Klippa på sommaren

Explosion

Trådstartare
Hejsan!
Jag tänkte klippa min häst innom de närmsta dagarna för hon har fått så lång päls så hon blir jättesvettig av bara ett lugnt ridpass. Men jag blir lite orolig hur jag ska täcka henne nu.. Hur har ni gjort med era hästar som klipps tidigt?

Hon ska ju skälvklart ha regntäcke när det regnar, men när det är uppehåll räcker det med ett insektstäcke när det inte är så kallt eller behövs det mer?

Sv: Klippa på sommaren

Har hästen redan börjat sätta vinterpäls menar du??? :eek:

Annars är det ju så att vissa hästar svettas mer än andra. Svett är inte farligt så länge man ser till att pållen får i sig vatten och salt :)

Ett insektstäcke är väl bra om hästen är känslig.
Själv såg jag två pållar med regntäcken på sig igår, det hade duggat lite på morgonkvisten och när jag åkte förbi andra gången på kvällen efter jobbet så gick dom fortfarande med täcken. Då hade det inte regnat på 7h och det var 23 grader och kvavt ute... Jag led med de stackars pållarna....

Okej jag vet inte vad det är för hästar, dom kanske har speciella behov, vad vet jag när jag bara åker förbi med bilen...
Men om det är någorlunda friska hästar så.... ni fattar vart jag vill komma :)

Här klipps många hästar året om. De hästar som är klippta nu på sommaren i mitt stall har bara täcke om det regnar ordentligt,
om det bara kommer några droppar så går de klippta hästarna ut utan täcken. Inne har de ej täcken.

Det framgår inte riktigt vilken typ av häst du har - men varför inte helt enkelt spola av hästen ordentligt efter ridtur? Svett är ju inte direkt något ohälsosamt?

Vi spolar alltid hästarna när vi ridit - är ryttaren lika svettig är det bara att gå ner till bryggan (eller ställa sig under slangen också).

KL

Klippte mitt 17 åriga sto förra veckan då jag fick nog av hennes täta päls samt att hon fällt sedan april.

Bra foderstat, ingen mask osv.

Min teori för varför hon hade så tät päls är att hon frös VARJE dag oavsett täckning i vintras pga hagar utan någon sorts skydd eller lä, och snålblåst.

Så vill du klippa så klipp tycker jag.

Hon är täckad de dagar vi vet att det ska regna, stallägaren är hemma hela dagarna så blir det varmt åker täcket av igen.

Har hästen redan börjat sätta vinterpäls menar du???

Mitt kallblod har fällt av sommarpälsen i nån vecka nu, så jag antar att han har börjat sätta vinterpäls....;)

Brukar klippa första gången i september och en gång till i slutet på november, sen brukar det klara sig resten av vintern.

Nu är det ju som sagt så varmt så det är ju bara att spola av och släppa ut igen, så går hästen och rullar sig torr:p.

Samma här! Ett par ynka månaders lycka med sommarpäls är redan över. Dags för pälssättning. Men de klipps bara vid behov när pälsen börjar bli rejält tjock i oktober o möjligtvis nån gång mer innan nyåret. Än så länge är det slangen som gäller och salt som kompensation.

Seabaz: Ja det har hon gjort för pälsen är väldigt tjock och tät. Hon är en sån häst som svettas ganska mycket från böjan och det blir inte direkt bättre med tjock päls.

Ironwill: Tack för det svaret, för det va mest det jag undrade hur mycket en klippt häst tål!

Nasseman: Hon är ett vanligt halvblod. Jag tycker inte det är så kul att åka iväg på tävling och hästen är så svettig så det löddrar efter framridningen.. Sen så är det ju risk för skav om man lägger på ett insektstäcke på en blöt häst för det behöver hon ha för det är mycket odjur här.

Jordgubben från skåne: Ja min är 15år så det kanske beror lite på åldern.. Hur gör du om hästen är ute på natten och det är ca 12-13 grader? Eller står den inne på natten? Vi brukar ha dem inne på dagen om det är för mycket broms och så.

Luna10: Fast som jag skrev tidigare så vill jag inte lägga på insektstäcke om hästen är blöt för risk av skav och det täcket behöver hon.

Tires: Nej det är inte många månader man kan njuta av kort päls.

Min häst fäller också som fasen och har tjock päls på magen (går ute). Har klippt bara mage på honom ;)

Min egen klipps minst en gång på sommaren, hon går enbart med täcke om det regnar dvs. vid duggregn går hon utan, har inte haft behov av flugtäcke eller dylikt heller.

De andra som klipps har inte heller haft flugtäcke och enbart regntäcke vid regn. :)

Det går nog bra att klippa nu, men du kanske får täcka lite tidigare än "alla" andra i och med att de oklippta hästarna snart börjar sätta mer päls
och därmed klarar sig längre utan täcke, medens en klippt häst har mycket kortare päls när det väl börjar bli kallare.

Håller med!

skillnaden på en klippt och icke klippt häst är ju att päls stråna är avhuggna, dvs de kan inte resa sig/sänka sig för att skydda mot kyla/nederbörd/blåst/insekter osv, så som en oklippt päls kan. Det är ju dessa aspekter man behöver ta i beaktning när hästen klipps.

Utifrån det TS beskriver så tycks hon ha koll på just detta, så utöver det ser jag inga problem.

Min är inne på natten då hon behövde fodras upp igen eftersom att där inte var tillräckligt med gräs åt henne i beteshagen. Hade inte klippt henne om hon gått ute dygnet runt. Då hade nog ett täcke åkt på under de kalla nätterna. Än så länge ligger våra nattemperaturer på 15-18 grader

Vi kommer att inom snar framtid klippa shettisen då han börjat se ut som en lurventuss redan. Nu är inte hans problem att han svettas mängder utan att han tappar energin när han blir lurvig, o detta är en energisk shettis eg. Vi brukar inte täcka honom mer än om det regnar mycket o ihärdig när han är klippt under de varma månaderna. Så länge temperaturen inte kryper mot nollgradigt går han naken. Han står ute dygnet runt kan tilläggas.
Kan hålla med er övriga det är korta månader med sommarpäls, shettisen har precis satt sommarpälsen när han börjar sätta om till vinterpälsen, min nordis har börjat lossa sommarpälsen för att sätta vinterpälsen det är ju så man blir ledsen 2-3 månader med sommarpäls...

Liknande trådar

Hästvård Denna eviga fråga...Täcke eller ej! Har börjat tänka om sista året. Har alltid rutinmässigt lagt på ofodrat regntäcke på sena hösten(...
Svar
7
· Visningar
1 099
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 973
Senast: Takire
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 225
Senast: Juli0a
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 450
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