Klippa en 2:a gång??

Emmmmma

Trådstartare
Jag har klippt min pålle en gång i höst, början av november. Pälsen växte ut efter två veckor ungefär..:smirk:

Nu vet jag inte hur jag ska göra, ska jag klippa en gång till lr inte? Jag har alltid gjort det förut, grejen är att hon ser fruktansvärd ut efter andra gången + att hon får skav av ALLT (tyglar, täcke, sadelgjord, you name it...) Men samtidigt är det ju inte så kul med en genomsvettig häst i januaris 10-15 minusgrader..

Hon kommer vila 2 veckor runt jul, men det har ju en förmåga att vara kallt fram till februari iaf.

Hur skulle ni ha gjort?
Slänger in en bild på hur vacker hon blir...Man ser även ett skav av tygeln...;)
klippt.jpg

Sv: Klippa en 2:a gång??

Hur gammal är bilden?
Sen ser ju kal ut:confused:

Du måste täcka den bättre- annars ny päls.

Mkt mat hjälper oxå till.
Mkt kraftfoder o tränad häst= korthårig.

Hur gammal är bilden?
Sen ser ju kal ut:confused:

Jo bilden är gammal, från förra vintern, men så ser hon ut när hon klipps andra gången, sen växer pälsen ut fram i maj ungefär. Hon är i tävlingskondition och får ca 4-5 kg kraftfoder om dagen, men hon har kanske onormal pälsväxt, för den kommer med en gång ändå..(efter första klippningen alltså). Har även haft tjockt täcke+att det har vart förhållandevist milt nu ett tag

lipp med blad som inte klipper så nära, o vänta till efter vilan.

Kan prova det, det jag är lite rädd för är att jag på nåt sätt ska "rubba" sommarpälsen, då jag gjorde misstaget med en annan häst att jag klippte den sent (januari) sen fick den jätteskum sommarpäls istället..Kan ju ha vart nåt annat som spelade in, men det var nån som sa att det kunde ha berott på den sena klippningen..?

Om du helklipper o hästen är ute hela dagarna kan det krävas mer än ett täcke. i synnerhet om det blåser.

Hästen har ju ingen päls alls- enligt bilden o besvären visar väl på det med- klart att den börjar producera päls.
Om man har ett halstäcke på så motsvarar det ett extra täcke o pälsen på halsen växer inte ut lika fort- oftast anledningen till att man klipper en gång till.

Mina nyklippta har 400g täcke o den ena ett undertäcke(för blåsten) med hals, mag o rumpvärmare:D

Om du helklipper o hästen är ute hela dagarna kan det krävas mer än ett täcke. i synnerhet om det blåser.

Hästen har ju ingen päls alls- enligt bilden o besvären visar väl på det med- klart att den börjar producera päls.
Om man har ett halstäcke på så motsvarar det ett extra täcke o pälsen på halsen växer inte ut lika fort- oftast anledningen till att man klipper en gång till.

Mina nyklippta har 400g täcke o den ena ett undertäcke(för blåsten) med hals, mag o rumpvärmare:D

Hm, får tänka på det tills nästa år, mer täcke alltså! Av erfarenhet vet jag ju att 2:a gången kommer (tyvärr) inte pälsen tillbax så fort, hon ser ut som en avskalad råtta i ungefär 4 månader...:)

Men täck bättre nu då, så slipper du klippa en gång till.
Det är heller ingen hit att klippa så sent.
Förr när det vara riktiga vintrar så sa man att klippningen skulle ske senast under nov.

Men täck bättre nu då, så slipper du klippa en gång till.
Det är heller ingen hit att klippa så sent.
Förr när det vara riktiga vintrar så sa man att klippningen skulle ske senast under nov.

Tyvärr tror jag att det är lite för sent, hon har redan vinterpäls igen. Men jag vet inte riktigt hur jag ska göra med en 2:a gång, tycker nästan att det börjar bli sent redan nu..Sen är det hela processen med lugnande sprutor och lånade klippmaskiner....:D

fast min häst är ett levande bevis på att det inte stämmer hon högpresterande tävlingshäst dvs ingen hobbyridhäst som tävlar och tränar det ser jag inte som högpresterande. fri tillgång till hö och tränas ofta och nu har ändå pälsen växt så pass mkt att det tar för lång tid för henne att torka. ska klippa henne nu idagarna hon klipptes senast för kanske 1 ½ månader sen. och kan inte täcka henne mer än jag redan gör hon har 600 g stalltäcke inne. ;)
420 g ute.

till ts: men helklipp henne inte om hon får skav klipp bara undermagen och under halsen? och ha fårskinn på sadelgjorden :)

Senast ändrad av en moderator:

Skulle hellre klippa nu.
Är du 100 på att den behöver lugnande?
det brukar bara vara första ggn eller så som det kan behövas.

mina står helt lösa. Den ena var kittlig som tusan på benen första ggn, men inte efter det.
Låna en maskin som inte låter så mkt.
Be att andra klipper utanför hennes box.

Fast du bor ju i nordkalotten:D

Där behövs det väl en 10 täcken eller sådär.
Nej ni har torrare luft, men ett evigt mörker:eek:

hehe ja :D
ja jag vet detta eviga mörker är varken bra för folk eller fä. tycker nästan jag täckar för mycket men men...

Blir hästen svettig när du rider? Om svaret är ja så skulle jag klippt men inte annars. Dessutom kan du ju vänta ett tag, det går att klippa ända fram till de börjar fälla.

Fast undersökningar har ju visat att det inte spelar någon roll om man har halstäcke eller inte. Hästen avger knappt någon värme alls därifrån.

Skulle hellre klippa nu.
Är du 100 på att den behöver lugnande?
det brukar bara vara första ggn eller så som det kan behövas.

mina står helt lösa. Den ena var kittlig som tusan på benen första ggn, men inte efter det.
Låna en maskin som inte låter så mkt.
Be att andra klipper utanför hennes box.

Har provat både med och utan lugnande, och för hästens och min säkerhet fortsätter jag nog med det..Hon blir jätterädd och är lite överallt då (fick mig en spark förra året...:crazy:) Det gick bra första gångerna en det har bara blivit värre och värre..Kanske vill hon inte springa omkring naken?:D

har du testat med bomull i öronen och sen en sån tävlingsörongrejamoj virkad sak ovanpå så tussarna inte flyger ut?
för det kan ju vara ljudet hon reagerar på.
sen att du sätter på maskinen när du står en bit bort och låter henne vänja sej vid ljudet.
sen stänger, av och vilar lite...sen testa igen tills hon är lugn med ljudet.
sen strycker du med maskinen/handen på hästen utan att maskinen e på, sen efter att tag sätter du på maskinen en bit ifrån och testar att närma dej henne.
när du väl kan klippa(för de flesta hästar går att lära att de inte skall vara rädda du ska ju inte behöva lugnande alltid)så är det viktigt att inte mesklippa för då kittlar det utan ett stadigt tag och klipp med långa tag.

jag hade min islänning klippt på halsen och en remsa på bakbenen han gick helt utan täcke på lösdrift hela vintern klippte han först i typ sep-nov och sen en gång till i tidig dec.
det funkade bra och pälsen höll sig lagom kort tills sommaren kom.

i år har jag inte klippt han alls då han vilar i 2 månader får se sen när ja sätter igång han kanske klipper undersidan av halsen bara då.

men hur länge kan man egentligen klippa innan det blir konstigt? är det fram tills de fäller? men de gör de ju inte förrän i typ mars april nån gång.

min hästs sommarpäls blev inte konstigt när ja klippte han i början av dec men kan man klippa senare än det eller är det kört för mej sen när jag sätter igång honom efter jul?

Då undrar jag om inte maskinen nyper henne.
De med slöa skär har den benägenheten.

Sen kan gamla maskiner bli så varma att de blir brännheta om man inte smörjer ordenligt o låter den svalna mellan varven.

Reagerar den likadant över hela kroppen? Det ser ut som den klipper väldigt nära huden..

Jag har haft bomull några gånger och det har absolut blivit bättre, men inte bra..Hon är lite speciell, för ju närmare huvudet man kommer desto snällare blir hon...Jag kan iprincip klippa hela huvudet, men när jag kommer längre bak blir hon jätterädd!

Jag undrar oxå hur sent man kan klippa, jag vill egentligen inte klippa henne förräns efter vilan, dvs i jan..

Fast om du vet om att det då inte växer ut alls- verkar det då inte dumt- när det då brukar vara kallt?

Vill du ha skav hela tiden?
Så svettig kan hon inte bli- att hon inte torkar vid avskrittning:confused:

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 551
Senast: Ketrawzc
·
Hundhälsa (Långt)Och jag har riktigt svårt att se på de få bilder som finns från den våren/sommaren, så himla svårt att tänka mig att min...
Svar
9
· Visningar
3 141
Senast: Disen
·
Hästvård Många säger olika om när man ska klippa dom.. jag vet att man inte kan klippa dom när som helst för att inte störa päls sättning eller...
Svar
7
· Visningar
1 279
Senast: Bison
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 757
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka