Klippa naglar på kvicksilver?

Sv: Klippa naglar på kvicksilver?

Vad då? kanske bäst att förbereda sig eftersom jag ska bli mamma i sommar :o

Ja det verkar säkrast. Till att börja med så är risken ganska överhängande att du får ett avslag i cirka tre veckor, är ju inte direkt fräscht. Bebisens mjölkkräks har man ju lite överallt tillsammans med läckande bröst. Man blir också ganska svettig, generellt, av att amma.

Sen är ju inte bebisbajs alltid så gulligt. Så i jämförelse med det tycker jag att små bebisnaglar är ganska fridfulla. Anledningen till att man vill hålla dom korta är dessutom att bebisen river sig själv i ansiktet och anledningen till att du med fördel använder din mun är att du är känslig där, en sax eller klippare kan lätt skada den lilla guldklimpen, och det vill vi ju inte.

Nu vill jag inte göra en skräcktråd med allt utan mer få dig att tänka till och vara förberedd att nyblivna mammor inte ser ut som i Hollywoodfilmer utan det är rätt mycket äckligare. Om man nu tycker saker är äckliga.
 
Sv: Klippa naglar på kvicksilver?

Var ute och gick häromdagen men lillan och hennes kusin på 8 då, lillan spottade ut nappen på marken och jag tar upp den reflexmässigt, suger av den och stoppar in de igen medan kusinen utbrister: "Vad äckligt, det kunde ju var kobajs på den"

Jag rycker på axlarna och säger "och det är ju bara att spotta ut"

Tänkte efteråt det kanske inte var så jättmumsigt men vad göra man?!
!

Torkar av nappen...kanske?

Tro fn att individer i småbarnsfamiljer mer eller mindre alltid är sjuka..:eek:
 
Sv: Klippa naglar på kvicksilver?

Torkar av nappen med vaddå??

Sina fingrar som man precis snorat av bebis med eller ärmen som är full av katthår eller på sina byxor som senaste bebisspyan hamnat på...skämtåsido..

Om bebis spottar ut nappen och direkt vill ha den så letar jag inte fram en näsduk under nån minuts illvrål utan suger promt av nappen och in i munnen igen, och visst jag pussar ju mitt snoriga barn oxå...fy skäms...

Och det händer oftast en 10 ggr på en vagnstur, de flesta jag känner gör samma som jag och inte verkar deras barn sjukare än andra.

//
 
Sv: Klippa naglar på kvicksilver?

Hur länge gör ni det? tills barnet är myndigt eller ? kan ju vara så att det inte gillar att klippa naglarna då heller liksom...

Spådbarn river sig i ansiktet (blodiga) om man inte klipper deras naglar. Det är (mycket) svårt att klippa bebisnaglar. Man är livrädd att få med ett finger. Nöden har ingen lag. På mina barn har jag gjord detta tills de är ca 2-3 månader. Sen är det lättare att klippa (tror naglarna blir hårdare efter ett tag.

Om min tonåring skule ha långa naglar får h*n väl ha det... Personlig hygien lär man nog sina barn sköta liiite innan dess :smirk:

Dessutom; hur mycket smuts (magsjukevirus) tror du ett spädbarn har under naglarna? Iallafall som inte mamman redan har. Varifrån skulle detta smuts (virus) komma?
 
Sv: Klippa naglar på kvicksilver?

Spådbarn river sig i ansiktet (blodiga) om man inte klipper deras naglar. Det är (mycket) svårt att klippa bebisnaglar. Man är livrädd att få med ett finger. Nöden har ingen lag. På mina barn har jag gjord detta tills de är ca 2-3 månader. Sen är det lättare att klippa (tror naglarna blir hårdare efter ett tag.

Om min tonåring skule ha långa naglar får h*n väl ha det... Personlig hygien lär man nog sina barn sköta liiite innan dess :smirk:

Dessutom; hur mycket smuts (magsjukevirus) tror du ett spädbarn har under naglarna? Iallafall som inte mamman redan har. Varifrån skulle detta smuts (virus) komma?

Var väl ungefär vad jag tänkte.

Vill man inte bita så behöver man inte, man kan pilla försiktig på nagelkanten så en flik lossnar, då är det bara att "riva" av. Då de små mjuka babynaglarna är det lätt.
 
Sv: Klippa naglar på kvicksilver?

Vår pojk är elva månader och nagelklippningen går till som så att han sitter i mitt knä (på golvet) Sen på nåt vis håller jag fast honom med armbågarna/underarmarna och med min ena hand har jag den hand eller fot det ska klippas på i ett fast grepp.
Har gjort så från början och han tycker inte det är roligt alltid men jag gör som så att jag slutar inte förrän det är klart. Hade jag tänkt klippa händerna gör jag det. Hade jag tänkt klippa fötterna gör jag det. Men säg att jag tänkt klippa händerna och han sitter som ett ljus, då passar jag inte på med fötterna. Det vore att utmana ödet. Om det går helt utan krångel så gör jag kanske bara den ena handen. För att han ska se att det går fortare om man samarbetar. Mamma ändrar sig inte för att man krånglar.
Jag skulle aldrig våga klippa med sax utan jag har en sån där liten knipsare som man trär in naglen emellan och sedan trycker ihop uppefrån och underifrån. Shit vad svår tatt förklara. Nån som fattar? Finns det något särskilt namn för en sådan manick?

Jag har en systerdotter som är tre år. Hon biter på naglarna. Mycket. Det är inte roligt. Jag har ingen aning om hennes föräldrar bitit av hennes naglar när hon var mindre. Nu klipper de i alla fall tånaglarna. Jag vet inte om det finns ett samband men det kanske inte är bra att bita av naglarna på lite större barn. Det är min tanke bara.
 
Sv: Klippa naglar på kvicksilver?

Var ute och gick häromdagen men lillan och hennes kusin på 8 då, lillan spottade ut nappen på marken och jag tar upp den reflexmässigt, suger av den och stoppar in de igen medan kusinen utbrister: "Vad äckligt, det kunde ju var kobajs på den"
:rofl: Vilken lysande kommentar! :D

Satt på en föreläsning i samhällsmedicin i höstas, en kille i klassen har med sig sin 2-månaders bäbis. Mitt i en mening avbryter sig läraren och vrålar: "VAD GÖR DU?? Jag vill ALDRIG se dig göra så igen!!"
Vi håller på att ramla av våra stolar, det visar sig att bäbis spottat ut sin napp på golvet och killen för att undvika illvrål snabbt stoppat den i sin egen mun och sen i bäbisens.

Shit, vad upprörd läraren blev! Och som vi skrattade... :rofl: Jag försökte blidka honom med att killen bara boostade bäbis immunförsvar lite. :angel: Det gick han inte på.
 
Sv: Klippa naglar på kvicksilver?

Du har faktiskt rätt!
Det är jättebra för babyns immunförsvar när föräldern stoppar in dennes napp i sin mun och in i babyns sedan. Jag har faktiskt för mig det finns vetenskapliga belägg för det. Immunsystemet skall stimuleras för att utvecklas.
Däremot så kan ju medtagande av baby där en hel del människor vistas och där med massor av olika virusar och bakterier florera runt diskuteras ;)
Jag stoppar alltid in napp som tappats ur ungars mun (inkl. min egna) på marken in i min egna mun för att få bort grus och annan skit (nåja hamnar den i hundskit odyl så gör jag inte så). Förvisso brukar småbarn inte ha emot att häva i sig ton av grus och sand men jag tycker det är bra att begränsa tillgången lite ialla fall.
På tal om äckligt så har jag en kompis som friskt smaskad i sig daggmask när hon var liten.
Småbarn och äckelmagad är sällan en bra kombination :D
 
Sv: Klippa naglar på kvicksilver?

Jag har också världens problem att klippa grabbens naglar. Det går inte!
När han var mindre (8 mån nu) rev eller bet jag av nalgarna (rek från bb och bvc) men nu är de så hårda.
Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra... Jag är överlycklig om jag lyckas ta en nagel någon gång ibland... :confused:
 
Sv: Klippa naglar på kvicksilver?

Spådbarn river sig i ansiktet (blodiga) om man inte klipper deras naglar. Det är (mycket) svårt att klippa bebisnaglar. Man är livrädd att få med ett finger. Nöden har ingen lag. På mina barn har jag gjord detta tills de är ca 2-3 månader. Sen är det lättare att klippa (tror naglarna blir hårdare efter ett tag.
Ja jag märkte att de var rätt hårda nu, rev nog av dem ibland när han var yngre. Nu blev han iof rätt förbryllad nrä jag satte mig och försökte bita av dom så han satt mest stilla och småskrattade åt sin knäppa mamma :angel:
 
Sv: Klippa naglar på kvicksilver?

