Klippa NU?

H

hallon

Vi har en liten welsh mountain-dam på 21 år. Hon har väldigt mycket och lång päls, och blir därför ordentligt svettig vid ridning.
Vi spårklippte henne i november.
Nu fäller hon ganska rejält, MEN sommarpälsen som växer ut är väldigt lång och kraftig den oxå. Förra sommaren var hon oxå långhårig, men reds ju inte lika mycket som nu.

Frågan lyder alltså; kan man klippa en ponny mitt i fällningsperioden? Ska jag istället klippa henne när hon fällt klart? Eller ska jag helt enkelt låta henne svettas, och se gräslig ut?

Sv: Klippa NU?

Jag tycker du ska låta henne fälla klart(Annars kan pälsen bli väldigt ful om du "stör den" mitt under fällningsperioden) och klippa henne sen.

du kan klippa nu, det är inte farligt. du kanske får klippa en gång till när sommarpälsen är klar, men om hon får så tjock sommarpäls så är det lika bra. dock kommer hon behöva regn och insekttäcken, en klippt päls skyddar ingenting!

gammla hästar får ofta tjockare päls. jag klipper oftast min gammling en gång på försommaren, annars blir han för varm och kliar.

Åh, tack för ditt svar!
Jag är inte så van vid långhåriga hästar/klippning, eftersom jag levt med shagya-araber hela mitt liv.
Men jag tycker inte att denna lilla ponnyn ska behöva lida av sin långa päls, eftersom hon rids en hel del.
Men då är det alltså inte "förbjudet" att klippa en häst vid denna tiden på året.

Du kan klippa din häst precis när du vill, året om

Man stör ju den naturliga pälsfällningen/sättningen när man klipper vid "fel" årstid och måste vara beredd på att få fortsätta klippa på våren/sommaren men på vissa hästar är det nödvändigt och personligen så skulle jag hellre klippa nga ggr extra per år och köpa extra insektsmedel och flugtäcken hellre än att se hästen fara illa :)

Lycka till!

Måste fråga, hur ska jag göra, har ett halvblod på 21 som oxå är väldigt hårig,framförallt på benen och på ganacherna(?).
Skulle jag klippa honom utan att ta benen oxå så skulle det se jättekul ut, men då måste jag ju klippa honom överallt...
Varför blir de så håriga? Kan man medicinera?

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 530
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag brukar vanligtvis klippa min häst i oktober och då göra en halvklippning. Men i år vet jag inte. Hon fäller just nu, blir rejält...
Svar
12
· Visningar
1 685
Senast: Soffan74
·
Hästvård Jag har en Welsh cob - Dponny som jag haft i ca 1år. När jag köpte henne så var hon inte i det bästa skicket muskelfattig & svankig -...
Svar
5
· Visningar
1 102
Senast: Smulan75
·
Hästvård Vår gammelponny som får väääldigt mycket päls gick oklippt i vintras. Nu har det varit uppåt 10 plus i en månad och han, till skillnad...
2
Svar
21
· Visningar
4 135
Senast: Ajabaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?