Klippa hovskägg?

M

_Mella_

Är det farligt att klippa hovskägget? Typ om man ska göra hästen lite fin till tävling och så..
Eller lite av håret i öronen? (bara det som sticker ut)

Sv: Klippa hovskägg?

Okej, så dom får inte mugg lättare eller nått?

Det är inte farligt, öronhåren trimmar nog dom flesta, bara man inte klipper bort allt hår i öronen som många gör, det har ju faktiskt en funktion.
Har hästen för mycket hovskägg kan det ju faktiskt vara en nackdel ibland så att trimma det skadar inte heller, blir ju lättere att hålla karleder rena då..

nej, jag gör det iofs har inte min så mkt hår men iaf, lättare att hålla rent och mkt snyggare. tkr muggrisken blir större ju mer hovskägg hästen har...

jag klipper alltid hovskägg och öronen.
dom kan inte se ut som skogsmullar när dom ska tävla ju :p

Jag klipper hovskägget på min, hon har väldigt lätt att få mugg och då är det lättare att ta hand om den. Däremot får jag inte klippa öronhåren på henne, de är heliga :rofl:

jag ska nog trimma min pålles hovskägg, absolut inte allt men så att det är lite mera lättskött ;) det har varit ett rent (:angel:) helvete när det varit som lerigast.. :crazy:
sen ska jag nog trimma lite på håret som sticker ut från öronen :p

Min häst har inte hovskägg men jag klipper HELA öronen, inuti också. Tycker det är snyggast.

Mina trimmas överallt det går, men längst in i öronen låter jag vara. Ser till att det inte sticker ut något, men annars får dom ha det hår dom har som skydd.

Jag klipper hovskägg och kronrand, säkert en gång i veckan! Är allergisk mot oklippt kronrand, det ser sååå ovårdat ut och det spelar ingen roll hur fin hästen är i övrigt om det inte är gjort. Jag ryser bara av tanken!

Öronen klipper jag kanterna på + eventuella utstickande tofsar, men det behöver jag sällan klippa. Så lite trådkapning, hur ofta måste ni som håller efter öronen klippa? För mig blir det max en gång varannan månad (jag gör med sax, och som sagt - bara kanter + tofsar).

jag klipper allt hovskägg på min pålle (welsh cob)

Får man göra det? :eek: Jag trodde det var big no-no...!

Iofs tycker jag att du gör helt rätt och att det blir tusen gånger snyggare, tänkte bara att du kanske fått hotbrev av någon rasfantast :p

Jag trimmar min D-ponnys hovskägg och öron(låter det inuti vara kvar) , absolut snyggast!
Att de får lättare mugg utan hovskägg är en myt.

Jag klipper öronen med rakmaskinen och gjorde det i oktober och det har inte växt ut än, rätt skönt! :D

Hovskägget ska bort utan protest...klipper öronen också men inte inne i örat för det är ju ett skydd.

jag klipper inte hovskägget på min fjording, får inte av mamma :p men själv skulle jag hemskt gärna vilja de, men ja har inte sett en enda fjording utan :p men nån ska väl va den första ...

Jag klipper hovskägg och kronrand, säkert en gång i veckan! Är allergisk mot oklippt kronrand, det ser sååå ovårdat ut och det spelar ingen roll hur fin hästen är i övrigt om det inte är gjort. Jag ryser bara av tanken!

Öronen klipper jag kanterna på + eventuella utstickande tofsar, men det behöver jag sällan klippa. Så lite trådkapning, hur ofta måste ni som håller efter öronen klippa? För mig blir det max en gång varannan månad (jag gör med sax, och som sagt - bara kanter + tofsar).

Gör precis likadant. Kronränderna måste vara trimmade och välsmörjda..

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har ganska långt hår nu och nästa vecka ska jag till frissan. Egentligen vill jag ha kort hår igen, men tyvärr har jag inte...
2
Svar
25
· Visningar
1 752
Senast: KesoNeso
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
528
Senast: MiniLi
·
Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 045
Övr. Barn Vi måste fortfarande tjata på sonen att han ska duscha och han vägrar lära sig att borsta håret men långt ska det va… Får tjata mig till...
Svar
18
· Visningar
1 787
Senast: godishanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd