Gammal häst som fäller långsamt - klippa?

Sv: Gammal häst som fäller långsamt - klippa?

Jag klippte min 26-åring förra våren, i slutet på maj, eftersom hon hade mängder med vinterpäls kvar och nästan inte hade tappat någonting, trots B-vitaminer hela vårvintern-våren. Eftersom hon reds lite lätt var det outhärdligt för henne att gå med den tjocka pälsen, det var inte ens något att fundera på. Tur var väl det, för bara några dagar senare slog sommarvärmen till på allvar. Det var för övrigt första året hon hade problem med fällningen, trots att hon var ganska gammal. Om hästen mår dåligt av pälsen så hade jag klippt den.

Sv: Gammal häst som fäller långsamt - klippa?

Klipp du! Det om att pälsen blir dålig är nog bara en myt. Min gamling har varje år fällt tidigare och tidigare, men sommarpälsen har blivit tjockare. Jag klipper någon gång april-maj beroende på när han klarar sig utan täcke trots att han är klippt. Jag klipper dock av helt andra anledningar: när han fäller får han så mycket hår i ögonen att de blir inflammerade så även huvudet blir klippt. Sen klipper jag för att han ska få en fin sommarpäls. De år jag inte klippt har jag behövt klippa efter midsommar för att pälsen är för varm och då blir den riktigt ful. Dessutom vill jag och han inte genomlida alla problem med fällningen bara för att ändå behöva klippa senare.. Så att klippa i maj har bara gett fin sommarpäls på de jag har gjort det. Är du orolig så brukar man kunna se när nya pälsen är på väg upp och då ska man inte vänta utan bara riva av pälsen för att sedan låta den växa ut, på så vis har man inte stört den nya pälsen.

Två tips när de fäller dåligt är dock att kolla/öka proteinmängen i fodret och kolla upp att hästen inte har ppid (cushing) som ofta ger pälsförändringar. Min gamling är kollad flera gånger och det är bara nu sista gången som resultatet visade på sjukdom.

Liknande trådar

Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 255
Senast: Ise
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 505
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej! Min ena häst har så fruktansvärt mycket päls och jag skulle verkligen behöva klippa henne. Hon har börjat fälla en hel del men...
2
Svar
23
· Visningar
3 724
Senast: fjordis
·
Hästvård Nu går vi snart in i juli, och min 17-åring har fortfarande lite vinterpäls kvar. Absolut inga större mängder, och visst har det varit...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 824
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar