klippa hö med gräsklippare;)

Sv: klippa hö med gräsklippare;)

Jag har också fått höra från barnsben att det är farligt att ge hästar gräsklipp men köp en lie så riskerar du ingenting. De är inte så dyra, finns tex på Ju*a från 199:-. :)

Man tankar en gräsklippare med bensin av något slag, tänk på alla jäkla skitsaker som hamnar i gräset. :o

Slå det med lie istället.

okej ska nog sattsa på det och berätta för pappa varför det inte går att köra med åk gräsklipparen:rofl:

dock är gräset väldigt högt alltså så det är ingen välansad nerklippt grön gräsmatte jag pratar om.

men ni menar att alltså att även om gräset är 1m högt så maler gräsklipparen ner det till små partiklar???

men nu till nästa fråga HUR skall jag förvara löshöet då?

dock är gräset väldigt högt alltså så det är ingen välansad nerklippt grön gräsmatte jag pratar om.

men ni menar att alltså att även om gräset är 1m högt så maler gräsklipparen ner det till små partiklar???

Nu har inte jag varit med och klippt en meter högt gräs, men nog 30-50 cm och det har bara blivit småbitar av det, så det borde det bli på en meter med... Dessutom har du ju som andra skrivit bensin osv som kan komma med i klippet...:confused:

-kl-
Om man nu inte kan lietekninken, borde det inte funka att köra med trimmer? Då slår man ju bara av gräset längst ner. Obs, hypotetisk fråga från min sida, men jag tänker lite på TS pappa, som kanske vill ha en lite enklare metod;)

-kl-
Om man nu inte kan lietekninken, borde det inte funka att köra med trimmer? Då slår man ju bara av gräset längst ner. Obs, hypotetisk fråga från min sida, men jag tänker lite på TS pappa, som kanske vill ha en lite enklare metod;)

Trimmer med tråd fungerar inte, men en röjsåg med gräsklinga (stålskiva med tre eller fyra vingar). Det går att stränglägga på samma sätt som med lie (man sveper i en båge från höger till vänster, tar ett halvt steg framåt och tar ett nytt svep). Skillnaden mot att slå med lie är att röjsågen väsnas! Röjsågen är bättre om man ska putsa längs stängsel, lien är bättre om det är ett större område med högt gräs som ska slås.

Gräsklipps-gräs är fullt av avgaser och olja och dessutom blir gräset "blött" och klibbigt och jäser och om hästen äter det där klibbiga gräset kan det fastna i strupen.
Min häst fick foderstrups förstoppning en gång när grannarna dumpat gräset i hagen :mad:
Jag skulle nog avråda från att ge detta gräs till hästarna..

Gräsklipps-gräs är fullt av avgaser och olja och dessutom blir gräset "blött" och klibbigt och jäser och om hästen äter det där klibbiga gräset kan det fastna i strupen.
Min häst fick foderstrups förstoppning en gång när grannarna dumpat gräset i hagen :mad:
Jag skulle nog avråda från att ge detta gräs till hästarna..

Jag har hört om hästar som dött av gräsklipp! Lien får man öva sig fram med man tar ett steg i taget och försöker hitta rytmen i cirkelrörelsen. Lien ska var något vinklad och dras lite nerifrån och uppåt (utan att överdriva vinklingen) då biter den tag i gräset. Det är också viktigt att klingan är vass. Med lite träning hittar man snart rätt teknik.;)

PS Långt orv på slät mark och kort på kupperad DS

Senast ändrad av en moderator:

En rätt skön film som visar att det inte krävs speciellt mycket muskler för att slå med lie och som samtidigt visar hur man kan hantera en lie riktigt konstnärligt finns här:

http://www.youtube.com/watch?v=dVv597m848s

Tänkvärt så här när dieseln börjar bli dyr! (Filmen är nästan 8 minuter lång men ta er tid att se hela...)

jag har som många andra alltid hört sen barnsben att man inte ska ge sådant man slagit med gräsklipparen, då det kan komma bensin olja etc i det.

traktorer släpper ut både olja och bensin/diesel det har du rätt i, men inte på samma sätt som en gräsklippare. varför inte isåfall köpa hö av någon annan eller låna/köpa en traktor?

kan aldrig tänka mig att det är värt mödan att slå hö med en gräsklippare, och vad dumt det måste se ut..........

jag skulle då aldrig göra det, då betalar jag hellre lite pengar och får det ordentligt!

Jag har hört om hästar som dött av gräsklipp! Lien får man öva sig fram med man tar ett steg i taget och försöker hitta rytmen i cirkelrörelsen. Lien ska var något vinklad och dras lite nerifrån och uppåt (utan att överdriva vinklingen) då biter den tag i gräset. Det är också viktigt att klingan är vass. Med lite träning hittar man snart rätt teknik.;)

PS Långt orv på slät mark och kort på kupperad DS

Exakt. Skulle inte min häst fått hjälp i tid skulle han ha kvävts till döds...

delvis *KL*

Tråden gav mej ett gott skratt. :D
Lite som att fisken till fiskpinnar är fyrkantig. :o

Ang gräsklipp. När man klipper gräs så blir det som flera skriver korta bitar och det blir en kompakt hög. Detta torkar långsamt då det inte kommer luft in bland det. (Jmfr med långa strå som när man slår med lie eller hugger hö.) Det är anledningen till att det kan jäsa/mögla. Och självklart så är det inte bra för hästar.

Gräsklipparna är våra mesta miljöbovar. Det blir en hel del avgasrester i gräset. Går inte att jmfr med traktor. Dock är det frågan om det är mer gift på en gräsklipparklippt bit än på en vall som ligger jämte en motorväg/väg. :angel:

Slå med lie eller använd en trimmer. Gör en hässja och torka det.:idea:

Hmm, har inte läst hela tråden, men det som slog mig är: Varför inte hänga in och låta hästen beta av gräset på en gång, så slipper ni klippa och hästen får lite bete!

Är gräset högt trampar hästen ner mer än vad den äter.

Angående vad det kostar att hyra maskiner är det olika från vem man hyr av. Det är inte alla som går med på att hyra ut och att andra ska köra deras maskiner.
Avgaserna från traktorer går upp på en gång och inte ner.

Man ska aldrig ge hästar gräsklipp. Får och nöt går att de det till men de har litte olika matsmältning.
Men gör som andra föreslagit, slå med lie eller trimmer och härjsa.
Löshö förvaras på samma sätt som annat hö. Torrt gärna svallt, så det behåller smaken. Men tar massa plats. Det var därför man för hade barnen att hoppa i höet för att packa det litte.

Har inte lusläst tråden :angel: men
jag har för mig att gräsklipp på ngt sätt jäser och att det är därför det är farligt för hästar

Nej,ge absolut inte det till hästen!
Risk för fång mm med det finmalda som gräsklipparen åstadkommer!
Använd lie som någon föreslår istället!

En rätt skön film som visar att det inte krävs speciellt mycket muskler för att slå med lie och som samtidigt visar hur man kan hantera en lie riktigt konstnärligt finns här:

http://www.youtube.com/watch?v=dVv597m848s

Tänkvärt så här när dieseln börjar bli dyr! (Filmen är nästan 8 minuter lång men ta er tid att se hela...)

jäklar vad snitsig hon va med sin lie:bow:
,mammas gubbe liar och gör härsor (stavas?) ser så härligt och gammalmodigt ut:love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 369
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 557
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Hästvård Vi har blivit med arbetshäst! I alla fall är det så det känns. :confused:O_o:cool: Damen i fråga är ca 140 cm hög på det stället där...
2
Svar
20
· Visningar
1 771
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar