Klippa en 2:a gång??

Sv: Klippa en 2:a gång??

Fast om du vet om att det då inte växer ut alls- verkar det då inte dumt- när det då brukar vara kallt?

Vill du ha skav hela tiden?
Så svettig kan hon inte bli- att hon inte torkar vid avskrittning:confused:

Det är ju dom nackdelarna som finns..Jag vill ju helst inte göra det. Hon blir verkligen genomsvettig och det tar evigheter innan hon torkar.
Men nu har det iof varit ca 10 +grader så det kanske är en av anledningarna att hon blir så svett? Har inte tänkt på det innan, då mina hästar har vart kortpälsade i jan-feb, men det är ju faktiskt betydligt kallare då, blir dom mindre svettiga då?

Klart som attan- Svettning är ju hästens kylsystem
Är det kallt så aktiveras det inte lika mkt.

Har själv hästar som svettas så att löddret rinner ner på benen o är även blöta i pannan.
När det är -15 rider jag med halstäcke t o m.

sommarpälsen bör inte bli bli rubbad, har klippt in i april o maj utan att det har stört ngt alls.
Tycker mest det är en myt.

Det va kanske en dum fråga, men som sagt, har aldrig tänkt på det förut! Tack!

De nada.
Tror att hästen lättare kan göra sitt bästa om den inte blir skavd eller så.
Fin häst har du:)

men det här med att om man täckar hästen tillräckligt mkt så växer inte pälsen ut tycker jag inte stämmer. När min var nyklippt hade han ett termotäcke o ett vintertäcke o blev nästan svettig under men ändå växte pälsen ut på en månad. Han är vätränad o får väldigt mat men sätter björnpäls.

Det beror på om man klipper på hösten eller om den har fällt "klart"
Sen är det givetvis fler faktorer som spelar in- arv, ljus, kraftfoder mm mm.
Min ena såg oxå ut som en nalle igen, men den får väldigt lite krarftfoder, ridits väldigt lite o gått ute många timmar- dens mor var oxå Nalle.

Efter denna klippning brukar det inte växa ut lika mkt o fort- om jag börjar träna o då fodrar upp den.

Det undrar jag med, har hört att man inte bör klippa efter nyår, att det är i senaste laget nu. (jag får hem min klippmaskin mellan jul o nyår) Min häst blir genomsvettig nu, och är klippt en gång så jag funderar precis på detsamma.
Så hur är det egentligen, "förstör" man sommarpälsen genom att klippa igen??

Jag klippte idag, och är helt övertygad om att sommarpälsen kommer bli som den ska. Har klippt in i februari som senast. OCH faktiskt även efter påbörjad fällning.

Mött en häst under alla år som fått knas med sommarpälsen pga klippning, i övrigt har det inte påverkat det minsta lilla.

Samma sak här med min gubbe. Är redan klippt 3 gånger denna höst, klipptes första gången i september. Lär nog få klippa många gånger till, annars blir han en mammut.:love:
Har klippt honom i juni utan problem, sommarpälsen växer ute och ser ut som vanligt ändå.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 551
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa (Långt)Och jag har riktigt svårt att se på de få bilder som finns från den våren/sommaren, så himla svårt att tänka mig att min...
Svar
9
· Visningar
3 141
Senast: Disen
·
Hästvård Många säger olika om när man ska klippa dom.. jag vet att man inte kan klippa dom när som helst för att inte störa päls sättning eller...
Svar
7
· Visningar
1 279
Senast: Bison
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 757
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka