Klippa i kylan?

Sv: Klippa i kylan?

Nejdå, var inte riktat mot dig. Men är lätt att, rent allmänt alltså, för alla, tänka på 'förr' som ja då levde de närmare djuren, kunskapen hade nedärvts i generationer och det var 'bättre förr'. Och glömma att det både vunnits och förlorats sen dess. Det har vunnits mediciner och veterinärmedicinska kunskaper och tekniker etc - men helt klart också förlorats viss kunskap. Inte så mycket om skötsel och utfodring, den är bättre nu, men hanteringsmässigt och förståelsemässigt.

Så bästa är att försöka plocka russinen ur kakan, det är ju alltid nästa generations lyx, undvika de gamla misstagen, njuta av de nya framstegen och samtidigt ta tillvara det bra som fanns innan =)

Tog det inte så heller, men ditt inlägg var en bra spegel på hur lite jag vet.

Ditt senaste inlägg kan jag bara hålla med om! Jag försöker hålla mig a jour med nya rön (inom rimliga gränser givetvis) samtidigt som jag mer än gärna lyssnar på stallägaren som är "gamla sortens hästkarl". Blanda de saker som jag tycker är vettiga och är bra och som överensstämmer med min syn på hästhållning :)

Korsförlamning t ex var väääldigt mycket vanligare på böndernas tid. Helt enkelt för de inte förstod vad det var som gav dem korsförlamning.

Allt var inte bättre förr, inte ens kunskapen.

Jepp, därför täckt vi över hästen när vi lästed och tog bort kraft foder kvällen innan räst dager.
Trämp skada förekome, spätt med tiden tack vara rak hassig drag djur.
Dom hade vet nog att man kan inte klippa en häst mitt i vintern och riskera ljuninflamation!
Az

Ja du, jag är inte gammal nog att minnas den tiden då bönderna använde hästar i jordbruket, men korsförlamning som alex nämner kan jag tänka mig. KS, anaplasma?

Vet inte vad KS och anaplasma är förnåt.
Dom gamle var kännsa inte tillläs´d och kurs medvete som dagens fritida häst folk, men dom visst av lång erfarenhet och dagliga bruk vad en god hästvård var.
Dom var inte klemig av sig, men en kronisk sjuk häst gick till släkt, kan vara änledning till att vi såg inte så många sjuk häster.
Det var lite skillnad mellan bruks djur och dagens fritids källagris.
Az

Nejdå, var inte riktat mot dig. Men är lätt att, rent allmänt alltså, för alla, tänka på 'förr' som ja då levde de närmare djuren, kunskapen hade nedärvts i generationer och det var 'bättre förr'. Och glömma att det både vunnits och förlorats sen dess. Det har vunnits mediciner och veterinärmedicinska kunskaper och tekniker etc - men helt klart också förlorats viss kunskap. Inte så mycket om skötsel och utfodring, den är bättre nu, men hanteringsmässigt och förståelsemässigt.

Så bästa är att försöka plocka russinen ur kakan, det är ju alltid nästa generations lyx, undvika de gamla misstagen, njuta av de nya framstegen och samtidigt ta tillvara det bra som fanns innan =)

Hålla med om det medicinska, men inte om skötsel och utfodering.
Klippning har vi redan gott igenom.
Jag vill se den häst med egen öge som kan arbete 12tim på ensilage, pellets och socker.
Az

Vet inte vad KS och anaplasma är förnåt.Az

KS = kissing spines, eller på svenska intilliggande/överridande tornutskott. Ett rygglidande, som vissa raser ffa fullblodsraserna, är kraftigt överpredisponerade för rent rasmässigt men kan drabba och drabbar andra raser med.

Anaplasma = tidigare erlichia, en fästingburen infektion som kan drabba både häst och hund, sprids med fästingar. Aningen omdebatterad diagnosmässigt annat än i akut fas, men oavsett hur man mäter så har det ökat explosionsartat, helt enkelt för fästingarna börjat vara smittade. Det sprider sig längre och längre norrut med, pga de varma vintrarna, smittade fästingar och fästingar övht lokaliseras mer och mer norrut.

Anaplasma och borrelia var således något de gamla hästkarlarna inte kände till, och inte behövde oroa sig för. Det fanns inte. Varken folk eller fä riskerade att drabbas. I dag är den en reell risk för stor del av hästSverige, och alla hästar som övht får en fästing.

Hålla med om det medicinska, men inte om skötsel och utfodering.
Klippning har vi redan gott igenom.
Jag vill se den häst med egen öge som kan arbete 12tim på ensilage, pellets och socker.
Az

Nu känner jag inga hästar alls som arbetar 12 h så kan inte på ngt vis uttala mig vad de kräver/inte kräver för mängder näring för att orka. Men varför skulle de inte? Hö eller silage - det är näringsvärdet som avgör - havre eller pellets, samma där. Hö kan innehålla mer socker per kg än betfor.

Du kan ju ge en häst exakt samma näring i samma mängd med endera foderstaten liksom, så jag vet inte varför de inte skulle kunna jobba på det?

Okej om du velat se en häst som kunnat jobba 12 h på endast grovfoder, det hade jag förstått hur du tänkte, men den här frågan förstår jag inte riktigt? *nyfiken*

KS = kissing spines, eller på svenska intilliggande/överridande tornutskott. Ett rygglidande, som vissa raser ffa fullblodsraserna, är kraftigt överpredisponerade för rent rasmässigt men kan drabba och drabbar andra raser med.

Anaplasma = tidigare erlichia, en fästingburen infektion som kan drabba både häst och hund, sprids med fästingar. Aningen omdebatterad diagnosmässigt annat än i akut fas, men oavsett hur man mäter så har det ökat explosionsartat, helt enkelt för fästingarna börjat vara smittade. Det sprider sig längre och längre norrut med, pga de varma vintrarna, smittade fästingar och fästingar övht lokaliseras mer och mer norrut.

Anaplasma och borrelia var således något de gamla hästkarlarna inte kände till, och inte behövde oroa sig för. Det fanns inte. Varken folk eller fä riskerade att drabbas. I dag är den en reell risk för stor del av hästSverige, och alla hästar som övht får en fästing.

Many Thank´s Alex för ett förklarning, KS, jag vad det är, jag känna mig borta ibland när folk änvanda bok stav istallet för ord, tänk om jag skulla änvanda american militar språk:

Man they put me on KP and I am piss´t so I´m going AWOL and you turkey´s come after me I´ll hit ya with a WMD and shove my M16 up yours!

Du skulla inte begrippa inget ja sa.

Anaplasma, fästning, ok,
Så sant att vi här fått nya sjukdomer som fanns inte för.
Jag har haft tur att inte mina häster har klaret sig från såna och jag har inte behöv att läsa upp om det.
Jag är tacksom till såna som dig som hålla mig upplyst, bara hålla din kundskap på ett simple nivo så jag kan förstå.

Det med Lillin söcketr o insulin förståg jag, det är din MJ och siffer som är grekiska till mig, för jag har inte sätt mig in i detta.
Az

Jag begrep faktiskt, fast det säger nog mer om MIG än om dig är jag rädd, så nu släpper vi det :devil:

(Uniformsfetischist javisst :angel:)

Men nej, det är inte lätt att förstå i början. Och det är grekiska (MJ etc alltså) för ALLA i början, så jag brukar försöka ta mig tid att förklara för de som vill.

KS hade jag heller ingen aning om, förrän jag hade en häst med misstänkt kissing spines. Och finns nog en massa intressanta förkortningar och 'grejer' jag har noll koll på helt enkelt för jag aldrig behövt lära mig dem än tack och lov. Men fina med diskussionsforum, man kan ju bara fråga =)

Nu känner jag inga hästar alls som arbetar 12 h så kan inte på ngt vis uttala mig vad de kräver/inte kräver för mängder näring för att orka. Men varför skulle de inte? Hö eller silage - det är näringsvärdet som avgör - havre eller pellets, samma där. Hö kan innehålla mer socker per kg än betfor.

Du kan ju ge en häst exakt samma näring i samma mängd med endera foderstaten liksom, så jag vet inte varför de inte skulle kunna jobba på det?

Okej om du velat se en häst som kunnat jobba 12 h på endast grovfoder, det hade jag förstått hur du tänkte, men den här frågan förstår jag inte riktigt? *nyfiken*

När jag kör´d som värst i skogen, var jag upp i 6kg. hö 6kg kross bland säd, havre/korn. en fjörd som håll sig i bra hul och lagt på sig hemska muskler.
Det hade jag lärt mig av dom gamle utan foder ännalys.
Jag skulla inte vara rädd att ersätter hö med ett finn häst silag som är torr o finn och hästen kan jobba utan att bli loss i magen! men när man måste vaccinera ´så att hästen kan äte grovfoder utan att dö------NO THANKS!!!
Jag har sett häster på ett ensilage foderstätt som verka ok på den i vinter vala men så fort dom sätts i arbetet för dom räna skit och bli snabb uttorket, gick ner nåt hemks i vikt och tappet muskler.
Jag har en naturlig misstänksomhet Alex mot Prepared Hel Hästfoder, typ Kräft pellets och sånt, jag vill se vad jag stoppa i min häst, hö, havre, korn, mejs kan jag se, lukta, smaka på.
Visst är jag gamle dax, men jag har igen änledning att gå ifrån det gamle beprovad så länga hästerna är frisk, må bra och vi kan kör hem vid utan att dom gå ner sig.
Az

Senast ändrad av en moderator:

häst silag som är torr o finn och hästen kan jobba utan att bli loss i magen! men när man måste vaccinera ´så att hästen kan äte grovfoder utan att dö------NO THANKS!!!

Du har missuppfattat litegranna. Det man vaccinerar mot, botulism, finns inte bara i silage, utan finns i jord etc med. Så - tyvärr - kan en häst som äter hö få botulism med.

Risken är dock större med ett silage (även om det fortfarande är en väldigt liten risk), eftersom man där skapar en syrefri miljö, som är rena paradiset för botulinumtoxinet.

Men det är inte så att det är just silage som är det farliga, utan giftet finns i mark osv med, men den lufttäta förvaringen råkar vara paradiset för toxinet. Då det är luktfritt, smakfritt och osynligt så är det omöjligt att 'märka' i balen. Man kan kraftigt minska risken genom rätt TS, rätt stubbhöjd osv. Och soms agt genom vaccination.

Jag har sett häster på ett ensilage foderstätt som verka ok på den i vinter vala men så fort dom sätts i arbetet för dom räna skit och bli snabb uttorket, gick ner nåt hemks i vikt och tappet muskler.

Rännskitan är svårt att förklara. Hästar som får diarre av silage/blött foder får oftast för lite TS, och har diarre pga grovfoderbrist. Inte pga att silaget är blött. Det finns mycket nogranna studier som bevisar att det inte är någon skillnad för magen att ge hö, hösilage eller ensilage. Och det inte ger diarre/andra problem. Undantaget ett fåtal hästar som tycks vara överkänsliga mot/inte tåla silage. Dessa ska självklart inte äta det.

Men även mitt jätteblöta silage t ex är torrare än - bete. Så problemet i det fall det är problem är inte att det är mycket vatten i. Så spännande erfarenhet där, men har ingen förklaring jag heller, mer än att det inte kan ha varit silaget i sig som gav den plötsliga 'reaktionen', däremot kan silaget varit/blivit dåligt. Du nämner våren, och en öppnad bal i värme ska förbrukas inom 3 dagar annars riskerar den att bli dålig, kan det varit sådant som spelade in?

Jag har en naturlig misstänksomhet Alex mot Prepared Hel Hästfoder, typ Kräft pellets och sånt, jag vill se vad jag stoppa i min häst, hö, havre, korn, mejs kan jag se, lukta, smaka på.

Visst är jag gamle dax, men jag har igen änledning att gå ifrån det gamle beprovad så länga hästerna är frisk, må bra och vi kan kör hem vid utan att dom gå ner sig.
Az

Jag ser absolut inget fel i det. Sålänge man så att säga förstår hela bilden. T ex att du kan ge samma mängd energi, protein, socker osv med silage och pellets t ex, som med hö och havre. Att man sen väljer olika tycker jag är bara bra, och det är naturligt man väljer det som fungerar och fungerat bra. Så länge kunskapen och förståelsen för 'hela bilden' finns. JAG skulle ju inte säga att 'nej ditt sätt är jättedåligt, sluta' bara för det inte funkar på min Lillen - och jag förväntar mig, ibland säkert i för hög grad, samma sak åt andra hållet =)

kl

Väldigt många intressanta tyckanden i denna tråden märkte jag :grin:

Själv har jag tre hästar hemma - ingen är klippt men alla har täcke. Syrrans ponny brukar alltid vara klippt (hals, bog & mage) på vintern men då vi inte fick tag i någon som ville klippa honom i år så blev det inte av, han skulle "må bättre" av att vara klippt för han blir trött av att bara trava en liten stund för han blir så varm i sin tjocka päls, då anser jag att det inte är snällt mot hästen att rida och man har väl inte en häst för att bara skritta?
Min lilla häst har aldrig varit klippt, det har aldrig behövts helt enkelt, han kan gå ett hårt dressyrpass på 1h utan att ens bli svettig vid sadelgjorden så ser ingen mening i att klippa honom. Han är 12 år gammal.
Min tredje häst är ett halvblod på 18 år. Han gick ute väldigt länge i höstas och hann få rätt mycket päls, han har med gått med täcke hela tiden och han rids inte för tillfället så jag har låtit pälsen vara, nästa höst kommer jag sätta på täcke lite tidigare så han inte får så hemskt mycket päls då han tycker att det kliar och blir jobbig att borsta. Samt att han blir väldigt svettig.
Och jo - täcke har jag för att slippa extremlång päls och smuts. Dels för att slippa borsta dammiga hästar och lång, blöt päls när man ridit klart..

Liknande trådar

Övr. Hund Som vanligt var det för några dagar sen dags för den årliga National Dog Show i USA (som vi i Sverige såklart var geoblockade från att...
2
Svar
35
· Visningar
2 306
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 107
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 220
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 900
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar