klippa häst som står på lösdrift?

Ämelie

Trådstartare
Någon som har erfarenheter at detta?

Det är första gången som hästen står på lösdrift (pga astma), men hästen rids nu som vanlig och kommer så småninom att vara i tävlingskondition igen. Hon rids i ridhus 1-2 gånger i veckan. Annars ute i skogen.

(Hade inte tänkt helklippa, utan kanske bara halsen eller en spårklippning)

lägg gärna ut bilder på spårklippta hästar :)

Sv: klippa häst som står på lösdrift?

jag har haft tre stycken på lösdrigt o alla har varit klippta, det har inte varit några bekymmer alls.
Charlie, hade ett 100 grams täcke.
Bild721.jpg

Min är klippt på halva halsen, bogen och magen. Han kommer gå med bara ett fleecefodrat regntäcke om det går. annars införskaffar jag ett tjockare. han har dock väldigt tjock päls där han inte är klippt.

tack för era svar!
Vad är det för hästar ni har?

Tror ni de har betydelse att det är ett halvblod, men rätt så tunn hud och lite äldre (18år)?

Jag har min helklippt och det fungerar jättebra! Hon är har dock ordentligt med täcke och bra skydd. Hon är ett halvblod och fryser rätt lätt, men måste klippas om jag ska kunna rida pga att hon sätter enorm päls! Tycker att detta är jättebra eftersom hon torkar jättefort efter ridning och jag inte behöver oroa mig om att hon ska bli nerkykd.:)

mina har varit en mara o två ridponnyer, men vi har även haft en travare modell tunnhårig på lösdriften utan problem.

Tänker du täcka hästen?
Där du vill klippa täcker inget täcke, då krävs det ett varmt täcke för er nordbor.
annars kommer hästen att kompensera det genom att fixa ny päls -snabbt som attan.

Svettas den mkt, annars skulle jag inte göra det med tanke på dens ålder o bara träning 2da´r/ v.

Tänker du täcka hästen?
Där du vill klippa täcker inget täcke, då krävs det ett varmt täcke för er nordbor.
annars kommer hästen att kompensera det genom att fixa ny päls -snabbt som attan.

Svettas den mkt, annars skulle jag inte göra det med tanke på dens ålder o bara träning 2da´r/ v.

Ja hästan ska täckas. Vi har halstäcken och många varma täcken. När hon rids i ridhus så är hon just nu sjöblö efter ett pass (och de kommer bli värre) Ute i skogen kan hon också bli väldigt svettig då vi kör galopparbete ibland som är väldigt krävande. Tidigare vintrar har jag i princip inte klarat mig utan att klippa henne, för hon sätter mycket päls och svettas MYCKET!

Jag klippte mitt fullblod förra vintern och det gick alldeles utmärkt att fortsätta ha honom på lösdrift. Har ju boxar att ta till om det är riktigt grisväder, men större delen av vintern var han ute med täcke efter temperatur. Hellre det, än att ha en oklippt svettblöt häst som aldrig torkar, och sen ska ut.
Han slutade svettas på utepassen helt så jag behövde inte fundera på någon torktid alls.

jag har hållt två hästar klippta på lösdrift, det har inte varit något problem alls men som dom andra ochså säger det kräver täcken. Dom torkar mycket fortare och blir då automatiskt varmare än om dom varit långhåriga, jag har dock bara spårklippt dom som mest. lösdrift är super!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 360
Senast: Ridinglady
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 881
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 544
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 882
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar