Klippa eller inte klippa?

B

BabysMamma

Om man har en häst som blir en riktig nallebjörn på vintern så knappt sadeln passar längre..
..men man rider inte SÅ ofta i ridhus..men rids ute varje dag.
(inte bara skogspromenadridning utan ganska hårt)
Kan man ända klippa hästen då han blir svettig direkt?:crazy:

Förslag på klippning isf...

Sv: Klippa eller inte klippa?

absolut, om den blir väldigt svettig är det ett bra alternativ att klippa.

jag skulle klippa filt klippning eller jaktklippning.

filt klippning: hela halsen och undre delen av mage och lår klipps, benen och huvudet samt rygg och länd får ha kvar sin päls.

jaktklippning: undersidan av halsen klipps samt i övrigt samma som ovanstående.

helklipp inte din häst är mitt råd. det är väldigt noga då att den inte blir kall och du måste vara minituös med täckningen, då hästen släpper ut som mest värme över rygg länd och kors, och blir väldigt känslig om den förlorar sin päls där - även om du täckar.

Tusen tack för svar!:bow:

Spårklippning, är det för lite? Har fått för mig att det är för hästar som inte svettas särskilt mycket?

När man klipper halsen, behöver man hals-täcke då?
Eller bara under riktigt kalla vinterdagar?

En klippt häst, ska den ridas med ländtäcke?

Jag känner mig som en riktig nykomling, men det här med klippning
har jag absolut ingen erfarenhet av..
..men man måste våga fråga för att lära sig!;)

Jag skulle helklippa om han blir mycket svettig och sedan vara noga med täcken när han är i hagen. Rida med ridtäcke.

Hästar som blir toksvettiga när de är oklippta blir oftast sjöblöta där man lämnar kvar päls även om man spårklipper.
Har en sån själv som mest rids ut som man får helklippa om man inte bara ska typ skritta o trava lätt hela vintern. Hon blir sjöblöt på ryggen och baken också om man inte klipper där med.

Jag har funderat i samma banor som du, eftersom min häst har mycket man så har jag tänkt mej att bara klippa halsen först för att se om det räcker.
Min häst är väldigt skav känslig så jag vill helst slippa att täcka henne jämt.
Om nu inte hals klippningen räcker så har jag tänkt klippa även virveln eftersom det är på halsen och virveln hästar oftast svettas mest.

Jag har alltså tänkt klippa lite i taget för att hitta den klippning som passar hästen bäst.

Om du har problem med att sadel glider så är mitt råd en pad i antiglid material, finns tex wintec padden och olika paddar i sympatex som förhindrar glid, ofta är det hopplöst att ha vojlock/shabrak under sadeln på en häst med tjock päls, det blir som att sadeln ligger i luften vilket en bra pad förhindrar.

En häst som är helklippt bör man ha ländtäcke på vid väder som innebär att du har hästen täckad annars.
Hals täcke är det få hästar som verkligen behöver, du märker om hästen fryser.

Mitrolle:
Hur pass måste du "pälsa" på din helklippta vän?
Kör man halstäcke och tjocka täcken och ländtäcken då?

TinyWiny:
Vart får jag tag i dom här paddarna du pratar om?
Låter ju super!
En spår, filt eller jaktklippt häst, behöver den ländtäcke?
På vissa står det ju "skritt ländtäcke" typ, men man använder
väl dom mer än när man bara skrittar? Annars är jag verkligen ute å cyklar!:eek:

Tusen tack för svar!:bow:

Spårklippning, är det för lite? Har fått för mig att det är för hästar som inte svettas särskilt mycket?

När man klipper halsen, behöver man hals-täcke då?
Eller bara under riktigt kalla vinterdagar?

En klippt häst, ska den ridas med ländtäcke?

Jag känner mig som en riktig nykomling, men det här med klippning
har jag absolut ingen erfarenhet av..
..men man måste våga fråga för att lära sig!;)

Det bästa är nog täckesklippning, dvs klipp hela halsen om den svettas mycket.
du behöver inte halstäcke, hästen har i princip noll blodkärl i halsen och släpper ut mkt lite värme via den.

en häst som har pälsen kvar på rygg och länd behöver man inte vara lika försiktig med ländtäcke på. Om den är helklippt är det nästan ett måste.

skulle aldrig ngnsin få för mig att helklippa en häst som bara rids ute, särskilt inte om man inte klippt den förr och därmed inte känner till hur den hanterar kyla osv. Det är ytterst få som svettas så mycket på just ryggen och länden att helklippning är verkligt befogad. Det är främst till för hästar som rids mycket och vistas mycket inomhus. Jag har erf. av både hel och halvklippning och kan säga som så att helklippa är VÄLDIGT mycket underhåll om man har otur och hästen är känslig. Jävlar vad han frös, den gången den helklipptes. Minsta lilla temperatur växling, eller en kall dag i hagen när kylan lade sig tät över täcket osv. När pälsen var kvar över rygg och länd var han helt normalt varm och hade inga problem att hålla värmen med vanlig täckning.

Senast ändrad:

Mitrolle:
Hur pass måste du "pälsa" på din helklippta vän?
Kör man halstäcke och tjocka täcken och ländtäcken då?

Min ena häst har oftast 200 g täcke hela vintern och ibland 300 g om det är riktigt svinkallt. Sällan halstäcke, endast vid riktigt äckelväder med typ blåst och blötsnö osv.

Den andra är lite mer frusen och har halstäcke oftare mest för att hon hatar när det rinner ner vatten/snö innanför bogen på täckena. Men hon har också oftast 200 g täcke hela vintern med undantag för när det är riktigt kallt, då åker 370 g täcke på.

Inne har de 150 eller 300 g beroende på hur kallt det är.

Man behöver inte pälsa på dem med dubbla täcken och massa tjocka varianter om de inte är sjukligt frusna av sig.

Jag rider med s.k. skrittäcke, det knäpps framför sadeln och sitter bättre än ett kort ländtäcke som bara ligger på länden. Det går utmärkt att rida i alla gångarter med dem.

Senast ändrad:

Jag provade klippa första vintern som var, och kommer igen klippa min vallack. Han rids ute och ridhus, gott o blandat som han får jobba med. Går på lösdrift m fritillgång på hö.

Klipptes hals och ända fram till sadeln, och det var stor skillnad. Klipper igen för han var piggare och blev inte sjöblöt. :)

Vad har du köpt för häst då? :)

TinyWiny:
Vart får jag tag i dom här paddarna du pratar om?
Låter ju super!
En spår, filt eller jaktklippt häst, behöver den ländtäcke?
På vissa står det ju "skritt ländtäcke" typ, men man använder
väl dom mer än när man bara skrittar? Annars är jag verkligen ute å cyklar!:eek:

Glömde ju:o givetvis kan du använda skritt/ländtäcke i alla gångarter, det är väl mest för att använder man dem i ridhus så har man dem oftast när man skrittar fram och när hästen sedan är varm tar man av det.
Men rider man ute så kan det ju vara på hela turen.
Se bara till att det ligger bra, vissa hästar tycker att det är läskigt när något börjar fladdra på rumpan när det är full galopp:angel:

Jag provade klippa första vintern som var, och kommer igen klippa min vallack. Han rids ute och ridhus, gott o blandat som han får jobba med. Går på lösdrift m fritillgång på hö.

Klipptes hals och ända fram till sadeln, och det var stor skillnad. Klipper igen för han var piggare och blev inte sjöblöt. :)

Vad har du köpt för häst då? :)

Va heter en sån klippning då, när man liksom klipper "halva" hästen framtill snett sådär?
Och vad är skillnaden på alla olika klippningar?:crazy:

Det är ett varmblod (ej travare, dock inget emot dom:) .
Jag har inte fått hem honom än, men hon har berättat att han blev en riktigt teddy.
Och min förra häst var lika dan! Sadeln passa inte och han blev sjöblöt direkt man red..
Därför tänkte jag va ute i tid nu och kolla hur man ska göra!:idea:

Eftersom jag inte fått hem min PälsPrins än så vet jag ju inte hur frysen och hur hårig han blir.. Bara hört av nuvarande ägare.
Är det då bättre att klippa nån klippning där man inte tar så mycket, och märker man att det va för lite ta lite till? Eller får man nån jätteful klippning då och en häst man inte törs visa sig ute på?:o
Om han är en fryslort men ändå har "rumphåret" kvar är det väl läge att använda ländtäcke när man känner att vädret är lite ruggigare?

Oj, dom kunde då ta betalt för paddarna!
Men är dom bra så är det ju självklart värt pengarna!:)
Fast jag väntar nog tills jag fått hem honom och ser med egna ögon hur pass pälsig han blir..men lika bra att va förberedd.
Tidigare ägaren hade lånat ut han på foder ett tag och då blev han klippt, men då reds han i ridhus, vet dock inte hur mycket..

I vilken månad klipper man dom?
Behövs dom klippas flera gånger per år?

Jag tycker att det är bättre att klippa lite i taget, men det gör man ju som man vill, man kan ju klippa där det redan är klippt igen om man behöver klippa mer så syns ju ingen skillnad.

Jag brukar använda ländtäcke om det är minusgrader och råkallt, men inte om det är sol.

Ja paddarna är dyra, särskilt cavallopadden, men den är bra:love:
Wintec paddarna brukar ligga runt 300 kr, och jämför man med schabrak/vojlock så är det ju inte så stor pris skillnad.

Jag brukar klippa när hästen blir svettig, det brukade vara i början av november på min gamla häst, men jag tror att jag kommer klippa tidigare i år eftersom min nya häst redan har satt mycket päls.

Om man klipper tidigt så brukar man få klippa fler gånger men det beror ju på hästen hur mycket den svettas, men man brukar inte klippa sista gången senare än januari eftersom man då kan störa sommarpälsen.

Jag tycker att det är bättre att klippa lite i taget, men det gör man ju som man vill, man kan ju klippa där det redan är klippt igen om man behöver klippa mer så syns ju ingen skillnad.

Jag brukar använda ländtäcke om det är minusgrader och råkallt, men inte om det är sol.

Ja paddarna är dyra, särskilt cavallopadden, men den är bra:love:
Wintec paddarna brukar ligga runt 300 kr, och jämför man med schabrak/vojlock så är det ju inte så stor pris skillnad.

Jag brukar klippa när hästen blir svettig, det brukade vara i början av november på min gamla häst, men jag tror att jag kommer klippa tidigare i år eftersom min nya häst redan har satt mycket päls.

Om man klipper tidigt så brukar man få klippa fler gånger men det beror ju på hästen hur mycket den svettas, men man brukar inte klippa sista gången senare än januari eftersom man då kan störa sommarpälsen.

Tusen tack för alla svar på frågorna!
Känner mig genast mycket klokare!:bow:

Min islandshäst, som både får mycket päls (tidigt på hösten dessutom) och svettas mycket, klipps oftast redan i slutet av augusti. Därefter i oktober och i december.

Klipper drygt halva halsen, bogen, bringan och mellan frambenen. Det hjälper honom MYCKET, och han kan ändå gå ute utan täcke i normalfallet.

Rekommenderar att börja klippa lite - man kan ju alltid klippa mer om det skulle behövas!

Mitt fullblods sto som gar pa losdrift har i england, klippte jag ut fully i slutet pa Augusti, sen vaxte det mesta ut igen men anda tunnare, sen klippte jag bara ut hals och bog, i december och det var aldeles lagom...borja klipp lite sa kan du klippa bort mer om det behovs

Jag helklippte min förra shettis för han blev blöt i pälsen när han stod inne och sen när han kom ut så blev han ju jättekall.
Han arbetade ganska sällan och verkade bli lagom varm men sen hade jag ju en hel del täcken att välja på så han hade tunna täcken inne och varma goa täcken ute.
Finns det halstäcken för shettisar?? :rofl:

Halvblodet helklipps ju givetvis men han jobbar hårt.

Jag helklippte min förra shettis för han blev blöt i pälsen när han stod inne och sen när han kom ut så blev han ju jättekall.
Han arbetade ganska sällan och verkade bli lagom varm men sen hade jag ju en hel del täcken att välja på så han hade tunna täcken inne och varma goa täcken ute.
Finns det halstäcken för shettisar?? :rofl:

Halvblodet helklipps ju givetvis men han jobbar hårt.

Använder du halstäcken?
va är det din erfarenhet av doM??

Behöver klippta hästar halstäcken? Tex svettäcken med hals..

Mitt 24-åriga halvblod, rids kontinuerligt - inte ren promenadridning. Hon rids vintertid emellanåt i ridhus någon gång i veckan i övrigt utomhus. Hon blir dyngsur och det tar tid och täcken att få henne torr. Tid som oftast fattas, då vi hästägare har en mil var till stallet och stallägaren enbart hyr ut boxarna, sen sköter vi resten själva.

Därför helklipper jag min dam 1 gång/säsong och underhållsklipper den klippningen vid behov.

Hon har 2-300 g's täcke inomhus efter säsong och sedan kastar vi på fodrat rejält regntäcke utanpå det innan vintertäcke 4-600 g åker på, vid behov extra täcke under. Förra vintern räckte 300 g's täcke med fodrat rejält regntäcke hela vintern förutom en vecka då vintertäcke åkte på...

Vi har aldrig använt halstäcke

Senast ändrad:

Mitt 24-åriga halvblod, rids kontinuerligt - inte ren promenadridning. Hon rids vintertid emellanåt i ridhus någon gång i veckan i övrigt utomhus. Hon blir dyngsur och det tar tid och täcken att få henne torr. Tid som oftast fattas, då vi hästägare har en mil var till stallet och stallägaren enbart hyr ut boxarna, sen sköter vi resten själva.

Därför helklipper jag min dam 1 gång/säsong och underhållsklipper den klippningen vid behov.

Hon har 2-300 g's täcke inomhus efter säsong och sedan kastar vi på fodrat rejält regntäcke utanpå det innan vintertäcke 4-600 g åker på, vid behov extra täcke under. Förra vintern räckte 300 g's täcke med fodrat rejält regntäcke hela vintern förutom en vecka då vintertäcke åkte på...

Vi har aldrig använt halstäcke

Hur pass fort torkar dom då, när dom inte är hel klippta?
Jag känner mig så osäker på det här då han ska ridas mesta delen utomhus! Och han ska gå ute mycket.. och det kommer (förhoppningsvis) bli uppåt i landet.. där är det ju lite kallare! Oftast..

Är det lätt att dom blir sjuka när dom är helklippta?

En idé känns ju som å prova att inte klippa allt..om han ändå blir riktigt svettig, ta bort allt.. om det inte blir för sent på året då?:S
Och..jag själv klipper inte, jag är perfektionist på sånna saker.. då måste jag BETALA någon annan proffsig.. då blir det ju 2 betalningar...:S

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Roxy
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 401
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 540
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 670
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama