Klippa nu ?

Sv: Klippa nu ?

Det där har jag också börjat fundera på, har trots decennier i branschen aldrig sett en förstörd sommarpäls. Vet inte ens hur den skulle se ut.

Så jag skulle absolut klippa.

EN gång har jag sett problem. Den fällde liksom vinterpälsen men det fanns ingen sommarpäls under, såg ut som den fått skabb typ. Men sommarpälsen kom, och var hur fin som helst. Men sen dess aktar jag mig lite för att klippa för sent, ifall det skulle hända igen.

Annars är ju det värsta som kan hända att sommarpälsen blir randig/flammig eller matt. Dvs estetiskt.

Jag hade klippt. Jag brukar faktiskt klippa min pälsboll på vårkanten för att hjälpa honom. Har aldrig upplevt att sommarpälsen blivit ful eller att han fått problem med huden.

Lånar ditt inlägg och stjäl lite utrymme i tråden för att fråga, hoppas det är ok.

Min häst har stått hela vintern och ser ut som en grizzlybjörn, svettas vid minsta ansträngning men ska sättas igång nu. Dock står han i utebox/minilösdrift, och jag undrar hur ni skulle gjort med klippning eller ej då? Ställer ogärna ut en svettig häst, men vill ju helst inte att han ska bli mer insektskänslig än nödvändigt.
Han har täckenmed hel hals av olika variant, men kan vara känslig för insekter ändå, och det är ju en svårtäckad säsong med varma dagar i solen och kalla nätter.

Jag planerar för att klippa innan vinterpälsen släpper helt eftersom min då inte har börjat sätta sommarpäls (syns tydligt, han är nästan vit i botten på vinterpälsen och somnarpälsen är mörk).

Just nu har våra inga täcken alls med plusgrader i stallet på natten och minus vid utsläpp. De är nog lite (åtminstone min precis helklippt) ruggiga på kvällen och morgonen i hagen men att ha täcke på vid typ vindstilla, stekande sol och uppemot 15 grader innan jag kommer hem är inte ett alternativ för mig. Tror den här tidiga solen gör mycket mer nytta än vad den lilla kylan (som känns betydligt varmare än några plus mitt i vintern) skadar.

Nädå, det har han hela somrar. Jag tänker mest om han blir jättekänslig och pälsen inte hinner växa ut tills insekterna kommer.

Jag är en larvig jäkel, helt enkelt. såg hästen i hagen ikväll otäckad och han ser verkligen hemsk ut i sin ragg. Nu klipps han.

Hälsn Fånig

Hade jag klippt nu hade jag helklippt för då syns det inte på sommarpälsen. Annars kan det synas på sommarpälsen om du halvklipper (ser bara ut som att han är klippt) men bryr man sig inte om det är det bara att klippa som man vill

Senast ändrad:

Jag oroar mig av precis samma anledning, inte alls konstigt! Vill ha intakt sommarpäls ffa pga insekter och kyliga sommarregn :) Min häst har dock inga problem i grunden och har inte alls flugtäcke (bor blåsigt också).

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
976
Senast: Cactus
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 154
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 322
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama