Klippa hovskägg?

Sv: Klippa hovskägg?

*kl*

Får man klippa i öronen idag med de nya reglerna??

Har för mig att man inte får det eftersom det anses att håret i öronen skyddar för smuts, vatten och flygor etc.

Hästar har ju öronen framåt vilket vi människor ju inte har.

Jag klipper i vart fall inte i öronen utan bara toffsen vid behov.

Annars åker hovskägget i karleden dock inte kronranden på vintern eftersom jag inte klipper benen.

Lite tänkvärt:

Känselhåren behövs
Skydds- och känselhår på huvudet ska inte klippas.
- Hästen använder sig av dem, till exempel i kontakten med andra hästar, när de sorterar vad de ska äta och när det är mörkt, förklarar Karin.
Hästar som fått känselhåren avklippta har ofta sår i ansiktet. De kan också upplevas som ”buffliga” av andra hästar då de måste använda hela mulen, istället för känselhåren som är normalt, när de hälsar på andra hästar. Karin fortsätter:
- Antagligen kommer det att bli förbjudet att klippa känselhåren i de nya djurskyddsföreskrifterna, men de är fortfarande ute på remiss. Arabhästar blir diskade om de kommer till en utställning med känselhåren bortklippta.

Var rädd om öronen
Klipp gärna runt kanten på hästens öra, men klipp absolut inte håret inne i örat. Hästen behöver det som skydd! Lodjurstofsar (hår som sticker ut utanför örat) klipps med fördel med sax. Håll med handen över örat, så att du inte klipper hästen i örat.
Vissa delar ska man inte klippa med elmaskin, de klipps istället med handsax. Det gäller till exempel skapet, kindkedjegropen och strupen. Håret i öronen, runt mulen och på senor får inte heller klippas. Ska du klippa på benen så kammar du upp håret över senorna med en kam och klipper av det för hand.

Nu är det ju redan förbjudet sedan förra året

Går det att klippa hovskägget snyggt om man inte har en trimmer? :crazy: För min häst har fått hovskägg, han blev tydligen klippt innan och nu har han ganska mycket..

// Matilda

Klart man kan göra det... men verkligen inte klippa i öronen. man får vika öronen så man bara klipper det som sticker ut. annars kan man skada hörseln

Klart man kan göra det... men verkligen inte klippa i öronen. man får vika öronen så man bara klipper det som sticker ut. annars kan man skada hörseln

aa, öronen, nej tack för mig! :eek: Jag har/ska aldrig klippa i öronen! För jag vet att håren är till för att skydda...

Jag klipper hovskägget och runt hovarna på min häst.
Även det som sticker ut ur öronen, men aldrig i. :p

förlåt , lånar tråden lite nu ..
Om man ska klippa "tattarhåret" under hakan .. Kan man använda en liten klippmaskin killar typ har och rakar skallen med ;b ? Min ponny är väldigt hårig under hakan och om jag klipper med sax får jag hålla på i evigheter .. men har inte tillgång till klippmaskin så tänkte sno killens :angel:
(den klippmaskinen jag tänkte använda först är i Italien nu eftersom chefen är där och rider i 1 månad :smirk:)

jag klipper allt hovskägg på mina hästar. Spelar ingen roll om det är ponny eller halvblod.

förlåt , lånar tråden lite nu ..
Om man ska klippa "tattarhåret" under hakan .. Kan man använda en liten klippmaskin killar typ har och rakar skallen med ;b ? Min ponny är väldigt hårig under hakan och om jag klipper med sax får jag hålla på i evigheter .. men har inte tillgång till klippmaskin så tänkte sno killens :angel:
(den klippmaskinen jag tänkte använda först är i Italien nu eftersom chefen är där och rider i 1 månad :smirk:)

Vet inte hur det funkar med en sådan, men själv använder jag en liten klippmaskin (som är för häst)till huvud och ben, funkar toppen och går snabbare än med sax;)

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 752
Senast: KesoNeso
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
528
Senast: MiniLi
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 045
Övr. Barn Vi måste fortfarande tjata på sonen att han ska duscha och han vägrar lära sig att borsta håret men långt ska det va… Får tjata mig till...
Svar
18
· Visningar
1 787
Senast: godishanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd