Klippa häst efter nyår

Sv: Klippa häst efter nyår

beror väl på vad du menar med att förstöra sommarpälsen.
risken är nog ganska stor att du klipper lite av topparna på sommarpälsen om du klipper nu, frågan är väl om det spelar någon roll?

Jaha, inte mer än så? Om hästen börjat fälla då? Stör det ingen pälssättning då heller?

Den här frågan uppkommer varje vår, finns många gamla trådar om det med bra info i.

Det sägs att hästar kan få hårsäcksinflammationer om man klipper efter fällning börjat. Jag har dock klippt på våren både före o efter fällning i flera år o inte upplevt problem med mina hästar. Sommarpälsen kan bli lite "naggad" eftersom du klipper även den om du klipper efter den börjat växa. Min ena klipps alltid i april/maj för sin hälsas skull o hans sommarpäls blir naggad i topparna o får på klippt område en annan färgton. Men så sent är väl annars bara extrema tävlingshästar som klipps om det inte som i mitt fall föreligger problem med fällning.

Ok, så sent hade jag inte tänkt att klippa. Utan bara en gång till nu. Håller på med igångsättning av en häst som ser ut som en nallebjörn :)

Jag brukar klippa andra omgången i januari och det har inte påverkat sommarpälsen.

KL

Mina hästar har inte fått någon fulare sommarpäls, trots att jag klippt tidigt i Mars (norrbotten) innan hårfällningen kommit igång.

Ja, utan problem! Om hästen nu inte börjat råfälla såklart, det beror ju på individen.

Filtklippte min igår och kommer klippa resten (ryggen) om ett par veckor minst gissar jag. Klipper det sista när han börjat fälla lite mer ordentligt (då brukar det inte komma någon mer långvarig köldknäpp, jag ogillar helklippt häst i kyla) så orkar han med våren.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 486
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
454
Senast: Mearas
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 866
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka