Klippa bort man där träns ska ligga?

M

Mildis

Hej!

Min häst blev tidigare klippt där tränset/grimman ska ligga. Men är det vanligast att man gör det eller ska/kan man låta bli? Jag vill helst att manen ska växa ut där.

// Matilda

Sv: Klippa bort man där träns ska ligga?

Jag klipper alltid där nackstycket ligger, mindre trassel och knöl så.

Man behöver ju inte klippa flera dm som vissa gör på travare, det räcker gott med några cm, och det är ju knappast skadligt för hästen på något vis.

Det spelar nog ingen roll. Jag klipper mina i nacken och tycker att det är smidigare när man tränsar etc.

Klipper alltid mina i nacken med, tycker det är mkt snyggare men framförallt mer praktiskt då det inte bli massa trassel. tar endast ett par cm..

jag klipper min nordis för grimma/träns i nacken !
det är lättare som föregående skrivare säger att tränsa man slipper trassel och onödigt slitage på manen.

Nej, tycker inte det är särskilt snyggt. Har dock klippt en liten bit på min ena då han har så tjock man, och för att han alltid varit klippt där.

Tycker att den mer naturliga looken med oklippt man överväger framför den ev. smidigheten. Det tar inte många sekunder att få ordning på manen vid tränsning eller påsättande av grimma. Och då har jag en häst med mycket man! Om man ser till att samma mängd man/pannlugg är på ett och samma ställe blir det som ett "tränsläge" i alla fall...

Tycker att hästar med lång man ska klippas en bit ner och dom med kort man tycker jag passar bäst om man bara klipper precis där tränset/grimman ligger.

Jag klipper alltid, av praktiska skäl! Dock bara ett par cm under nackstycket. Mina hästar har såpass mkt man i övrigt att man inte ens ser att de är klippta där ens när de är utan grimma.

Jag klipper max 3cm. Men sen är det bara att kamma över lite man till pannluggen så syns det inte :D

Travare brukar vara klippta i nacken. Jag klipper aldrig mina ridhästar.

Precis, travare har oftast lång man oxå.
Men att man klipper travare beror säkert på att det är så mycket krusseduller just i nacken.
man kan ju justera cheken o sådant där tex.

Min arab har jag alltid klippt ca 10 cm i nacken. Men det är väl mest för att jag tycker att det är snyggt att framhäva nacken + att det är ju lite typiskt för rasen att man klipper där. Sen är det ju också jättebra för det blir inget trassel med manen när man ska tränsa t.ex.

Tycker att den mer naturliga looken med oklippt man överväger framför den ev. smidigheten. Det tar inte många sekunder att få ordning på manen vid tränsning eller påsättande av grimma. Och då har jag en häst med mycket man! Om man ser till att samma mängd man/pannlugg är på ett och samma ställe blir det som ett "tränsläge" i alla fall...

Håller med.

Har aldig klippt mina där.

På min förra häst som var en fjording klippte jag alltid ca 5 cm riktigt snagg vid nacken. Dels för att fjordingens man är så hård och sen var det en naturlig övergång till resten av ståndmanen. Min nuvarande häst som är en islandshäst med mycket man och lugg klipper jag inte. Men det är inga problem med det. Jag har ett enkelt träns med smalt nackstycke och inget pannband.

Jag brukar klippa ett par cm brett precis där nackstycket ligger, det blir jätteknöligt annars.

klipper den egna hästen där för att jag tycker det är smidigare vid tränsning ..

Ridskolans hästar är oxå klippta där.. och ponnyerna och dom stora med mkt man är lite längre klippta.. för att underlätta för eleverna.. spec dom små barnen, som ändå inte alltid lyckas trassla manen rätt.. *S*

Det beror väl på om det är en Lurventuss.

jag klipper aldrig, utan tar fram det så det blir lite mer lugg:angel:

Liknande trådar

Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
431
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
745
Senast: tara
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 017
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka