Klippa häst nu?

M

majabergman

Kan man klippa en islänning som inte blivit klippt tidigare i vinter nu? Då menar jag fram på bogen, ev. spårklippning.

Sv: Klippa häst nu?

ja det kan du göra, inga problem om du klipper så lite! är hästen frisk o kry och van att bli klippt från innan så påverkar det inte! jag har klippt mina hästar som senast (då blivit klippt under vintern med) in i slutet av februari och dom har satt sommarpäls som vanligt!
så jag har inte haft problem än ialf!

hmm.. bara det att hon aldrig blivit klippt tidigare.
Men hon blir så himla svettig när man rider och så torkar hon inte förrens nästa dag.

Det hoppas jag verkligen man kan för jag klippte lite på min igår och även idag. Jag kommer få klippa mer för hon blev fortfarande för svettig i virveln.
Anledningen till att inte klippa för sent (som jag fått lära mig) är att om sommarpälsen börjat växa ut så blir den ful om man klipper. Har hästen inte börjat fälla bör det gå bra.
Min dam har aldrig blivit klippt tidigare hon heller.

Hej!

Även jag tog beslutet att klippa min häst för första gången för en vecka sedan. Jag klippte dock bara halsen (hela) men jag ser att han gillar det! Det verkar ju inte bli någon "riktig" vinter i år, så därför klippte jag. Får utvärdera och se om det var för sent. Min grabb har dock ännu ej börjat fälla.

Jag klippte kallblodet i förra veckan, "halv" spårklippning, d.v.s. bara till strax bakom sadelgjorden. Han var dock klippt en gång i september, med det hade växt ut i princip helt, och det verkar ju inte bli nån vinter så... Han blev sjöblöt av 45 min lätt arbete i ridhus:cool:.
Så det ska nog inte vara nån fara.

Jag vet inte om jag riktigt tror på det där med att klippa "försent".

Många elitryttryttare klipper sina hästar för att få en extra kick till tävling, och det gäller hela året. Jag har då inte träffat på en häst med förstörd sommarpäls än...
Är det ngn som har det? (nyfiken på hur det ser ut isf)

JAg skulle lugnt klippa om jag var du, det är nog värre att stå och vara svettig till nästa dag...

Jo jag har sett en. Det var inte katastrof men heller inte snyggt. Lite svårt att förklara hur den såg ut men den såg nästan parasitangripen ut. Väldigt ful i pälsen helt enkelt. Hon blev inte fin igen förrän hon satte vinterpäls. Men å andra sidan så var det inte så fult så att man skulle ha låtit bli bara för den sakens skull.

Jag klipper alltid långt in på säsongen och på mina hästar så är det aldrig några problem. Så det varierar från individ till individ.

Har man inet klippt någon gång tidigare på säsongen och det är väldigt kallt ute så måste man ju vara beredd att täcka hästen så att den inte fryser. Att bli naken mitt i vintern utan någon ersättning är inte kul.
De flesta hästar uppskattar ju dock att bli av med sin lurviga päls och gör man inte någon radikalförändring i sträng kyla och man ersätter förlusten med ökat grovfoder och fodrat täcke så skall det inte leda till några större bekymmer (om man inte vet med sig att man har en extremt frusen häst för då bör man vara ännu mer begränsad i området man klipper och verkligen enb göra en spårklippning).

Jag klipper min häst hela året, senast förra helgen. Hela halsen samt bog/under mage på sommaren, undersidan av halsen och bog/mage på vintern.
Jag har fått för mig att man inste ska klippa mitt under fällning så det låter jag bli, tur jag klippte förra veckan för nu fäller hon som fasen helt plötsligt.

Hon får "svinborst" i det klippta fram på vårkanten, vid slutet av fällningen, klipper bort det sen kommer sommarpälsen fint.

Måste klippa om hon inte ska gå och svettas, det är ju inte minusgrader och på sommaren svettas hon på senare år bara hon går i hagen.

Ja nu ska jag själv klippa min egen häst tror jag. Kommer få låna rakapparaten nu i helgen. Men jag vet inte riktigt hur jag ska klippa,tänke ha så som spårklippning fast ändå bak på rumpan. Detta är en travare som tränas mycket och ganska hårt. Hur ska jag ha det och har ni några bilder på just den klippningen?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 482
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 866
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 059
Senast: fio
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 557
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka