Klippa benen=negativt??

P

pussi

Hej!
Har en liten fundering angående att raka benen i samband med klippningen.
Kan det bli något negativt i och med att det blir kallare för dom?
Tänkte på leder m.m.
Någon som vet några problemn som kan uppstå?

Tacksam för svar :bow:

Sv: Klippa benen=negativt??

Har aldrig sett en häst med rakde ben:o
De helrakade hästar jag sett har haft håret kvar i alla fall ner till typ fram knäet och vid hasen eller vad man ska säga bak?
Följer tråden!Nyfiken som attan!

Min veterinär rekommenderar att man lämnar kvar pälsen på benen. Detta för att ligament och senor faktiskt behöver pälsen under vintern. Vad vet. sa var följande "man drar bara på sig onödiga problem genom att klippa benen". Vet. förklarade sig inte närmare, men jag kan tänka mig att kylan gör att senor och ligament lättare blir skadade när pälsen är bortrakat.

/Lizzie

Jag hoppas inte det då "min" häst är rakad helt fram.. följer oxå tråden nyfiket och lite oroligt.

Får ha transportskydd i hagen så det blir gosigt :d

/j

Man klipper hästen för att den svettas och inte ska stå i blöta "kläder". Det finns ingen anledning att raka benen, pälsen skyddar och du riskerar att nypa/skada hästen med klippmaskinen dessutom. Lämna hästbenen oklippta om du inte har en väldigt bra anledning varför de ska vara klippta (och utseende eller att de blir leriga/smutsiga är inte en av dem tycker jag) :D

Har jobbat några år i tyskland och där klipptes HELA hästarna. Men ofta så fick dom med vita ben skav av skydd ofta blev dom väldigt känsliga i huden efterklippning med lymfangit som följd. Tvättade benen i flera dagar efter klippning med antiseptisk tvål. Tycker att det är helt onödigt att klippa benen det vollar bara onödiga problem.
Jag har själv en holländare som har mycket päls på benen. Där klipper jag medhårs med maskinen då ser de inte så lurviga ut mot resten av kroppen och blir enkelt att hålla rent och ger hud tillräckligt skydd.
/M

J ahar ju klippta ben på min häst p g a att han har tendens till rasp i fram och därmed vill jag kunna hålla torrt....annars samlar sig fukten och ligger kvar där... :( men annars skulle jag nog inte göra det...

Jag har alltid haft hästarna helklippta och ALDRIG haft några problem... Inte handlar väl ligament och senor om kyla utifrån... uppvärmningen har väl med blodcirkulation i hela kroppen att göra... Nog blir benen igång innan kroppen är igång för exvis ridning när det är kallt... Fel??? Vet ej...
Vad gäller håriga ben så tycker jag att det borde vara värre skavrisk att sätta på skydd på blöta, leriga ben... och säg inte att man kan ta in hästen i tid och låta den torka för så nära stallet bor inte alla...
Fast att jag inte skulle skriva det eg så är det SNYGGARE, betydligt enklare att hålla rent och man klämmer inte benen när man klipper dom.... inte mer än på resten av tex magen...

Även jag har min hästar helklippa med båda ben och huvud och det märks inte att det skulle vara negativit på nåt sätt. Benen är kalla och fina och inga antydningar till gallor eller likande. Upptäcker mycket lättar ev sår av brodd eller så nu än innan.
Ingen av mina har kortare pls på benen nu än på sommaren.

mackan skrev:
Man klipper hästen för att den svettas och inte ska stå i blöta "kläder". Det finns ingen anledning att raka benen, pälsen skyddar och du riskerar att nypa/skada hästen med klippmaskinen dessutom. Lämna hästbenen oklippta om du inte har en väldigt bra anledning varför de ska vara klippta (och utseende eller att de blir leriga/smutsiga är inte en av dem tycker jag) :D

Men de tycker jag.. Min anledining till att jag klipper mina hästars ben är för att dom är tävlingsponnyer från irland och får då väldigt mycket hovskägg. Båda har vita ben och om dom skulle få ha sitt hovskägg så skulle de va omöjligt att tvätta. En annan anledning är att de är väldigt snyggt oxå.. :D

Jag föredrar klippta ben. Dels är det snyggare, Det är lättare att upptäcka skador, det är kylande (vilket är bra), det är lättare att hålla rent, ev medicamenter "tar" bättre.

kylande?

Jo, själv får man ju fina tår när det är kallt ute. Hästar sätter päls av en anledning, inte för att de blir sjuka av det.

Min hade rakade ben, men det har som tur är växt ut nu så hon slipper frysa om musklerna ovanför knäet.

Hålla rent, du har ju snö gladys precis som jag, var kommer din smuts ifrån? Min rullar sig i hagen sen är hon ren :)
/j

Jag klipper hela hästen. Rubb och stubb. inte i öronen, men annars överallt. Enkel förklaring, jag har en stor häst som är pälsad som en shetlandsponny.

Jeg pleier å klippe medhårs på bena,da blir det ikke så kort at det er noe problem,men heller ikke så langt at det er vanskelig å holde rent/tørt. Nokså pent er det også,ingen stygge kanter..

Mina hästar är rakade nedanför knäet och nedanför hasen på bakbenen. Den ena hästen har mkt päls och ser nu ut som om han har sådana där håriga nertrampade marsvin på benen :D

snigelfarmor skrev:
Hålla rent, du har ju snö gladys precis som jag, var kommer din smuts ifrån? Min rullar sig i hagen sen är hon ren :)
/j

På vintern har jag snö ja.
Kanske uttryckte mej dåligt, rakar inte benen inpå skinnet. Klipper iof med klippmaskinen men gör det medhårs. Då blir det inte hackigt och fult, å så finns det lite skyddande päls kvar.

Hej1

Jag brukade helklippa min morgan, även ben + huvud (sparade en "halv vojlock" på ryggen). Anledning, han såg ut som en superpälsad mammut i september!!
Upplevde aldrig något problem med detta!

MVH / Fia

Araber klipps ofta helt och hållet inför utställningar. Där vill man inte se något hovskägg eller yvig päls över huvudtaget! Känselhår på mulen och hår inuti öronen får inte klippas bort men resten på huvudet klipps också. Jag vet många som har de hästarna ute utan problem. Jag skulle inte klippa benen själv om hästen inte hade problem med väldigt mycket päls och leriga hagar och ev sår/hudinfektioner. De kan ju se lite roliga ut med "pälsstövlar" upp till knäna men så länge vi inte åker på någon dressyrtävling eller annat ståhej så tycker inte jag att det är viktigt.

Personligen så klipper jag inte min häst mer än det behövs. Hade hoppats på att slippa klippa henne.
Men så fort träningen kom igång på allvar så rann det svett :crazy: .
Så det blev så att jag klippte hela kroppen förutom en bit för sadeln, en bit av huvudet och så skippade jag att klippa benen. Om jag rider tillräckligt hårt nu så blir hon ju svettig på benen men det tar max 15-30min innan det är torrt så =).

Jag förstår människorna som tävlar på höööög nivå, att de vill klippa hela hästarna. Men de som bara tävlar lätta klasser och msv och sådant fattar jag inte egentligen varför de ska klippa hela hästen...
För de klipper ju oftast bara för utseendets skull :p .

Jag vet flera hästar som har skav på benen (efter benskydden) pga att de är klippta :).

Min kuse ser ut som ett troll om man ser henne med täcke och tittar på de ludna benen :D . Såå sööt! :love:

Man gör det man själv tycker och känner för. Jag uttrycker bara vad min åsikt är. Dessutom finns det inget som hindrar att man trimmar hovskägg, det gör massor med folk utan att för den skull helklippa hela benen. Mina åsikter är som tidigare att man klipper för att hästen inte skall stå i blöta kläder, ej för utseendets skull.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
590
Senast: Lavinia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 591
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 865
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 333
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V