klippa lång man

Elanor

Trådstartare
Visste inte vart jag skulle lägga tråden, om den ligger helt fel får moderatorn gärna flytta! :)

Jo det är så att man häst har ganska lång man, men den är lite väl tunn och risig längst ner så jag tänkte kapa den lite. Hur går man tillväga för att det ska se naturligt och inte avklippt ut? Jag har en ryckkniv någonstans, är det det bästa? Att klippa känns som att det lätt blir för rakt.

Tacksam för tips! :)

(Såhär lång är den)
32367291.jpg

Sv: klippa lång man

Jag brukar skära lite ojämt med en trimkniv så ser det inte så putsat ut. Lång man som man klipper jämt ser konstig ut tycker jag.

Jag har inte ryckt en man på säkert 15 år, jag klipper med saxen lodrätt istället. ("Dressyrman"...)

Det kanske funkar även på en lång man? :)

Det är ganska tålamodskrävande eftersom man absolut inte får luta saxen för mycket, då blir det ju rakt och fult, men jag tycker det blir kanonbra och ser lagom naturligt ojämnt ut.

Jag gör så med min häst han har förvisso inte såå lång men jag tycker att det funkar. Jag lutar saxen ca 20-30 grader från "lodrät" och klipper liite liite i tagen och vandrar från manken till öronen och sedan ned igen. Ser naturligt ut.

För att det ska se så naturligt ut som möjligt hade jag ryckt manen förhand, men blir även bra med ryckkam.(har också en sådan, funkar väldigt bra)

Det absolut bästa är nog att klippa. Ta pyttelite i topparna med saxen vinklad ganska mycket uppåt.

Nu har inte min häst lång man, men jag brukar göra så att jag först klipper rakt, och sen klipper jag uppåt, då ser det inte spikrakt och fult ut, det ser ganska naturligt ut tycker jag :laugh:

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
911
Senast: Esmeralda
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 457
Senast: Trassel12
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 654
Senast: Whoever
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 936
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18