Nagelknipsare använder jag med, men jag har liktförbenat lyckats klippa honom i fingret i ett ryck åt ett håll som jag inte han parera.
Inte för att han brydde sig i det, men tusan så det blödde.
Den här mamman ändrar sig inte heller (inte pappan heller) men jag tänkte att man kunde ju höra sig för med folk ändå. För tänk om det fanns några tipps som underlättar ;)
Men ett fast grepp oooh ja, sprattel sprattel sprattel.
Jag förstår varför vår rara bvc sköterka hela tiden kommenterar att han har mycket muskler. :devil:

Fötterna är det aldrig något problem med, men händerna är för "nyfikna".
 
Sv: Klippa naglar på kvicksilver?

Var väl ungefär vad jag tänkte.

Vill man inte bita så behöver man inte, man kan pilla försiktig på nagelkanten så en flik lossnar, då är det bara att "riva" av. Då de små mjuka babynaglarna är det lätt.

När dom är yngre ja, men inte precis när dom blir lite äldre ;)
De hårdnar rätt bra naglarna.
 
Sv: Klippa naglar på kvicksilver?

Jag tycker det är SKITSVÅRT att klippa naglarna på Emil som snart är 16 månader. Fingrarna är ngt lättare än tårna. Använder sån nagelknipsare, funkar bäst för vår del. Ibland går det att sysselsätta han med nån intressant sak men oftast inte. Då gäller det, hålla fast, hålla fast ännu mer, klippa och KLART. Låter enkelt men är inte särskilt enkelt.
 
Sv: Klippa naglar på kvicksilver?

Du har faktiskt rätt!
Det är jättebra för babyns immunförsvar när föräldern stoppar in dennes napp i sin mun och in i babyns sedan. Jag har faktiskt för mig det finns vetenskapliga belägg för det. Immunsystemet skall stimuleras för att utvecklas.


Fast tydligen är det inte så bra för tandtrollen.. Nu minns jag inte exakt argumentet, men jag har hört att man ska undvika att byta saliv med bebisen. :confused:
 
Sv: Klippa naglar på kvicksilver?

Vi klipper terroristens naglar (uuuh för att bita av, tycker jag med!!). Oftast är det sambon som gör det när han har Filip i sitt knä. När det krisar gör vi en flaska kvällsvälling och jag håller i flaskan medans sambon klipper. Brukar funka smärtfritt då. Annars är Filip en mycket bestämd herre som inte låter sig behandlas hur som helst - som han själv vill, alltså.
 
Sv: Klippa naglar på kvicksilver?

Jag fick också det rådet med mina små.
Man skall bita av naglarna på dem för att inte riskera att klippa av hela fingrarna på dem om de far runt.

Jag lovar - ett avklippt litet barnafinger är äckligare!
Det består av brosk då förbeningen kommer först långt senare.
Så man klipper lätt av dem med en sax eller nagelknipsare.
 
Sv: Klippa naglar på kvicksilver?

Nu vill jag inte göra en skräcktråd med allt utan mer få dig att tänka till och vara förberedd att nyblivna mammor inte ser ut som i Hollywoodfilmer utan det är rätt mycket äckligare.

Jodå, som Alien 1+2+3+4 ungefär.
Eller någon annan "Splatter-film".
 
Sv: Klippa naglar på kvicksilver?

Har aldrig hört eller sett att föräldrar klipper av fingrarna på barn, jag skulle nog känna om det var ett finger i saxen.
 
Sv: Klippa naglar på kvicksilver?

Jag kunde klippa naglarna på min vilde när han låg på skötbordet ett tag (tills han var ca 5 månader tror jag), han gillade att ligga där och titta på mobilen i taket mm.
Sen kom en period då han "hatade" att ligga still alls, det var livat att byta blöjjor kan jag meddela :p så att göra något annat än det viktigaste på skötbordet var inte att tänka på!
Då kom jag på att mest still var han när han satt i bärselen - alltså började jag klippa naglarna när jag bar honom :idea:. Då kunde jag dessutom avleda det hela lite genom att gå och titta på saker under tiden...
// Scata
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ridskoleridningen har kommit igång igen på allvar efter sommaren nu. Förrförra veckan fick jag rida en dressyrlektion på lakritstrollet...
Svar
0
· Visningar
388
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 298
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 345
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Ja, vad fick de utstå under era förlossningar egentligen? Jag vet att jag var NOGGRANN att varna min sambo för vad som komma skulle...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 136
Senast: Jolanta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp