Klippa hovskägg?

Sv: Klippa hovskägg?

Klipper ni med sax, eller hur gör ni? :p

Beror på, om ja e frame med klippmaskinen så tar ja den men annars tycker jag att det funkar men vanlig sax:angel:

Jag tar bort rubbet, älskar synen av rena och nyklippta ben!
Öronen klipps med klippmaskin båda inne och utanpå.

det lär ju finnas en anledning till att dom har hår i öronen, så att ta bort allt skyddande hår tycker jag är lite överdrivet

Men då lär det ju finnas en anledning till att de har hovskägg också? Eller? :angel:;)

Jag klipper allt hovskägg, pälsen runt hovarna och öronen.
När jag klipper pållan på vintern så klipper jag öronen också, annars tar jag sax.
Allt ska bort ;)

Jag klipper hovskägget & tussarna som sticker ut kring öronen.

Jag klipper tofsarna som sticker ut ur öronen men skulle aldrig i livet klippa inuti! :eek: Öronhåren är ju jätteviktiga och hindrar smuts och flugor och annat skräp att komma in i öronen.

Jag klipper kronranden och skägget men inte känslelhåren eller hovskägget. Hovskägget klipper jag inte för att det blir så fult när jag har föröskt klippa bort det med sax och dessutom har min dam inte särskilt mycket hår så det stör inte så mycket.

ni som rakar hela hästen... har några frågor till er... rakar ni själv eller lejer ni ngn annan? rakar ni huvet oxå lr allt utom huvudet? hur gör ni när ni rakar benen... något speciellt sätt? hur lyckas ni raka öronen?

Tack så mycket för svaret! :) Jättefina bilder!

Jag klipper hovskägg och kronrand, säkert en gång i veckan! Är allergisk mot oklippt kronrand, det ser sååå ovårdat ut och det spelar ingen roll hur fin hästen är i övrigt om det inte är gjort. Jag ryser bara av tanken! QUOTE]

Jag kan bara inte låta bli!!!!!

070722106liten.jpg

Du har rätt, skall man visa sin cob på utställning, rör man inte själva hovskägget. Däremot så skall behåringen längs skenan bort.
Det är en sanning med modifikation, att man inte rör manen. På welshcob både rycker man och kapar, annars ser den ut som en ”nordis” och det får mig att rysa. Man vänjer sig faktiskt med hur dom ”ska” se ut, och jag är överlycklig när jag har en individ med mycket ”fluff” kring benen. Man till och med fluffar upp det extra myket på utställning.

ni som rakar hela hästen... har några frågor till er... rakar ni själv eller lejer ni ngn annan? rakar ni huvet oxå lr allt utom huvudet? hur gör ni när ni rakar benen... något speciellt sätt? hur lyckas ni raka öronen?

Jag rakar mina hästar själv, ja rakar hela hästen, även huvudet, ja brukar lyfta upp benen när ja klipper , mina hästar tycker det kan va lite obekvämt så de kan trampa omkring lite men när ja håller i benen står dom still. Jag åller lite löst i örat bara, mina hästar älskar när ja klipper öronen:angel:;):D

hur rakar man huvudet med samma klippmaskin då eller?

rakad häst måste se synnerligen fånigt ut och besvärligt med hyvel och lödder och hela köret.

Föredrar KLIPPA med KLIPPmaskin:angel:

Klart det inte är farligt. Min pålle friseras i hela huvudet till tävling. Rakas i öron och kring nos. Även hovskägget ryker såklart;)

Kul när det regnar och blåser in i öronen...

Är det farligt att klippa hovskägget? Typ om man ska göra hästen lite fin till tävling och så..
Eller lite av håret i öronen? (bara det som sticker ut)

Ett bra sätt att klippa öronhåren utan att riskera att du tar för mycket eller att den får ner i örongången är att du "trycker i hop" örat till en "strut" och klipper det som kommer utanför struten :)

Jag klipper själv och brukar bli lejd till å klippa alla andras :angel:
På min egen häst brukar jag klippa ner till till knäna/haserna och klippa "halva" huvudet. (såhär)
Klipper henne så för att hon aldrig får så mycket päls.
Så det beror på, dels hur mycket päls hästen har, hur mycket ägaren vill att jag ska klippa, och hur mycket hästen går med på att jag klipper ;)

Jag brukar bremsa när jag klipper öronen.
Just nu så använder jag ingen liten klippmaskin, så det känns säkrast att ha hästen bremsad eftersom jag måste använda min stora maskin :p
Fast det beror förstås på hästen. Vissa går bra att klippa i öronen utan brems, andra inte. Alla är dom olika ;)

När jag klipper benen brukar jag först försöka ta så mycket som möjligt när hästen står på det. Men det är svårt att lyckas klippa bort allt då så man måste alltid lyfta på benen tillslut. När jag lyfter bennen och klipper så brukar jag stå tvärtemot så som man står när man kratsar hovarna. (På frambenen! På bakbenen står jag "normalt") Hålla i benet med ena handen och klippmaskinen i andra.

Jag klipper själv och brukar bli lejd till å klippa alla andras :angel:
På min egen häst brukar jag klippa ner till till knäna/haserna och klippa "halva" huvudet. (såhär)
Klipper henne så för att hon aldrig får så mycket päls.
Så det beror på, dels hur mycket päls hästen har, hur mycket ägaren vill att jag ska klippa, och hur mycket hästen går med på att jag klipper ;)

Jag brukar bremsa när jag klipper öronen.
Just nu så använder jag ingen liten klippmaskin, så det känns säkrast att ha hästen bremsad eftersom jag måste använda min stora maskin :p
Fast det beror förstås på hästen. Vissa går bra att klippa i öronen utan brems, andra inte. Alla är dom olika ;)

När jag klipper benen brukar jag först försöka ta så mycket som möjligt när hästen står på det. Men det är svårt att lyckas klippa bort allt då så man måste alltid lyfta på benen tillslut. När jag lyfter bennen och klipper så brukar jag stå tvärtemot så som man står när man kratsar hovarna. (På frambenen! På bakbenen står jag "normalt") Hålla i benet med ena handen och klippmaskinen i andra.

Känns ju lite hemskt att behöva bremsa bara för att klippa :cool:

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 752
Senast: KesoNeso
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
528
Senast: MiniLi
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 045
Övr. Barn Vi måste fortfarande tjata på sonen att han ska duscha och han vägrar lära sig att borsta håret men långt ska det va… Får tjata mig till...
Svar
18
· Visningar
1 787
Senast: godishanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd