Klippa hovskägg?

Sv: Klippa hovskägg?

varför skulle man inte få det :p
han ställs inte ut, utan tävlas i hoppning o dressyr, ska inte se ut som en skogsmulle med en massa lurv överallt.

jag hade för mig att det var rastypiskt med mkt hovskägg hos dem större welsharna :p en kompis till mej hade en welsh och hon sa alltid att man fick inte klippa hovskägg och man skulle inte knoppa... kanske var en ursäkt för att låta hästen vara lite ovårdad :p

Jag tycker att det är lättare för hästar med mycket hovskägg att få mugg, då det blir tätt, och är svårare att hålla rent.

Jag klipper hovskägget, är lite smått allergisk mot hovskägg :angel:
inga lurvbollar på hoppbanan för mej tack.

angående öronen så klipper jag dom så att det inte sticker ut en massa toffsar, men jag klipper inte enda in i örat, utan ja jag friserar dom, det lär ju finnas en anledning till att dom har hår i öronen, så att ta bort allt skyddande hår tycker jag är lite överdrivet

Jag klipper hovskägget, tycker det ser ovårdat ut i tävlingssammanhang annars. Ang öronen klipper jag så fort min häst tillåter det. :angel:

jo det är rastypiskt men som sagt så länge man inte ställer ut såp tycker jag håret ska väck. Flash har kort man som självklart knoppas till tävling.

Min har extremt mycket hovskägg om jag låter det växa ut :devil:
Jag är framme med klippmasknen året om, minst var tredje vecka för att ta bort styggelsen.

Och nej det är ingen fara med mugg och sådant.

Jag klipper hovskägget, det ser prydligare ut och det är mycket lättare att hålla rent.

jag klipper hovskägget på min häst, jag tycker det underlättar att hålla rent + att jag tycker det är snyggare.

klipper även håret som sticker ut ur öronen :)

Mina pållar friseras ordentligt, vill inte ha några murmeldjur!

Hovskägg bort
Renklippt i karleder
Kanten runt hoven
Toffsen i nacken
ALLT håret i öronen
Tattar skägget under hakan (ganacher)

Dom friseras ca 1 gång i månaden och fin putsas alltid inför tävling

jag klipper alltid hovskägg och öronen.
dom kan inte se ut som skogsmullar när dom ska tävla ju :p

Håller med, det kan ju inte se ut som hårbollar om man kommer ut på tävling!!! klipper attl som går at klippa:P Hela hästen(huvud, ben, öron, ALLT):angel:

Jag tycker att det är lättare för hästar med mycket hovskägg att få mugg, då det blir tätt, och är svårare att hålla rent.

det lär ju finnas en anledning till att dom har hår i öronen, så att ta bort allt skyddande hår tycker jag är lite överdrivet

OKEJ??? Rakar du benen??(på dig asså)"det lär ju finnas en andledning att du ha det:devil::devil::devil:

Jag klipper hovskägget, är lite smått allergisk mot hovskägg :angel:
inga lurvbollar på hoppbanan för mej tack.

angående öronen så klipper jag dom så att det inte sticker ut en massa toffsar, men jag klipper inte enda in i örat, utan ja jag friserar dom, det lär ju finnas en anledning till att dom har hår i öronen, så att ta bort allt skyddande hår tycker jag är lite överdrivet

Ha ha ha.Blir lite full i skratt. Inte för att klaga och jag bryr mig inte vad och vad man inte klipper alls så ta inte illa upp, men tror ni inte att det finns en anledning till att hästarna har hovskägg då, om det nu finns en anledning till varför dom har hår i örat.. ;)

Ha ha ha.Blir lite full i skratt. Inte för att klaga och jag bryr mig inte vad och vad man inte klipper alls så ta inte illa upp, men tror ni inte att det finns en anledning till att hästarna har hovskägg då, om det nu finns en anledning till varför dom har hår i örat.. ;)

Skriver samma sak till dig som till "mazarinen elr något sånt) Det finns ju en andledning till att vi har hår på benen.....samma sak som för hästarna VI rakar benen=inget hår Hästarna får öronen klippta=inget hår!!!!!Ganska lågiskt:angel::devil:

men att jämföra vårt hår på benen o hästarnas öronhår är lite att jämföra äpplen o päron.

Skriver samma sak till dig som till "mazarinen elr något sånt) Det finns ju en andledning till att vi har hår på benen.....samma sak som för hästarna VI rakar benen=inget hår Hästarna får öronen klippta=inget hår!!!!!Ganska lågiskt:angel::devil:

Precis vad jag också menar.... Tycker bara kommentaren att jag låter håret i öronen vara kvar för att jag tror att det har någon funktion, fast jag klipper hovskägget motsäger sig lite... hänger du med..

Ungefär som att säga att jag rakar benen, men inte under armarna för jag tror det har en funktion... :)

Alla saker på hästen, och människan för den delen också har en funktion från början, men det är inte säkert att vi behöver den funktionen idag... och jag har ingenting emot att någon klipper hästarnas hovskägg eller öron.. bara att argumentet att låta öronhåret vara kvar för att det fyller en funktion men inte hovskäggen är lite luddig.. :)

Håller med, det kan ju inte se ut som hårbollar om man kommer ut på tävling!!! klipper attl som går at klippa:P Hela hästen(huvud, ben, öron, ALLT):angel:

OKEJ??? Rakar du benen??(på dig asså)"det lär ju finnas en andledning att du ha det:devil::devil::devil:

Hahaha. Ahh det gör jag faktiskt ;)

Gör inte du det? (du kanske är kille) men vet inte många tjejer som odlar hår på benen :angel:

Dessutom fattar jag inte vad du vill ha ut av det här inlägget, Till Svea08_ skriver du att du klipper allting som går att klippas, och i inlägget till mej, tycker du att det är fel?!

Jag rakar mina ben, men jag klipper mej inte i öronen ;) ;O

Hahaha. Ahh det gör jag faktiskt ;)

Gör inte du det? (du kanske är kille) men vet inte många tjejer som odlar hår på benen :angel:

Dessutom fattar jag inte vad du vill ha ut av det här inlägget, Till Svea08_ skriver du att du klipper allting som går att klippas, och i inlägget till mej, tycker du att det är fel?!

Jag rakar mina ben, men jag klipper mej inte i öronen ;) ;O

Jag äe tjej och jag rakar mina ben och NEJ ja tycker inte att det är fel.....det ja ville ha sagt va att på samma sätt som hon förmodligen rakar benen så klipper vi hovskägget på hästarna....!!!

lite KL..

Skulle någon kunna lägga upp en bild på hur era hovskäggsklippta hästar ser ut? :o
Jag har aldrig kommit på tanken att klippa det på min kille, tycker att det är lite charmigt.. :angel:

Han är korsning eng.fullblod/nordis så han har extremt mycket hovskägg också.. Jag skulle nog aldrig lyckas få det snyggt om jag skulle försöka mig på att klippa av det :crazy:
Klipper ni med sax, eller hur gör ni? :p

Kronranden har jag faktiskt aldrig heller tänkt tanken på att klippa, däremot klipper jag öronen, och under hakan, så ser han genast lite ädlare ut.. :D

Men så småningom ska vi väl ut och tävla lite, just nu är det inte aktuellt, men då kan det ju vara bra med lite tips.. :p
Just nu är vi bara skogsmullar ..

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 752
Senast: KesoNeso
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
528
Senast: MiniLi
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 045
Övr. Barn Vi måste fortfarande tjata på sonen att han ska duscha och han vägrar lära sig att borsta håret men långt ska det va… Får tjata mig till...
Svar
18
· Visningar
1 787
Senast: godishanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd