Klippa i kylan?

Sv: Klippa i kylan?

*kl*

Flikar inte en grej om det här med svettiga hästar. Varför skulle det vara farligt? Varför blir en häst automatiskt nedkyld för att den är svettigt?

Jag ser faktiskt ingen mening alls med att klippa hästen bara för att "den blir nedkyld/sjuk av att vara genomblöt". Jag klipper främst för att hästen inte orkar arbeta med massa päls, sedan att det torkat direkt är ju en väldigt skönt fördel för mig som skötare, och delvis för hästen iom att den slipper svettäcken. Men hästen lider inte det minsta av att torka det sista under täcke. Iaf verkar inte min hästar någon gång gjort det.

Svettäcken håller hästen varm medan den torkar.
:bow::bow::bow:

Håller helt med om ovanstående! En häst blir inte sjuk av att vara svettig! Det verkar finnas någon slags "svettfobi" bland hästfolk nuförtiden.
Det är faktiskt de allra senaste åren, säg ca 10 sista åren som det blivit vanligare med klippta hästar. För bara 15-20 år sedan var det mycket sällan man såg klippta hästar vill jag påstå. Nu vet jag inte hur det är med travhästarna nuförtiden men då var det sällan man såg en klippt häst även bland högpresterande hästar.

På den tiden mitt hästintresse började d v s som barn ( ganska länge sedan...) fanns inte en klippt häst eller knappt ens en täckad häst i min omgivning. Varken på ridskolor, trav eller bland hästar som kördes i skogen. Dessa hästar arbetades svettiga även under vintern. Det man gjorde då var att gnugga dem torra med t ex halm , sätta på svettäcke och täcke, sedan fick de torka inne om det var riktigt kallt utomhus före de släpptes ut igen ( om det var på dagtid man red eller körde )

Inga hästar blev sjuka av detta. Täcken användes främst efter arbete på den tiden och inte hela dygnet som nu.

På den ridskolan jag red tävlade hästarna LA-MSV oklippta året om. De var friska och sunda individer.

Skulle en häst löpa så stor risk att bli sjuk av att bli svettig
vid arbete oklippta så skulle framförallt skogshästarna varit sjuka hela tiden...

Så skyll inte på sjukdom!

När jag var liten åkte dyngsvettiga hästar ut i hagen i 30 graders kyla.

Det är inget jag tycker är lämpligt idag, även om de inte dog av det då.

Skillnaden på 'fungerar' och 'optimalt' igen, som jag brukar tjata om. (Sen gäller det fortfarande sålänge man ska ha svettning som argument bara de som verkligen får monsterpäls, svettar sig sjöblöta och tar ett halvt dygn att torka).

Hästtransporterna förr i tiden vet väl alla hur de såg ut - varför körs det med störtbågar och bredare släp idag?

Varför används inte jutetäcken idag? 70-talets sadlar? Hästarna dog ju inte av det förr..

Jadu, bra fråga. Men so far så när jag klippte första gången, lite mindre omfattande än nu, men ändå rejält (så rejält de flesta trodde han skulle frysa, jag var inte säker själv) så han frös inte en enda dag, men han gick ner i början.

Sen stannade det, och vände. Via lite input från andra, och viss forskning som finns på andra djurslag om att de ändrar sin metabolism när det blir vinter och kallt, och detta kan påverka insulinkänslighet etc, rent teoretiskt blir det när det gäller häst dock. Då han vände uppåt igen när kylan kom, så kändes det dock inte helt ologiskt. Så jag provade lägga på täcke, för att se om jag den vägen kunde 'lura' kroppen lite att det inte alls var vargavinter. Dvs jag såg till att han blev VARMARE än han varit innan, och inte kände av vind etc på samma vis.

Han gick ner, ganska ordentligt, vi hade ett nytt lägstarekord. Sen gick tiden och pälsen växte, och han la på sig igen. DÅ minskade jag maten ännu mer, men inget resultat.

Så, nu är helt enkelt ett försök att se om klippt + täckad (för SJÄLVKLART täckas han med den klippningen) kan få snurr på det och lura kroppen.

Misslyckas det, så får jag krångla med täcken, men för HONOM är det ingen skillnad, han är varm och gosig ändå. Idag är han (tack vare att jag underskattade hans egen förmåga att hålla värmen) ironiskt nog varmare än någonsin i vinter (för varm), på årets so far kallaste dag. Så det går ju ingen nöd på honom.

Intressant! Så man kan alltså lura metabolismen, eller va det nu hette och det gör man genom att först klippa hästen och sen täcka den? Eller va? Hur går de ihop?

Min tjockis är ju klippt, måste alltså ha täcke på sig. Han går på strikt diet, runt 8 kg hösilage om dagen, men vet inte om det gett resultat. Försöker att aktivera honom mkt. och så går han länge ute (till 20:00) så han får maximal rörelsetid. Sen får han inget sommarbete detta år, kanske bara i slutet av sommaren, får se, är ju ett halvår kvar.

Intressant! Så man kan alltså lura metabolismen, eller va det nu hette och det gör man genom att först klippa hästen och sen täcka den? Eller va? Hur går de ihop?

Min tjockis är ju klippt, måste alltså ha täcke på sig. Han går på strikt diet, runt 8 kg hösilage om dagen, men vet inte om det gett resultat. Försöker att aktivera honom mkt. och så går han länge ute (till 20:00) så han får maximal rörelsetid. Sen får han inget sommarbete detta år, kanske bara i slutet av sommaren, får se, är ju ett halvår kvar.

Jag vet inte - än. Men jag jobbar på att se vilket som sas ger bäst effekt av alla varianter. Ska kontrollmäta imorgon, så får jag återkomma med ev utfall då =)

:bow::bow::bow:

Håller helt med om ovanstående! En häst blir inte sjuk av att vara svettig! Det verkar finnas någon slags "svettfobi" bland hästfolk nuförtiden.
Det är faktiskt de allra senaste åren, säg ca 10 sista åren som det blivit vanligare med klippta hästar. För bara 15-20 år sedan var det mycket sällan man såg klippta hästar vill jag påstå. Nu vet jag inte hur det är med travhästarna nuförtiden men då var det sällan man såg en klippt häst även bland högpresterande hästar.

På den tiden mitt hästintresse började d v s som barn ( ganska länge sedan...) fanns inte en klippt häst eller knappt ens en täckad häst i min omgivning. Varken på ridskolor, trav eller bland hästar som kördes i skogen. Dessa hästar arbetades svettiga även under vintern. Det man gjorde då var att gnugga dem torra med t ex halm , sätta på svettäcke och täcke, sedan fick de torka inne om det var riktigt kallt utomhus före de släpptes ut igen ( om det var på dagtid man red eller körde )

Inga hästar blev sjuka av detta. Täcken användes främst efter arbete på den tiden och inte hela dygnet som nu.

På den ridskolan jag red tävlade hästarna LA-MSV oklippta året om. De var friska och sunda individer.

Skulle en häst löpa så stor risk att bli sjuk av att bli svettig
vid arbete oklippta så skulle framförallt skogshästarna varit sjuka hela tiden...

Så skyll inte på sjukdom!

Det är ju lite som vissa barn kan vara, de tycker att det är otäckt när de blir svettiga. Sen när man förklarar för dem att det är helt naturligt efter ett gympapass ser de ut som frågetecken allihop :crazy:.

Okej! Inga vetenskapliga belägg med andra ord ;). Då kör jag som vanligt med endast grovfoder i ganska liten mängd (absolut inge kraftfoder) och så mkt. motion för honom som möjligt. Men det underlättar ju ridningen med en klippt häst, han orkar ju mer, är ju inte så kul med en genomblöt häst efter bara lite skrittande.

*kl*

Nu kom jag på vad jag hängde upp mig på först! Det var att flera i denna tråden (om jag inte blandar ihop trådarna nu..) skrev att det var hälsosammare för deras hästar att bli klippta nu i den stränga kylan än att de reds svettiga nu i kylan. Om det tycket jag precis tvärtom. Iaf om man med klippta syftar på helklippta.

Nej gud nej! Är det nakna hästar ni pratar om så förstår jag helt. Men det är väl ändå allmänt vedertaget att man täckar svettiga hästar tills de torkat under de kallare årstiderna (om man inte skrittat de torra)? Annars blir jag mörkrädd!

Har tyvärr sett exempel på detta :(

Precis, och sen beror det helt på hur mkt de ansträngs samt om de rids i ridhus största delen eller ute.

Ta tex. en travhäst som skall göra snabbjobb på banan, det funkar inte om den har massa päls. Blir dyngblöt och det säger sig själv att detta INTE är bra.
Bryr man sig om hästen klipper man den när den blir för svettig för att hinna torka ordentligt innan man släpper ut den igen.

Korven:
Om hästen är annalunder nu för tiden än vad dom var för, måste det berör på ett sämre avel, hästerna har blivit för klen, el här vi blivit för klemig med hästerna?
En sak är säkert, det finns mer sjuk häster nu an vad det fanns för.

Quinn:
Jag märkt att när jag var på trav stall hästerna lägt aldrig på sig ett riktig vinter pals, den bliv tjock men kort, vi klippt aldrig dom.

Våra häster arbete så lite nu för tiden att jag se igen änleddning att klippa dom, och med dom nya storm täcket som finn hästen blir torr efter ett par timmer.
Az

När jag var liten åkte dyngsvettiga hästar ut i hagen i 30 graders kyla.

Det är inget jag tycker är lämpligt idag, även om de inte dog av det då.

Skillnaden på 'fungerar' och 'optimalt' igen, som jag brukar tjata om. (Sen gäller det fortfarande sålänge man ska ha svettning som argument bara de som verkligen får monsterpäls, svettar sig sjöblöta och tar ett halvt dygn att torka).

Hästtransporterna förr i tiden vet väl alla hur de såg ut - varför körs det med störtbågar och bredare släp idag?

Varför används inte jutetäcken idag? 70-talets sadlar? Hästarna dog ju inte av det förr..

Nu handlade väl inte diskussionen direkt om trafikfarliga transporter eller dåliga sadlar? Allt var inte bätte förr om det är det du tror att jag vill framföra... Det jag ville få fram i mitt inlägg är att hästarna inte blir sjuka av att svettas lite ( som så många verkar tro ) och att svettas vid träning vare sig är farligt eller onaturlig. Det går för de flesta "hobbyryttare" som mest rider utomhus på vintern utmärkt att ha sin häst oklippt och det är många gånger bra mycket bättre och sundare för hästen.

Nu handlade väl inte diskussionen direkt om trafikfarliga transporter eller dåliga sadlar? Allt var inte bätte förr om det är det du tror att jag vill framföra... Det jag ville få fram i mitt inlägg är att hästarna inte blir sjuka av att svettas lite ( som så många verkar tro ) och att svettas vid träning vare sig är farligt eller onaturlig. Det går för de flesta "hobbyryttare" som mest rider utomhus på vintern utmärkt att ha sin häst oklippt och det är många gånger bra mycket bättre och sundare för hästen.

Om det är bättre/sundare för hästen låter jag vara osagt, jag vet faktiskt inte om det är någon skillnad att tala om för hästen klippt med lagom tjockt/tunt täcke som är väl anpassat, eller vara oklippt. Generellt alltså - för INDVIDEN kan det vara enormt skillnad, men där får man ju hoppas att ägaren har pejl just på individen. De flesta av mina tror jag det kvittat ganska lika, men haft två där det synts tydligt. En som, trots att den fick rätt 'klen' päls, pälsen var lång men mest bara fluff, frös som en besatt och krävde täcke. Men fick, otäckad eller ej, som någon sorts 'fukteksem' på samma ställe på kroppen varje vinter, och rent allmänt blev kliig i vinterpäls. Den trivdes bäst klippt och täckad (om den så bara lodade). Medan en annan som satte väl mycket päls och var stort sjå få torr osv, och lätt svettades, inte alls trivdes med täcke och blev väldigt kliig och rullig MED täcke, och trots att den gick med 'våtvarmt omslag' av pälsen trivdes bäst med lång päls och utan täcke. Övriga tycks det dock som sagt kvitta lika.

Men i övrigt håller jag med dig, förutom med tillägget att det inte går att säga att det gick för X år sedan så alltså.. Lika lite som det går att säga att ditt häst klarar sig utan att si, och få det allmängiltigt.

Jag kollar framtida väder innan jag klipper. Nu har det varit extremt kallt och jag har skjutit på att klippa (blir 3:e gånge för vintern), och snart tycker jag det är för sent. Vill helst inte klippa efter nyår. Klipper för att hästen tränas och inte ska behöva stå svettig varje dag efter ridning. Självklart täckad och ute mellan 10-12 timmar per dag.

Frågan är ju om hästarna är sjukare nuförtiden eller om man helt enkelt är bättre på att hitta och identifiera sjukdomar?[/QUOT

?? vilket typ av sjukdomer i så fall Pancakes.
En bunde kunde inte hålla sig med en sjuk häst eller riskera att hästen skulla bli sjuk.
Om klippning skulla vara ett bättre hälsovård då skulla dom har haftg hästen klippt.
Az

?? vilket typ av sjukdomer i så fall Pancakes.
En bunde kunde inte hålla sig med en sjuk häst eller riskera att hästen skulla bli sjuk.
Om klippning skulla vara ett bättre hälsovård då skulla dom har haftg hästen klippt.
Az

Korsförlamning t ex var väääldigt mycket vanligare på böndernas tid. Helt enkelt för de inte förstod vad det var som gav dem korsförlamning.

Allt var inte bättre förr, inte ens kunskapen.

KL.
Håller med Charlotte i sina tankar.

Om man nu vet att hästen brukar svettas kopiöst så klipper man den i tid dvs inte naken när kylan kommer, för hur många täcker de bitar som de har klippt?

Jag har svårt att se att ngn svettas mkt under rådande väderlek o varje dag.

Mina har lagom med päls för det de uträttar. Svettas inte alls i nuläget. Men om det skulle bli varmt igen skulle de inte klippas för att det blir skillnad i kanske en vecka o sen snorkallt igen

Om man klipper efter att hästen har satt sin vinterskrud färdigt ska det inte behöva växa ut lika mkt- om man ersätter pälsen. Ja annars skaffar hästen ny... för att den behöver det.

Ja du, jag är inte gammal nog att minnas den tiden då bönderna använde hästar i jordbruket, men korsförlamning som alex nämner kan jag tänka mig. KS, anaplasma?

Anaplasma/borrelios fanns inte ens på den tiden, så det är ett jättebra exempel tycker jag, på exempel där hästarna är mer sjuka idag än förr, men där det inte har det minsta att göra med kunskapsnivå åt något håll.

Sen det som för 20 år var en dödsdom är idag en god prognos, för vi har andra diagnosticeringsmetoder och behandlingsmetoder.

Behandlingsmetoderna förr är ett annat kapitel btw. En av våra ponnyer var hängig, utan någon direkt förklaring. Först fick den en vitaminspruta 'för att se om det hjälpte'. Det gjorde det inte. Veterinären har alltså ingen aning han heller varför ponnyn är hängig, inga blodprov etc. Men då vitaminsprutan inte hjälpte så fick han en spruta med anabola sterioder. DEN hjälpte, eg skulle han ha två, men pappa sa ifrån att 'nej, nej, inte en till, då blir han för sjutton hingst igen'.

Varför ponnyn var trött och hängig vet fortfarande ingen, men han blev bra av sprutan. Idag skulle det där vara fullkomligt otänkbart, och en ordentlig utredning skulle ha gjorts. Och man skulle säkert kunna hitta 5 olika diagnoser, som det då behandlades med en steroid-spruta. 99% av dem blev säkert bra av det, den sista procenten var de där som dog utan diagnos. Enklare, och billigare, javisst. Fast om det var bättre för hästarna är ju en öppen fråga.

Livslängden på arbetshästar i jordbruket var INTE direkt strålande 'förr i tiden' heller, på grund av kombinationen okunskap och svårigheter att ge dem tillräcklig vila vid t ex hältor.

Så, visst fanns det det som var bättre förr, och visst finns det det som är bättre idag.

Ha ha, som sagt, inte så insatt i hur det var :p

Känner att jag inte är nån höjdare på att diskutera skillnaden förr och nu eftersom jag inte har nån ordentlig koll. Kände mest att jag ville tillföra tanken.

Liknande trådar

Övr. Hund Som vanligt var det för några dagar sen dags för den årliga National Dog Show i USA (som vi i Sverige såklart var geoblockade från att...
2
Svar
35
· Visningar
2 306
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 107
Foder & Strö Hur ser det ut hos er på höfronten? Nordvästra Skåne inte lika illa som i fjol men det har ändå varit ganska lång torka nu i maj när man...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 220
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 900
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar