ute mycket och bor i ett kallt stall.
Nu är det tänkt att jag ska sätta igång henne. i 'mitt' stall kommer hon vara ute hela dagarna och stå i en kall utebox på nätterna.

Jag tycker inte det känns speciellt meningsfullt att klippa henne nu, men min 'gammla' ridlärarre tyckte att jag borde göra det..

Bara undrar, hur tycker ni att jag ska göra??

Sv: Klippa??

har oxå funderat lite på det.. men varför klippa? så värst svettig kommer hon antagligen inte att bli

Nä, klipp inte!
Om du inte ens tror att hon kommer att tränas dy-blöt varenda dag kan man ju faktiskt lägga på ett fleece efter ridning, så torkar hon upp på ett kick.
Och vinterpäls är nog rätt skönt för hästen alla de timmar vi inte rider dem.

låter vettigt. så har jag tänkt. men kanske finns det någon som vet bättre?

Jag tänkte ju så att hon blir svett så torkar hon fortare, har en 4:ra åring som är på inridning och kommit så långt att vi travar o hon blir svett av det lilla vi gör, så jag tror nog din kommer förr eller senare o bli svett då du skall sätta igång henne. men men smaken är som baken :p

Hur pass ur kondition är hon,helt "avställd" eller lite igång satt..är det så att du ska sätta igång henne från "början" så att säjja, så hade jag nog inte klippt,det kommer ju ändå inte bli nån svettdrypande pass på ett tag i så fall. Onödigt att klippa då,jag har en lurvig sak jag med, men eftersom han inte går några hårdare pass(bara på tredje veckan av igångsättningen efter en vilopriod på två,tre veckor)så tänker jag inte klippa honom,möjligtvis senare när han börjat komma igång,om vinterpälsen inte ger med sig innan dess såklart men nu blir han ju inte svettig.Eftersom jag rider ute alltid,o inte i ridhus så blir det ju ändå lugnare pass eftersom marken är hård o hal.Så jag hade väntat..men det känner du ju bäst själv,såklart! :bump:

hon har bara gått i hagen större delen av året. visst rör hon sej mecket där, men jag skulle ändå vilja säga att hon är ur kondition. så det blir till att börja från början.

förresten, hur lång tid tar det innan pälsen växer ut igen om man klipper?

Om man har täcke på hästen så kan man klippa lite, bättre än att den står flera timmar med blöt päls enligt mej.

har bestämmt me jför att inte klippa. å hoppas på att hon snart ska börja fälla :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 674
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 265
Senast: MML
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 226
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar