klippa hö med gräsklippare;)

Gullan86

Trådstartare
detta låter väldigt fånigt men min pappa frågade om det går att klippa lite hö till hästarna med en åk gräsklippare?

det är så att vi har lite mark jättelite alltså som skall klippas om man kunde köra det med gräsklipparen och sen vända och torka det?

spännande att höra vad ni anser om det bara.

Sv: klippa hö med gräsklippare;)

inte bra eftersom HÖ INTE är vanligt gräs utan en spec. sort odlat och om gräs ligger har ajg för mig att det jäser? sen skulle inte jag tka det var spec. fräsht att ge min häst torkat gräs klippt med åkgräsklippare som man itne vet vad den släpper ut eg.

men vad konstigt egentligen?

gräs har väl alltid slagits och inte alltid odlats? varför skulle vanligt "vilt" gräs vara skadligt? hästarna betar det ju?...

och om gräs som ligger skulle jäsa(man vänder det ju givetvis i så fall som vanligt hö) så skulle väl vanligt hö som klipps av en traktor med jäsa eller?.

och ännu en tanke, varför skulle en åk gräsklippare släppa ur sig mer än en traktor?

Nej, gräsklipp funkar inte som hästmat!
Orsak i korthet: det blir inte samma konsistens på gräset när man klipper gräsmattan som när man slår vall och det mosade gräsklippet jäser pga att det inte torkar tillräckligt fort, även om det vänds.

Nej, gräsklipp funkar inte som hästmat!
Orsak i korthet: det blir inte samma konsistens på gräset när man klipper gräsmattan som när man slår vall och det mosade gräsklippet jäser pga att det inte torkar tillräckligt fort, även om det vänds.

+ alla avgaser och oljespill osv. inte särskilt nyttigt för hästen.
Nej ge inte hästen det.

Förök hitta en lie och lia ner det istället:idea:

Jag har alltid fått höra sedan barnsben att gräs klippt med gräsklippare ska man aldrig ge till häst, så jag skulle vara väldigt försiktig med det.

Och det lilla gräs man får till efter att ha klippt gräsmattan med gräsklippare, det kan väl knappt ens vara lönt allt besvär med att vända/torka osv, med tanke på hur lite det blir tillslut. ;)

men vad konstigt egentligen?

gräs har väl alltid slagits och inte alltid odlats? varför skulle vanligt "vilt" gräs vara skadligt? hästarna betar det ju?...

och om gräs som ligger skulle jäsa(man vänder det ju givetvis i så fall som vanligt hö) så skulle väl vanligt hö som klipps av en traktor med jäsa eller?.

och ännu en tanke, varför skulle en åk gräsklippare släppa ur sig mer än en traktor?

fast hö är itne gräs det är en spec. sort som de odlar inget som man bara låter växa upp och sen slår -.-'

Jo, hö är gräs. Vilken vallblandning man väljer är en smaksak, men visst är det gräs. Det har ju t ex blivit populärt med ängshö, vilket innebär att man skördar på sin äng och då får med örter etc.

Gräsmattegräs ska man undvika, bl a för att man i alla fall tidigare påvisat grässjuka till följd av betande av en av de vanliga grässorterna i just gräsmattegräs (grässjuka är en dödig sjukdom)

Minns sedan barnsben att man strängligen INTE ska ge hästarna gräsklipp. Riktigt farligt pga olja, bensin osv som finns i gräsklipparen samt som den släpper ut.

men en traktor släpper inte ut olja och bensin osv då?

Inte i så direkt kontakt som en gräsklippare gör! En gräsklippare är ju inte konstruerad för att hantera foder till djur.

Kicki :laugh:

fast hö är itne gräs det är en spec. sort som de odlar inget som man bara låter växa upp och sen slår -.-'

Säger som flera andra, klart att det är gräs! Även den odlade vallen är ju gräs, det är ju olika sorters gräsfröer som man sår!

Kicki :laugh:

Slåtterkrossar/slåtterknivar som man använder för att göra hö slår av grästrået en gång, åkgräsklipparen klipper grässtrået många gånger. Även om det stort och våldsamt ut så slår en slåtterkross bara av gräset en enda gång men krossar stjälkarna lätt för att gräset ska torka snabbare. Åkgräsklipparens resultat ska bli en "sörja" som ska multna snabbt (antingen på gräsmattan eller på komposten). Det är inte lämpligt att ge så kortskuret till häst.

Varför inte ta fram lie och räfsa, mycket snabbare än åkgräsklipparen om det inte rör sig om mer än några tusen kvadratmeter. Kanske hittar ni några hässjestörar och sätter upp en hässja? Ger OK hö även om det kommer någon regnskur!

Hur du gör en hässja: http://www.alternativ.nu/smf/index.php?board=46;action=display;threadid=711

Ger färskt gräsklipp till kalvarna och det är uppskattat. Att försöka torka det går knappast eftersom det blir en enda finhackad sörja. Möjligen skulle man kunna experimentera med att ensilera det om man har gott om tid.

Idisslare har lite annan matsmältnings apparatur åt tål jäsande mat på ett annat sätt än hästar.

Har alltid fått höra att man inte ska ge hästar gräs från gräsklipparen eftersom att det jäser och att gräsklipparen släpper ut olja mm. Har även hört det från många hästkunniga vänner. En gräsklippare är inte gjord för att hantera hästmat.
Visst kan du ju prova med att ge hästarna gräset, men de kan få bla kolik och grässjuka. Jag skulle aldrig experimentera om jag visste riskerna!

Kör med traktor eller lie istället, lycka till! :)

Minns sedan barnsben att man strängligen INTE ska ge hästarna gräsklipp. Riktigt farligt pga olja, bensin osv som finns i gräsklipparen samt som den släpper ut.

Snarare för att gräsklipp packar sig på ett annat sätt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 369
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 557
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Hästvård Vi har blivit med arbetshäst! I alla fall är det så det känns. :confused:O_o:cool: Damen i fråga är ca 140 cm hög på det stället där...
2
Svar
20
· Visningar
1 771
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar