Klippa quarter?

P

Peppan

Någon här som klipper sin quarter?

Brukar åka till April Show på Greva och har aldrig sett någon quarter med "spår" efter vinterklippning. Om man klipper på hösten kan man då räkna med att det inte syns på våren, eller hur länge brukar det ta?

Min tjej, nu 3,5 år, börjar bli som en stor hårboll och antagligen måste jag klippa henne. Hennes humör är inte på topp och hon verkar öm över hela kroppen vid borstning. Så nu har veterinären varit här och gett henne B-vitamin iv., sedan skall vi själva fortsätta varannan dag med B-vitamin im. i sammanlagt 4 dagar.

Kan det vara så att pälsfällningen på våren blir lättare för hästen om man klippt den på hösten?

Många frågor blev det, hoppas på några svar!

MVH/Carina

Sv: Klippa quarter?

Jag, och som många andra som tävlar med sin quarter burkar försöka hålla dem korthåriga så att de inte får någon vinterpäls.

Skulle jag ställa ut min kille i Haltern och han var t.ex jaktklippt skulle domarna tycka att jag var knäpp i huvet, typ.
Och än värre tycker jag att det ser ut om man rakar hela hästen, dvs huvud, ben, kropp - Rubbet!

Därför täckar jag min häst såpass att han aldrig behöver sätta någon vinterpäls, han är alltid korthårig. Och skulle han råka bli lite luddig inför någon show har jag stenkoll på det, och täckar honom lite för varmt några dagar, och borstar järnet varje dag, sen är han korthårig igen!
(Min häst dör inte, han älskar att bli ryktad:D)

Jag tycker inte att du behöver klippa din tjej, såvida du inte arbetar med henne såpass att hon blir svettig. Min kille är också 3,5 men han hålls som sagt korthårig och har gjort det enda sedan oktober förra året (Fast av någon anledning blev han luddig två dagar innan Quarter SM:confused: ).

OM du klipper henne, tänk på att hålla hennes muskler varma, både innan och efter träning, det är jätteviktigt, framförallt på unga hästar, och quartrar med sina korta muskelfibrer.

Senast ändrad:

Tusen tack för svaret!

Du har nog rätt, jag skall tänka mig noga för om jag verkligen skall klippa henne. Hon skall ju inte gå så hårt i vinter utan bara hållas igång. Dessutom har jag ju henne hemma så om hon blir svettig efter ett pass kan hon stå inne med svettäcke tills hon torkar och sedan släpper jag ut henne.

Jag får planera det hela bättre till nästa höst och täcka henne i god tid innan.

Har Du Din täckad hela våren/sommaren?

MVH/Carina

Hej igen!

Låter som ett smart drag!

Jag har inte min täckad på sommaren, men om jag ska tävla så ryktar jag honom mycket i en veckas tid innan för att bli kvitt alla lösa hår som dom tenderar att få på sommarbete.
Sen badar jag honom dagen innan och sen får han stå med täcke och huva över natten för att inte skita ner sig. Är det pissigt väder så får han ha regntäcke på sig men oftast går han naken hela sommaren.
Jag dröjer så länge jag kan på att ta av honom täcket när det börjar bli vår, ungefär tills temperaturen stabiliserat sig, så att han inte blir luddig till April showen :D

Ska bli intressant att se hur "kontrolltanten" (kommunens inspektör för att kolla att jag följer djurskyddsreglerna) tolkar de nya djurskyddsreglerna för häst:

Allmänna råd till 2 kap. 6 §
Täcken bör enbart användas vid behov
och då huvudsakligen som skydd mot
kyla, väta eller insekter.
Det betyder att vi inte kan hålla hästen täckad för att undvika vinterpäls?

Och så får vi inte heller klippa ansiktshåren, hur många halterhäst-utställare följer det?? ;)

Men ansiktshåren får vi väl visst klippa? Iaf enligt AQHA?

Är det någon ny lag för svensk hästhållning så tänker jag strunta i den fullkomligt!:D

Enligt AQHA ja, får vi klippa känselhåren. Men jag har för mig att för de nya svenska reglerna får vi inte göra det. Men än så länge verkar alla göra det endå...

Men är det inte skydds/känselhår?
Varför klippa dem??:confused:

Jag rakar bort "morrhåren" och skägget som de kan ha, för att skapa en bättre huvudform och ge ett renare intryck. Rakar även bort allt öronludd. Inför Haltern alltså.

Min häst har då aldrig lidit av det!

Men ansiktshåren får vi väl visst klippa? Iaf enligt AQHA?

Är det någon ny lag för svensk hästhållning så tänker jag strunta i den fullkomligt!:D
Vi visade Halter på Harvest och hade klippt öron, näshåren ngt kortare och skulle korta håren mer vid mulen. Men då berättade en kille för oss om den nya lagen i EU att mulen ej får rakas ell klippas då dem ej kan sortera hö, gräs när känselhåren är bortplockade. Så hon fick gå in m hår kvar på mulen men blev inte neddömd för det.:rofl:

:eek: HUR vet du det???
Jag menar, det finns väl ändå en anledning till att hästen har känselhår???

Det är det jag inte fattar med utställningar, varför ska man behöva frisera hästarna så hemskt, en häst är väl fin som den är???

Jag håller med dig...Hästen kan vara groomad och välskött utan att man ändrar den på nåt sätt. Möjligen kan jag köpa att man friserar manen något och även svansen men i övrigt...nej:cool:. Blir för mycket "barbiehästar" men det är väl egentligen typiskt amerikanskt:smirk:*äckligt fördomsfull*

Jaha, så tänk dej en välgroomad häst, och så har den stora tofsar som sticker ut i öronen? Eller jätte massa mustash? Och vinterskägg?

På aprilshowen i år sa domaren till mig att det var bra att han var så noga groomad, inkl. klippningen.

Hur jag vet att han inte lider? För det blir ingen som helst skillnad på honom när dom är klippta och inte, han äter, busar, är lika glad och trevlig när man ropar på honom osv osv.

Och tävlar man på viss nivå finns det en standard, och vill man vara med i den leken får man glatt följa dens "regler"

Tänk er min häst här, med tufsiga öron, skägg under hakan och massa morrhår, inte skulle de ge samma uttryck? Inte samma renliga och välskötta helhet heller, åtminstonde tycker jag (och vet många fler) att det är jätteskillnad.
10888257.jpg

Senast ändrad:

Vi visade Halter på Harvest och hade klippt öron, näshåren ngt kortare och skulle korta håren mer vid mulen. Men då berättade en kille för oss om den nya lagen i EU att mulen ej får rakas ell klippas då dem ej kan sortera hö, gräs när känselhåren är bortplockade. Så hon fick gå in m hår kvar på mulen men blev inte neddömd för det.:rofl:

Nej, det är klart att det skiljer från domare till domare. Jag vet att ena domaren på t.ex april showen inte uppskattade tofsiga öron, skägg etc, utan tyckte att det såg ut som om man inte ansträngde sig nog.
Medan en annan domare inte bryr sig alls, man vet aldrig.
Men jag ställer inte halter bara för att jag tycker det är oerhört roligt, utan för att jag tävlar, och vill vinna, och då vill jag inte vara sämre än någon annan i ringen (där de flesta är klippta)

Fast att ignorera djurskyddslagar för att ställa ut sin häst och tillfredsställa en domare tycker jag STINKER!!!

Då betackar jag mig för utställningarna, är det på den nivån det ligger så får det vara!!:mad:

Men då berättade en kille för oss om den nya lagen i EU att mulen ej får rakas ell klippas då dem ej kan sortera hö, gräs när känselhåren är bortplockade.

Det står inte att man inte får, bara att man inte bör klippa/raka mulen. Iaf. det jag har läst...

Jag kommer aldrig att falla för den sortens show, där en häst inte får vara häst. En välskött häst är det tjusigaste som finns medan en övergroomad enbart är "plastigt" i mina ögon...Jag har häst för att jobba med och lämnade barbiedockorna i tidigt stadie. Sköter mina minutiöst och räknar kallt med att en domare ska kunna se min hästs skönhet och fördelar utan att jag ska behöva förändra henne på nåt sätt annat än att man, svans och pannlugg är lätt friserade men kvar. Ren och hel ska räcka. Att ge sig på känselhår som defacto är sammankopplade med känselreceptorer är inte juste.

Jag har även ryst när jag sett användandet av lössvansar, i tidigare tråd. I mina ögon ser det inte naturligt ut och hästens bakdel riskerar att "försvinna" bakom det som inte är äkta...och när det gäller QH är det ju verkligen synd då deras bakdelar ofta är mycket tilltalande...:cool:

Jag kommer aldrig att falla för den sortens show, där en häst inte får vara häst. En välskött häst är det tjusigaste som finns medan en övergroomad enbart är "plastigt" i mina ögon...Jag har häst för att jobba med och lämnade barbiedockorna i tidigt stadie. Sköter mina minutiöst och räknar kallt med att en domare ska kunna se min hästs skönhet och fördelar utan att jag ska behöva förändra henne på nåt sätt annat än att man, svans och pannlugg är lätt friserade men kvar. Ren och hel ska räcka. Att ge sig på känselhår som defacto är sammankopplade med känselreceptorer är inte juste.

Jag har även ryst när jag sett användandet av lössvansar, i tidigare tråd. I mina ögon ser det inte naturligt ut och hästens bakdel riskerar att "försvinna" bakom det som inte är äkta...och när det gäller QH är det ju verkligen synd då deras bakdelar ofta är mycket tilltalande...:cool:

Då är du kanske inte helt enkelt ämnad för de stora showerna, där det gäller att sticka ut och synas. Alla är vi olika:bow:

Rättelse: Klart att alla kan var ämnade, men vill man hävda sig kan man inte gå mot strömmen, utan det gäller att överglänsa. (iaf enligt mig)

Senast ändrad:

Det handlar inte om att vara ämnad för...det handlar om respekt för hästen och...Om det är kutym att förställa hästen är det inga stora shower i mina ögon. Det lockar definitivt inte att göra plasthäst av levande sådana:cool:

Jag har ställt ut andra raser och varit på shower och där har man premierat snyggaste hästen och inte lullullet:smirk:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka