Sv: Klippa i kylan?
häst silag som är torr o finn och hästen kan jobba utan att bli loss i magen! men när man måste vaccinera ´så att hästen kan äte grovfoder utan att dö------NO THANKS!!!
Du har missuppfattat litegranna. Det man vaccinerar mot, botulism, finns inte bara i silage, utan finns i jord etc med. Så - tyvärr - kan en häst som äter hö få botulism med.
Risken är dock större med ett silage (även om det fortfarande är en väldigt liten risk), eftersom man där skapar en syrefri miljö, som är rena paradiset för botulinumtoxinet.
Men det är inte så att det är just silage som är det farliga, utan giftet finns i mark osv med, men den lufttäta förvaringen råkar vara paradiset för toxinet. Då det är luktfritt, smakfritt och osynligt så är det omöjligt att 'märka' i balen. Man kan kraftigt minska risken genom rätt TS, rätt stubbhöjd osv. Och soms agt genom vaccination.
Jag har sett häster på ett ensilage foderstätt som verka ok på den i vinter vala men så fort dom sätts i arbetet för dom räna skit och bli snabb uttorket, gick ner nåt hemks i vikt och tappet muskler.
Rännskitan är svårt att förklara. Hästar som får diarre av silage/blött foder får oftast för lite TS, och har diarre pga grovfoderbrist. Inte pga att silaget är blött. Det finns mycket nogranna studier som bevisar att det inte är någon skillnad för magen att ge hö, hösilage eller ensilage. Och det inte ger diarre/andra problem. Undantaget ett fåtal hästar som tycks vara överkänsliga mot/inte tåla silage. Dessa ska självklart inte äta det.
Men även mitt jätteblöta silage t ex är torrare än - bete. Så problemet i det fall det är problem är inte att det är mycket vatten i. Så spännande erfarenhet där, men har ingen förklaring jag heller, mer än att det inte kan ha varit silaget i sig som gav den plötsliga 'reaktionen', däremot kan silaget varit/blivit dåligt. Du nämner våren, och en öppnad bal i värme ska förbrukas inom 3 dagar annars riskerar den att bli dålig, kan det varit sådant som spelade in?
Jag har en naturlig misstänksomhet Alex mot Prepared Hel Hästfoder, typ Kräft pellets och sånt, jag vill se vad jag stoppa i min häst, hö, havre, korn, mejs kan jag se, lukta, smaka på.
Visst är jag gamle dax, men jag har igen änledning att gå ifrån det gamle beprovad så länga hästerna är frisk, må bra och vi kan kör hem vid utan att dom gå ner sig.
Az
Jag ser absolut inget fel i det. Sålänge man så att säga förstår hela bilden. T ex att du kan ge samma mängd energi, protein, socker osv med silage och pellets t ex, som med hö och havre. Att man sen väljer olika tycker jag är bara bra, och det är naturligt man väljer det som fungerar och fungerat bra. Så länge kunskapen och förståelsen för 'hela bilden' finns. JAG skulle ju inte säga att 'nej ditt sätt är jättedåligt, sluta' bara för det inte funkar på min Lillen - och jag förväntar mig, ibland säkert i för hög grad, samma sak åt andra hållet =)