Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur lär man en katt att få klorna klippta? Min röda lilla katt är enkel för hon brukar lägga sig på mig när jag ligger i soffan och får då hennes framtassar mot mitt bröst och hon tål att jag håller tassarna och grejar. Den andra däremot vill inte att jag håller i tassarna. Och det är ju omöjligt att klippa då. Jag försöker ta i hennes tassar så ofta som möjligt för att vänja henne men vet inte om det finns ett bättre sätt. Tips?
Ja, jag tror också att mycket träning löser problemet. Jag vill ju inte fajtas med någon katt. Det blir så dålig stämning då. Så jag kör nog inte ens på tipset (på fb) att linda in katten i en handduk och sedan ta ut en tass i taget och klippa klorna.Min katt har i sin personlighet mycket integritet och åsikter om allt allt allt. Uppfödaren hade så klart klippt klorna på henne när jag hämtade henne, men varnade att hon var väldigt väldigt kinkig med kloklippningen.
Eftersom jag inte vill hålla på och bråka och greja med något så grundläggande började jag redan när hon kom. I pyttepyttesteg jobbade vi oss fram till där vi är i dag. Jag ropar "Ska vi klippa klorna?" och katten kommer springande som ett jehu
Började med att lägga fingret på hennes tassar, och så gav jag henne godis (det var på nivån att hon direkt gick ifrån en om man ens rörde tassarna ). Jobbade med att få hålla kvar fingret under längre och längre tid och gav godis.
Sedan började jag hålla i tassarna. Bara plocka upp, släppa, ge godis till en början. Sedan att jag fick hålla i tassarna under längre och längre tid.
Sedan plockade jag fram klotången. När hon nosade på den fick hon godis, klämde ihop den och grejade med den så hon fick höra alla konstiga läten.
Sedan övade jag in kloklipparpositionen. Har alltid gjort detta med alla katter jag har. Sätter mig på golvet med utsträckta ben och lägger katten i skåran som blir mellan. katten brukar försöka krångla sig loss men jag håller kvar någon sekund i början och ger godis. Utökar tiden successivt. Katten får inte själv "ta sig loss" till en början, utan då håller jag kvar tills exakt den sekunden katten slutar krångla. Då får den beröm, godis, och blir nedlyft. När man kan sitta så en stund och gosa med katten är den redo för nästa steg.
Efter det började jag sätta henne i kloklipparpositionen, och klämde fram klorna en efter en, gav godis med jämna mellanrum. När jag gått igenom alla klor fick hon beröm och godis.
När jag gjort det ett par gånger började jag klippa klorna. En klo i taget först, sen två, sen fyra, sen åtta, tills jag kunde klippa alla klor utan knussel.
Nu är det här en slimmad katt som är väldigt motiverad av mat och godis (himla lyxigt). Men jag tror nog det kan funka med beröm och gos lika väl. Min förra katt var noll motiverad av godis eller mat och där funkade beröm och gos hur bra som helst.
Nej alltså linda in i handduk gör man väl bara om man verkligen måste.Ja, jag tror också att mycket träning löser problemet. Jag vill ju inte fajtas med någon katt. Det blir så dålig stämning då. Så jag kör nog inte ens på tipset (på fb) att linda in katten i en handduk och sedan ta ut en tass i taget och klippa klorna.
Nej alltså linda in i handduk gör man väl bara om man verkligen måste.
Vi var tvungna en gång med min katt pga hon hatade veterinär och veterinären var rätt kass på att handskas med katten. Tror han var lite rädd också. Till hans försvar låter och ser katten ut som om hon skulle mörda veterinären i bland, men hon har aldrig försökt bita eller riva någon vet.
Jag har också en som får panik och slåss för sitt liv om man håller fast honom, i allt inte bara kloklippning. Får han dock själv komma är det inga problem. På honom klipper jag 1 till 2 klor varje gång i smyg när han sover.Att ligga i knät med ryggen mot min mage gick jättebra med Nikita. Jag bara tog upp henne, klipp, klipp, klipp. Färdigt på någon minut och sedan godis.
Megara är, eh, annorlunda. Hon får spunk om någon håller fast henne öht, och då används både (vassa) klor och tänder.
Jag undrar som övriga, varför finns behov att klippa klorna? Jag har inte haft en tanke på att göra det med mina katter. De verkar klara den biten fin-fint själva.
Oj, det har jag aldrig ens hört talas om att det kunde hända ! På utekatter också??För att slippa klor som växer in i trampdynorna. Ser det allt för ofta på jobbet.
Oj, det har jag aldrig ens hört talas om att det kunde hända ! På utekatter också??
Har endast sett det hos innekatter.Jupp.
Många av hittekatterna vi tog emot på kattakuten hade överväxta klor, de är helt enkelt inte vilda djur som funkar utan oss längre. Tovor i pälsen, klor som blir för långa... allt det där händer/kan hända om man inte håller efter dem.Har endast sett det hos innekatter.
Jag tror absolut det förekommer, har bara av nån anledning missat att träffa på det själv hos utekatter.Många av hittekatterna vi tog emot på kattakuten hade överväxta klor, de är helt enkelt inte vilda djur som funkar utan oss längre. Tovor i pälsen, klor som blir för långa... allt det där händer/kan hända om man inte håller efter dem.