Klippa hur mycket..?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Graendal
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 746
G

Graendal

Vår islänning har verkligen sinnessjukt mycket päls på vintern, mer än någon annan isis jag sett. Han svettas t o m utomhus ibland om det är milt väder, och pälsen är inte färdigsatt än.

Så, jag skulle vilja klippa honom, så att det blir möjligt att ha honom inne på nätterna och rida honom normalt, utan att han blir svettig-blöt-nerkyld-sjuk. Men inte så mycket att vi måste ersätta pälsen med täcke (om det inte blir riktigt kallt i vinter, kanske), utan bara tillräckligt för att "neutralisera", om ni förstår vad jag menar. Hur mycket tror ni man ska klippa?

Sv: Klippa hur mycket..?

Klipp en fin spårklippning, det brukar gå bra utan täcke! (om det inte blir kallt kallt kallt alltså!)

Sv: Klippa hur mycket..?

Hoppar på tråden,

Jag har för för första året - på mycket länge - också en häst som jag behöver klippa för att han inte skall bli svettig.

Har tänkt spårklippa honom för att inte behöva täcka jämt. Till frågan: Jag har någonstans sett en serie bilder över olika förslag på hur man kan spårklippa. Någon som vet var jag sett den, eller någon som kan ge bra förslag. Tänkte att han inte skulle behöva skämmas över min klippfantasi :cry:

Annars, är det någon som kan ge förslag på lämpligt spårklippningsmönster.

Tack /Lina

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 442
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 933
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 347
Senast: Åsa A
·
Hästvård Märkte i vintern 15-16 att min häst fick "finnar" på ryggen, regnskållor. Märkte det då ganska sent. Hade använt mycket täcke på honom...
Svar
18
· Visningar
2 124
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka