Klippa i kylan?

Sv: Klippa i kylan?

Jag har verkligen tur med min lilla räka till häst han sätter så otroligt fin men tät päls att man inte behöver klippa så ofta. Däremot är det egentligen dags nu för andra klippningen, klippte första i oktober ungefär tror jag och nu skulle jag behöva raka av lite till. Men jag vill verkligen inte klippa mitt i köldknäppen faktiskt, jag skulle ha klippt när det var uppe vid nollan och vände men så smart är man ju bara i efterhand och han är ju inte direkt långhårig och blir svettig så att han inte skulle torka, dessutom skrittas han alltid av ordentligt och står med svettäcke oavsett, ifall han skulle eftersvettas.
Men hade jag en häst som faktiskt var långhårigare än så här då skulle jag klippa ändå för att ha all svett kvar är ju ännu värre och jag orkar knappast få en häst med svamp eller nåt sånt, det har jag sett för många gånger och det verkar för jobbigt...
Hästen tränar förhållandevis hårt och gynnas ju av att slippa ha all päls som blir blöt.

F.ö. förstår jag inte heller varför man klipper en häst som inte gör något... Det känns så sjukt osunt och onödigt och väldigt långt ifrån någon slags hästkunskap alls...

Har precis köpt en ny häst som inte är klippt som vi hade tänkt klippa, men nu när det är så kallt blev vi lite osäkra faktiskt. Känns taskigt att inte klippa då han blir svettig, så det kommer förmodligen bli så. Det går att rida utan att han blir genomblöt då vi rider kortare pass utomhus, men det känns ändå inte helt hälsosamt med en blöt häst i kylan...

Jag tänkte klippa min pålle imorgon, kändes lite dumt att klippa han idag då vi här uppe i piteå hade -34 grader:eek: men det skulle bli betydligt mildare imorrn! Men han har iallafall bra med täcken:)

kl

Jag klippte precis mellan jul och nyår när det var uppe och vände, lyckligt ovetande om kylsn som kom.
Jag hade klippt ändå eftersom han svettades mycket fast han redan var klippt en gång innan, och de går väldigt mycket ute.
Täckar ordentligt och ger mycket att tugga på ute.

Fast vi har ju inte haft några -34 som mest när de varit ute kanske -14

Jag klipper inte i denna kylan och inte efter årsskiftet, men annars håller jag koll på vädret någon vecka innan klippningen. Är inte på några högre tävlingsnivåer, har inget varmstall och ingen uppvärmd manege att rida i, så nu är en klippning uteslutet för vår del.

Nyfiken - hur kommer det sig att du inte klipper efter årsskiftet?

Klippa alldrig hästerna:
har aldrig förståt det har mad klippning, att ta bort naturens skydd?! Jag och de andra skogs körer klippt aldrig häster, och dom gick 10-12 tim. i tung arbetet, ett gammle häst filt slängd vi på när vi lästed och dom rästed.
Az

Klippa alldrig hästerna:
har aldrig förståt det har mad klippning, att ta bort naturens skydd?! Jag och de andra skogs körer klippt aldrig häster, och dom gick 10-12 tim. i tung arbetet, ett gammle häst filt slängd vi på när vi lästed och dom rästed.
Az

Du menar att man aldrig behöver klippa en häst? Ska hästen vara dyngblöt och bli nerkyld istället?

Naturens skydd hit eller dit - använder man hästen så den blir svettig måste man ta bort päls för hästens välmående.

Du menar att man aldrig behöver klippa en häst? Ska hästen vara dyngblöt och bli nerkyld istället?

Naturens skydd hit eller dit - använder man hästen så den blir svettig måste man ta bort päls för hästens välmående.

Dom bli aldrig nerkyld, pälsen kunde vara blott men in i huden var dom törr, vi skrita av dom på vägen hem, då hade kropp varvet ner, i stället fick dom hö, havre och täcket, på sista mattning var dom törr och vi kunde ta av täcket.
Häster var aldrig sjuk.
Az

Dom bli aldrig nerkyld, pälsen kunde vara blott men in i huden var dom törr, vi skrita av dom på vägen hem, då hade kropp varvet ner, i stället fick dom hö, havre och täcket, på sista mattning var dom törr och vi kunde ta av täcket.
Häster var aldrig sjuk.
Az

Men förstår du inte? Det är en annan sorts hästar nu:devil:

Jag väntar. Har ändå inte tränat inne nåt när det varit så kallt och rider jag ute blir han inte svettig i kylan.

Men förstår du inte? Det är en annan sorts hästar nu:devil:

Precis, och sen beror det helt på hur mkt de ansträngs samt om de rids i ridhus största delen eller ute.

Ta tex. en travhäst som skall göra snabbjobb på banan, det funkar inte om den har massa päls. Blir dyngblöt och det säger sig själv att detta INTE är bra.
Bryr man sig om hästen klipper man den när den blir för svettig för att hinna torka ordentligt innan man släpper ut den igen.

*kl*

Flikar inte en grej om det här med svettiga hästar. Varför skulle det vara farligt? Varför blir en häst automatiskt nedkyld för att den är svettigt?

Jag ser faktiskt ingen mening alls med att klippa hästen bara för att "den blir nedkyld/sjuk av att vara genomblöt". Jag klipper främst för att hästen inte orkar arbeta med massa päls, sedan att det torkat direkt är ju en väldigt skönt fördel för mig som skötare, och delvis för hästen iom att den slipper svettäcken. Men hästen lider inte det minsta av att torka det sista under täcke. Iaf verkar inte min hästar någon gång gjort det.

Svettäcken håller hästen varm medan den torkar.

Sist jag red var hästen svettig från topp till tå när jag kom hem efter ett dressyrpass i solen, tempen stod fortfarande på -12. Ulltäcke på och ut i hagen 30 min medan jag mockade och fodrade lunch. Hästen stod o nöjt i solen och var eg lite för varm när han kom in (pga solbadet) men fick behålla täcket på för att torka helt på 1 h lunch. Efter lunch byttes täcket till vanliga utetäcket och hästen var snustorr i hela pälsen.

(hästen är klipprädd och är "under klippning" just pga svettandet dock. Är det varmare än minus orkar han inte arbeta normalt och våren är olidlig för honom i full vinterpäls).

Precis, under täcke är det ingen fara. Men inte släpper du ut en dyngvåt häst i 10 minus??
Självklart finns fler anledningar till att man klipper, precis som du säger :)

Fast har du träffat på en av de där med rejält tjock och lång päls, så fungerar det inte ens med det bästa, mest hightech svettäcke i världen att få dem torra ens till nästa morgon, speciellt inte i kallstall.

Det gäller nog dock ffa kallblodsraserna (och inte alla där heller), men jag minns kallblodsstoet, hon torkade inte på ett halvt dygn, pälsen blev som ett olyckligt våtvarmt täcke som höll kvar fukten.

Så jag förstår även den klippaspekten. Iofs tycker jag 'alla' anledningar att klippa är lika okej, sålänge hästen har välsittande täcken vid behov, får mer mat osv - dvs hästen inte fryser/mår sämre av att vara klippt. Om man så klipper för 'det är lättare att borsta då' eller vad det nu må vara.

Då mår jag sämre av att se alla dessa hästar med stora fula bogskav - oavsett om de är klippta eller ej. Där är något som påverkar hästen synnerligen negativt för de flesta hästar med bogskav. Undantaget de som är så extremt skavkänsliga att de får skav av allt (de där som får skav av skänkeln med i princip) så är ju bogskaven ett tecken på att bogrörelserna hämmas rejält.

Jag som då har superhårig nordis kan ju också svara. Han är klippt under halsen och på bogen, mest för att han svettas av att bara gå i hagen om det är från 0 och uppåt. Nu har jag börjat motionera honom och lite bus på ridbanan gör honom svettig från topp till tå.

Testade att lämna honom inne 1,5 h men han var bara marginellt torrare. Svettäcke vägrar han ha på sig. Så jag släppte ut honom med tjockt vintertäcke som andas i -13. Och han överlevde ;) Inga istappar, ingen lunginflamamtion. Torr och fin pålle sen på kvällen. Egentligen är tjockt vintertäcke ALLDELES för varmt för honom - men det funkade! Annars hade han fått stå inne minst ett dygn.

Honom klippte jag igen förra veckan, hade blivit lite långhårig. Fullblodet klipptes samtidigt i höstas men hans päls har knappt vuxit nåt alls, så han klipper jag inte nåt mer nu. :) Generellt säger man väl att de inte ska klippas efter nyår men många klipper ju året runt så vet inte om det bara är en gammal skröna? Känner man att man måste klippa för hästen rids i ridhus och svettas mycket får man ju helt enkelt ha tillräckligt med täcke när den är nyklippt, precis som vanligt.

Precis, under täcke är det ingen fara. Men inte släpper du ut en dyngvåt häst i 10 minus??
Självklart finns fler anledningar till att man klipper, precis som du säger :)

Nej gud nej! Är det nakna hästar ni pratar om så förstår jag helt. Men det är väl ändå allmänt vedertaget att man täckar svettiga hästar tills de torkat under de kallare årstiderna (om man inte skrittat de torra)? Annars blir jag mörkrädd!

Självklart finns det många som måste klippas som du säger, kallblod mm (jag ätnker spec på Chilis beskrivning av sitt kallblod i en annan tråd :D). Dock har alla min ponnyer av naturras med en jäkla päls torkat relativt fort med rätt täcke oavsett stall. Så jag har lite svårt när var och varannan halvblodsmänniska hävdar klippning pga att hästen blir sjuk om den blir svettig. Jag tror det i många fall bara är smidigare att sköta hästen, eller att den orkar mer om den klipps. Och jag tycker precis som du att det är fullt godtagbara anledningar att klippa, det är inte så att jag är helt anti-klippning :D

Men att hävda att normalhästen blir sjuk och man är den dålig hästägare om man inte klipper, det är att dra det för långt, då har man lite dålig hästkunskap anser jag.

Liknande trådar

Övr. Hund Som vanligt var det för några dagar sen dags för den årliga National Dog Show i USA (som vi i Sverige såklart var geoblockade från att...
2
Svar
35
· Visningar
2 306
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 107
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 220
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 900
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar