Klippa hovskägg eller inte?

Sv: Klippa hovskägg eller inte?

Mina hästar får ha det lilla dom har kvar (araber).

Men det fins hästar ex tinker (vet en sån) som har problem med svamp på benen och det försvinner om dom rakar av hästen hovskägget. Med en sån häst så fins det ju inget alternativ till klippning.
Annars så är det ju upp till var och en.

/Linnea

Min travare har ganska långt, alldeles lockigt hovskägg!
Jättegulligt:D
Visst har han lera och is där ibland, men han har aldrig haft mugg.
Jag tror det är lite av en "skönhets" fråga det där med att klippa hovskägget.
I skolan fick vi lära oss att göra det, för att många tävlingsryttare gör så, för det är snyggt.
Smaken är som baken............

Tror det skyddar mera när hovskägget får vara kvar. Det blir bra avrinning också när lera och slask följer med i hårens rikting. Hästen har ju fina karleder. Varför göra något då?
Jag har aldrig klippt hovskägg på någon häst och har inte haft några problem med mugg eller liknande.

Fast hur fungerar det på min pålla, vars hovskägg står rakt ut bakåt, nästan lite uppåt? :o:D Ser nästan ut som en stridstupp :rofl:

Klipper alltid bort hovskägget, det blir jobbigt att hålla rent annars tycker jag då min häst har väldigt lätt för att få mugg.
Lättare att komma åt med tvål och salvor om det inte är så mycket hovskägg. ;)

Hej!

Jag klipper alltid bort hovskägget. På alla hästar. För att det ser snyggt och välvårdat utan.

Men smaken är som baken d.v.s. delad och folk tycker olika. Fast Om du klipper och det blir fult (enligt dig) så kan du ju trösta dig med att det växer ut igen.

Klipp inte hovskägg! läste just idag på en hästkliniks hemsida att hästar med mycket hovskägg, är bättre skyddade mot t.ex mugg.
De klara även mycket bättre leriga hagar.

På mitt travsto har jag alltid klippt. Hon har haft mugg en gång och det var förra hösten/vintern och då var det riktigt söligt i hagarna.
Haflingern har jag klippt hovskägget på. Han har tjockt hovskägg och jag får inte rent det utan att i så fall behöva tvätta det.

Jag klipper på båda mina. Tycker det är fult med tofsar där.

Tyngre raser tycker jag inte man ska klippa, typ nordisar och sånt.

Gör vad som du tycker är bäst och snyggast (dock kanske framförallt ska det fungera praktiskt!):angel:

Jag klipper hovskägget på mina hästar som jag rider. De som inte rids får va. Tycker att det är snyggare men är lite kluven i frågan.

Känns som att är det helt borta så är det lättare att hålla rent och hålla torrt, medan det när dom har skyddar mot leran somåker in i karleden och skapar mugg men samtidigt blir det svårare att hålla rent den dagen det är riktigt grisigt...

*kl*

så här ser hovskägget ut med all lera. idag när jag tog bilderna var det ändå relativt torrt i hagen, det brukar se rent för djävligt ut! :crazy:

men jag frågade stallägaren å jag ska få byta hage till en som är orörd i höst :) min pålla går själv för tillfället så det gick att få byta, men hoppas snart på att hon kan gå med någon kompis!

bilderna är väl inte direkt tagna i den bästa vinkeln men man ser vad man ska se...
16605031.jpg

16605032.jpg

16605033.jpg

detta skyddar väl ändå rätt så bra?

Jag klipper inte hovskägget på mina (connemaror med ganska mycket hovskägg och ett varmblod med lite). Om kroppen skyddar karlederna naturligt så tror jag att kroppens sätt är det bästa. Dessutom tycker jag det är fint med hovskägg hur lite det än är. :)

Jag skulle nog ändå säga att det där inte skyddar särskilt bra.. Karlederna ligger ju ändå fria och hovskägget samlar bara lera, jämfört med mycket hovskägg som skyddar karlederna. Men, bara man har ett fungerande system att hålla rent, så gör ju var och en som den vill!

Hovskägget finns ju av en andledning, annars skulle det ju inte finnas kvar efter alla år.
Hovskägg = skydd, så anser jag att det är.

Dessutom tycker jag att en häst skall se så naturlig ut som möjligt. Mycket päls, LÅNG man & svans (kanske klipper om svansen släpar i backen dock)
och rejält med hovskägg.
Öronhår klipper jag bara om hästen har "kakor" som fastnat,
det håret fyller också en funktion.
Och skyddshåret hästen har i ansiktet och runt mulen, varför klippa?
Kan ju knappast vara skönt för hästen och det är ju så den lättare "känner" saker..?

Jag håller på med islänningar och de får gärna vara hur håriga och trollika de bara vill :D

Det hade jag klippt bort, det skyddar inte och ser dessutom inte klokt ut:eek:

På tyngre raser med rikligt hovskägg tycker jag det kan få vara kvar, men när det bara hänger en liten tofs tar iaf jag bort den.

min ena har rätt mkt hovskägg men jag klipper det aldrig på han.
det finns ju där för en orsak och orsaken är att det ska skydda från lera,grus och smuts och det gör det.men det gäller då att man håller rent är hästen lerig så spolar jag benen torkar med handuk och efter det en stund med hårtork och så smörjer jag in med en mjukgörande salva då och då och han har aldrig fått nån mugg.det gäller och hålla torrt!!!!hästar med inget hovskägg kan lätt få mugg.:peller så kan du låta det torka och sen borsta bort det

Senast ändrad av en moderator:

jag klipper allt! :p

jobbar med travare så det är därifrån jag fått det.. men min egna häst är en nordsvensk/paint, klipper ändå.

jo, så tänkte jag med. men när det regnar så rinner vattnet längs hovskägget istället för att rinna ner i karlederna. då borde det ju ge något skydd. hellre att leran samlas på hovskägget än lägger sig i karlederna. det är det jag vill förhindra...

Det hade jag klippt bort, det skyddar inte och ser dessutom inte klokt ut:eek:
QUOTE]

ett helt onödigt inlägg...

att det inte ser klokt ut hör inte hit. att frisera hästen snygg är en annan tråd som du själv kan få starta!

frågan var om det skyddade, inte om det inte ser klokt ut!
jag klipper inte av hovskägget för att det inte ser klokt ut.

kommer någon med en riktigt bra poäng just varför jag borde klippa min hästs hovskägg så kommer jag göra det, men inte för att det inte är snyggt. hovskägget sitter väl där av en anledning?

det går som sagt att tvätta bort leran!

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 727
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 965
Senast: 13579vas
·
Hästvård Hej! Hur ofta tvättar ni hästens ben och hovar nu när det är så lerigt i hagarna? Vi har uteboxar med stallgång klädd med vindnät och...
2
Svar
24
· Visningar
2 892
Senast: Lilla vän
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 841

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka