Klippa klor

monster1

Trådstartare
Nästa problem område. Hur lär man en valp att få klorna klippta?
Jag letade upp en gammaltråd här på buke där det stod att man skulle lägga hunden på rygg med huvudet mellan arm, lår och midja och sedan lägga sitt ben mellan hundens bakben för att hålla i den och sedan klippa. Med ett fast grepp skulle det inte åsamka hunden något obehag.
Nu är min valp ganska liten så det går inte, han ormar sig och biter vilt omkring sig och jag är rädd att jag skall klämma honom.
Övriga metoder vi prövar är att ha honom sittandes i knäet en håller i och den andra håller i tassen och klipper. Men det blev ett våldsamt sprattel och han blev bara rädd.
Sedan har vi provat att bara pyssla med tassarna när han legat och sovit och klippt någon klo här och någon klo där. Men han vaknar och drar sig undan direkt när klotången kommer fram. (Denna modell provade vi först).
Hur gör man egentligen?!
Det står ingenstans, bara att man skall lära dem från de är små så det inte blir ett problem när de blir äldre... :confused:

Sv: Klippa klor

Ja du... Råden är många och alla är experter men tyvärr fungerar alla hundar olika. Vissa säger att man skall hålla fast när de är små och klippa trots att de bråkar som galningar, då ska de lära sig så småningom. Jag provade den metoden med resultatet att valpen lät som om man skulle mörda henne... Sen växte hon rätt snabbt också så det var inte så lätt att hålla fast.

Det som funkat bäst för mig är att sätta hunden med rumpan in i ett hörn och själv sitta framför. Sedan ta upp tassen (fram) och klippa. Då ser hunden vad man gör och sitter inte fast, trots att hon inte kan backa. Passa också på att klippa när ni varit ute eller badat, då är klorna lite uppmjukade av att de är blöta. Baktassarna fick jag ta då hon låg ner, men fortfarande utan att hålla fast henne. Numera går det faktiskt riktigt bra!

Om din valp är av mindre sort med små klor kan du använda en vanlig nagelklippare (för människotår) de är lite vassare och det blir inte samma kläm-känsla för valpen.

Men det är nog bara att öva på, ta dock inte alltid tången med när du övar på att ta i klor och tassar, min valp vill bita tången för den är elak...

Så här har vi gjort med vår valp:

Vi har först och främst lärt honom att det är mysigt att ligga på rygg i vårt knä. Kelat och gosat med honom när han legat på det sättet. Så småningom pysslat försiktigt med tassarna. För att sedan klippa supersupersuperlite av någon klo, fortsatt smekas och grejja och sett till att vår valp varit lugn och haft det mysigt hela tiden. Och hela tiden varit oerhört lugna och trygga för att förmedla att det inte är någon fara, något helt naturligt. Gör detta varje dag om det så behövs.

Ha inte bråttom, vänj hunden i den takt som är lämplig för individen, stressa ALDRIG upp er, visar ni att ni är nervösa eller tycker att det hela går åt pipsvängen så kan ni vara säkra på att hunden uppfattar det på precis samma sätt.

En klo var tredje dag är bättre än alla klor under en och samma seans. Och att klippa väldigt lite så man inte under några som helst omständigheter klipper i pulpan. Aldrig ömka eller trösta utan prata lugnt men uppmuntrande och tryggt. Ömkar man eller daltar med hunden när man ska klippa klorna så tror hunden att den har något att vara rädd för. Att få pälsvård och få klorna klippta ska vara någonting hunden ser fram emot. Det gör den om man skapar en trygg situation där mysfaktorn överstiger otrevlighetsfaktorn. Enda sättet att skapa en sådan situation är att själv vara lugn och förmedla en känsla av "nu ska vi umgås och ha mysigt - det här ÄR mysigt!".

Att trycka fast valpen på det sätt som beskrivs i den tråd du refererar till tror jag inte alls på. Däremot låta hunden bli trygg i att ligga på rygg i ditt knä är ett bra hjälpmedel för kloklippning och klippning av pälsen mellan trampdynorna.

Ja, det är så vi gör med vår valp i alla fall.

Jag hade en hund tidigare som gick och gömde sig när hon såg klotången. Jag hade den i ett skåp och det räckte att öppna den skåpdörren.

Efter det har jag tränat alla våra hindar från dag 1. Klotång och borstar mm ligger i samma skåp som godiset. Lilla hunden lärde vi ligga på ett bord, klappade och gosade och hade mysestund. Stora hunden samma sak men på golvet (då vuxenvikten är 60 kg).

Jag har låtit klotången ligga framme när vi gosat men inte använt den. Lagt en godbit uppepå som hunden fått ta. Haft tången i handen och med fingrarna grejat med tassar och klor osv.

Eftr några dagar har jag klippt av en liten bit på en klo. Det har inte dröjt länge förrän jag kunnat klippa en tass åt gången. Lite belöning efteråt.

Efter ett par månader har jag haft hundar som glatt hoppat upp på bordet själv och lagt sig ner för "gose"klippstunden eller den stora står på alla 4 och lyfter en tass i tagen så jag inte behöver böja mig ner så mycket. I början fick de en godbit efter varje klar tass, sen när jag klippt två tassar och så småningom bara när vi är klara.

De senaste 4 olika hundarna vi haft har alla glatt kommit springande när jag tagit fram klotången, istället för att tycka det är obehagligt.

Ypperligt gjort!!! Du får min kloklippar-eloge för allt vad den nu kan vara värd!

Moniq skrev:
Jag hade en hund tidigare som gick och gömde sig när hon såg klotången. Jag hade den i ett skåp och det räckte att öppna den skåpdörren.

Efter det har jag tränat alla våra hindar från dag 1. Klotång och borstar mm ligger i samma skåp som godiset. Lilla hunden lärde vi ligga på ett bord, klappade och gosade och hade mysestund. Stora hunden samma sak men på golvet (då vuxenvikten är 60 kg).

Jag har låtit klotången ligga framme när vi gosat men inte använt den. Lagt en godbit uppepå som hunden fått ta. Haft tången i handen och med fingrarna grejat med tassar och klor osv.

Eftr några dagar har jag klippt av en liten bit på en klo. Det har inte dröjt länge förrän jag kunnat klippa en tass åt gången. Lite belöning efteråt.

Efter ett par månader har jag haft hundar som glatt hoppat upp på bordet själv och lagt sig ner för "gose"klippstunden eller den stora står på alla 4 och lyfter en tass i tagen så jag inte behöver böja mig ner så mycket. I början fick de en godbit efter varje klar tass, sen när jag klippt två tassar och så småningom bara när vi är klara.

De senaste 4 olika hundarna vi haft har alla glatt kommit springande när jag tagit fram klotången, istället för att tycka det är obehagligt.

Hur har uppfödaren gjort? Din valp borde vara väldigt van vid att få klorna klippta redan när den flyttar till dig. Man brukar börja klippa klorna redan när valparna är 1-2 veckor, och sedan 1-2 ggr/vecka tills de flyttar hemifrån. Uppfödaren till din valp bör alltså redan ha en rutin som den är van vid. Ring och fråga, det är sådana saker din uppfödare är till för när valparna flyttat!

Mvh,
Duvan

ps. Att valpen är liten betyder inte att den skall tillåtas åla och bita hur den vill. Så fort den har fått tänder börjar gränssättningen. ds

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
609
Senast: MJLee
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 604
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Råkade tyvärr klippa i pulpan på hunden förra månaden och sen dess är hon rabiat vid kloklippning. Vi kör lite avslappnande övningar...
2
Svar
21
· Visningar
4 005
Senast: snorp
·
Övr. Katt Hur lär man en katt att få klorna klippta? Min röda lilla katt är enkel för hon brukar lägga sig på mig när jag ligger i soffan och får...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 555
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar