Klippa häst nu?

Funderar på att klippa sista gången inom någon vecka. Brukar normalt klippa en filtklippning nu och resten över ryggen i typ mars men tänkte försöka klippa klart i februari i år.

Har hittills inte märkt något på sommarpälsen men har å andra sidan en ponny som sätter päls i september och tappar färdigt i typ juni... Och fryser satan på vintern, därav så sen helklippning - vill helst inte ha någon risk kvar för pissväder efter att pälsen på ryggen åkt.

Funderar på att klippa sista gången inom någon vecka. Brukar normalt klippa en filtklippning nu och resten över ryggen i typ mars men tänkte försöka klippa klart i februari i år.

Har hittills inte märkt något på sommarpälsen men har å andra sidan en ponny som sätter päls i september och tappar färdigt i typ juni... Och fryser satan på vintern, därav så sen helklippning - vill helst inte ha någon risk kvar för pissväder efter att pälsen på ryggen åkt.

Har din ponny börjat fälla något ännu?

Har din ponny börjat fälla något ännu?

Sorry, det är ju vad jag tagit hänsyn till innan, skulle såklart skrivit om det, haha

Nej, inte alls. Han brukar tappa pyttelite hår ett bra tag, typ någon månad och gissar att det är väldig mycket på g nu. Vi har haft mörkt o "höst" hur länge som helst i Skåne men nu har solen tittat fram! Sedan pang bom börjar han fälla "på riktigt" på vissa ställen och då skyndar jag mig att klippa klart det sista inom en vecka typ :)

Sorry, det är ju vad jag tagit hänsyn till innan, skulle såklart skrivit om det, haha

Nej, inte alls. Han brukar tappa pyttelite hår ett bra tag, typ någon månad och gissar att det är väldig mycket på g nu. Vi har haft mörkt o "höst" hur länge som helst i Skåne men nu har solen tittat fram! Sedan pang bom börjar han fälla "på riktigt" på vissa ställen och då skyndar jag mig att klippa klart det sista inom en vecka typ :)
Då ska jag passa på nu fort som tusan! :) Min började fälla några hår igår (varmt och sol)! Tack för svar :)

Min fäller galet mycket nu. hon började i samma veva som vi gick över till längre dagar.

Kommer att klippa igen när fällningen avtagit.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar