Klippa hovskägg eller inte?

RIA

Trådstartare
undrar lite över det, hur gör ni? hur mycket har eran häst?

jag har funderat på det om jag ska eller inte å idag har jag tänkt lite mer på det då en tjej i stallet sa; oj, vad mycket hovskägg hon har!

hovskägget är mer långt än jättetjockt.

hagen är ju lerig nu :( så jag vet inte om det skadar mer än det skyddar då det fastnar en hel den lera i det varje dag? jag spolar inte benen mer än nödvändigt och *peppar peppar* så har hon fina karleder och inte en antydan till mugg.

så ska jag låta den vara eller klippa bort den?

Sv: Klippa hovskägg eller inte?

om man ska skippa eller inte låter ja vara osagt, e själv lite kluven i den frågan. karisma har både långt och ganska tjockt, lockigt hovskägg.

men ja blir alltid så fnittrig när ja ser hästar som har långa hår på baksidan framknät. vet inte varför, men ja brukar alltid viska fram "Leif" och börja skratta när ja ser det! just dom långa håren ser ut som något en gubbe som heter Leif skulle skulle använda som en CombOver. problemet e bara det att ja inte känner nån gubbe som heter Leif... :rofl: jag har iallafall döpt just det fenomenet med hästens benhår till LeifFrisyr. och blir lika glad varje gång ja ser det! :love:

min är en tinker och har alltså rätt mycket hovskägg tjockt och långt och ska ju ha det så jag klipper inte mer än det nödvändigaste på längden för att han inte ska gå på det. i sommras hade alla hästar utan han i stallet mugg. så jag tror det skyddar rätt bra man får se till att göra rent , jag spolar n min heller nu när det är kallt, mer än ibland när han tvättas.

Jag klipper helt rent i karlederna. Min häst är jättekänslig och får lätt mugg,så det är lättast att hålla rent på det viset. Sen så tycker jag att det är snyggare med bortklippt hovskägg på de hästar som inte "ska" ha mycket hovskägg,t.ex. tinker, ardenner etc.

Så länge jag hade "varmblodig" häst, dvs min arabkorsningsponny, så klippte jag hovskägget. Det lilla hon hade skyddade inte ett dugg, utan det var både snyggare och lättare att hålla rent karlederna (muggis till häst..) när det var klippt.

Numera sysslar jag främst med fjordingar, så nu klipper jag inte, eftersom hovskägget är tillräckligt stort för att skydda ganska bra. Endast en gång på drygt tre år har vi haft nåt muggliknande (på den med minst hovskägg), men det försvann med mindre än en veckas behandling med frontline (misstänker alltså att det var en "släng" av fotskabb) och jag behövde inte heller klippa hovskägget då för att hålla rent, det gick bra ändå, tog lite tid bara.

Alltså, klent hovskägg som mer skjälper än hjälper åker bort, rejäla hovskägg finns kvar för att skydda, dessutom skulle fjorden se ganska fjantig ut utan...

Tja ungefär så här mycket

Tom075.jpg

hovskägg har Tom... det ska INTE klippas om det inte blir nödvändigt av medicinska skäl eller liknande!

vad är det för ras? :)

min tös är ju ett halvblod, så lika mycket hovskägg som din har hon inte :p

däremot så är det långt. kollade efter idag å det går ner till marken :crazy:
så funderar på att kanske bara klippa tofsen lite kortare...

om ja inte e helt fel ute, så tror ja bestämt att det är en shire, en ung en, som schelin_j har?

Jo visst är det en shire - så han SKA ju ha massor av hovskägg. Inte helt jämförbart med ett halvblod med andra ord. Det var bara fåniga jag som kom att tänka på att den där bilden låg på min photobucket när jag såg den här tråden, och då tyckte jag ju att den passade in lite grann :D

Hovskägget är en förbannelse och en lisa på samma gång. Det förhindrar att smutsen tränger in till huden men den smuts som ändå tar sig in skapar lätt diverse problem av mugg och raspkaraktär. Om jag hade ett halvblod med långt hovskägg skulle jag nog trimma en del i alla fall.

Tom075.jpg

hovskägg har Tom... det ska INTE klippas om det inte blir nödvändigt av medicinska skäl eller liknande!

Har en Tinker och han har lika vackra ben som din Shire :)
Nej dom klipper man INTE i onödan eller hur :)

Fast min fick skabb för ett par år sen och jag tvingades att raka benen helt.... så hemskt det var!

Tror det skyddar mera när hovskägget får vara kvar. Det blir bra avrinning också när lera och slask följer med i hårens rikting. Hästen har ju fina karleder. Varför göra något då?
Jag har aldrig klippt hovskägg på någon häst och har inte haft några problem med mugg eller liknande.

Tom075.jpg

Hi hi hi :rofl::rofl:

Ser ju nästan ut som såna där håriga snowboots (eller vad de hette?) till människor! :D

Jepp jag skrattade som en galning första gången jag såg en tjej med långt svart hår, svart jacka, svarta tights och sådana där fluffmoonboots i vitt. Konstaterade att hon påminde starkt om min häst! Skulle bara ha målat bläs på henne så...:D

Ja tinkrar och shire är ju lite som storebror och lillebrors raser... de är väldigt lika i många hänseenden. Utom just att det minsta shirehästarna är ungefär lika höga som de största tinkrarna. Och att tinkrarna oftare är skäckar då - det får ju inte shirehästarna vara så de har bara "vita tecken" på kroppen :D

Jag har en kallblods travare och henne brukar jag bara trimma längden på så hon slipper kliva på det. Annars låter jag det vara - har inga problem med mugg. Och de gånger hon blivit riktigt lerig om benen har det inte krypit in till huden utan hovskägget har skyddat jättebra.

Är det inga problem med bena tycker jag man ska låta det vara. Inte förstöra ett vinnande koncept så att säga:D

Klipper aldrig hovskägget på min, för jag vill att det skyddar och för jag tycker det skulle se dumt ut att klippa hovsägget på en shettis det är gulligt :D

Jag klipper det på min häst, men det är mest för att det är en pytteliten tofs som bara hänger, så då är det lika ra att ta bort den!

Detta tycker jag:
Hästar som i rasen ska ha hovskägg ska man spara, men dom som inte ska ha hovskägg ska man ta bort det på.

Diana

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 727
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 965
Senast: 13579vas
·
Hästvård Hej! Hur ofta tvättar ni hästens ben och hovar nu när det är så lerigt i hagarna? Vi har uteboxar med stallgång klädd med vindnät och...
2
Svar
24
· Visningar
2 892
Senast: Lilla vän
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 841

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka