Klippa eller inte klippa?

Sv: Klippa eller inte klippa?

Börjar klippa min häst i slutet av aug.
då klipper jag ganska mycket, hals, mage, snedklipper fram till sadeln.
klipper sen vid behov, tar mindre varje gång. sista gången bara underhals och mellan frambenen.
lägger på täcke vid dåligt väder.

Är det lätt att dom blir sjuka när dom är helklippta?

En idé känns ju som å prova att inte klippa allt..om han ändå blir riktigt svettig, ta bort allt.. om det inte blir för sent på året då?:S
Och..jag själv klipper inte, jag är perfektionist på sånna saker.. då måste jag BETALA någon annan proffsig.. då blir det ju 2 betalningar...:S

Ja det är lättare hänt om de inte täckas exakt rätt efter väder. Korsförlamning tex. för de blir kalla över njurarna som ligger exponerade innanför länd/kors partiet.

skulle ALDRIG helklippa en häst som inte varit klippt förr som du inte vet hur den fryser, och som bara rids utomhus. den svettas väl inte över ryggen och korset mitt i vintern för att du rider ?

en gammal, stel eller ens tillnärmelsevis rygg känslig häst skulle jag aldrig helklippa heller.
Helklippning är för elit hästar som går inomhus tävlingar - inte gemene man : ) även om många gillar att helklippa av estetiska orsaker -tyvärr.

Senast ändrad:

Ja det är lättare hänt om de inte täckas exakt rätt efter väder. Korsförlamning tex. för de blir kalla över njurarna som ligger exponerade innanför länd/kors partiet.

skulle ALDRIG helklippa en häst som inte varit klippt förr som du inte vet hur den fryser, och som bara rids utomhus. den svettas väl inte över ryggen och korset mitt i vintern för att du rider ?

Det är det jag känner, att en helklippning känns mycket.. men man får ju många åsikter!
Han ska inte BARA ridas utomhus men större delen...

Vilken klippning skulle du rekomendera?

Jaa jag veeet!

Men nu är jag så förvirrad å osäker så jag är glad att jag har ett tag till på mig att tänka....:)

Kan du inte säga vilken av dom du skulle göra?:crazy:

Jag skulle välja jaktklippning

Första vintern jag klippte började jag med jaktklippning. Det funkade ett tag, men så blev hon väldigt svett ändå och då klippte jag först halsen också, som täckesklippning. Men ett par veckor senare åkte resten av pälsen också.

Senast ändrad:

:rofl:
jag skulle klippa täckesklippning, dvs hela halsen , undersidan av sidorna, magen, låren osv utifrån den motivering du redan gett, att han svettas rätt mycket.

Hej! Min häst är redan en lurrvtuss, trotts att det bara är aug. Jag helklippte henne förra vintern, två gånger. Hennes päls växte snabbt och vintern var ju inte så kall(trotts allt regn) Hon är en grövre typ och verkar klara kylan galant. Men i år har jag tänkt helklippa först och sedan 1/2 klippa. För att slippa ha så tjocka täcken på. Hon klarade sig utan hals.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 469
Senast: Roxy
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 401
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 540
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 674
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama