Vill bara flika in att mitt snitt gick väldigt bra, till er som snart ska göra. Jag var livrädd för ALLT innan och i mitt huvud var jag på väg till stupstocken. Hade ett planerat snitt på G men förlossningen drog igång spontant tidigare.
Få kateter - Inte kul när den sattes men kändes förvånansvärt lite när den väl satt. Just när den sattes kändes det som jag skulle kissa typ. Man kan ju välja att dom sätter den inne på op efter bedövningen. Mitt tips är att be dem låta den sitta kvar ett tag efter så ni inte måste upp för att kissa för tidigt (sen är det ju bra att komma upp, men då måste man inte stressa på samma sätt samt måste inte sätta sig och resa sig från toan, en rörelse som inte är så kul. Räcker ju att stå jämte sängen istället). Det ökar risken för urinvägsinfektion något men personligen väljer jag det.
Ryggbedövningen, inga större kommentarer. Gjorde inte ont. Spreds som en värme ner mot benen i ca 5 sekunder. Tips, be om lustgas när den ska sättas om ni är rädda.
Be om smärtlindring direkt ni börjar kunna röra tårna efter, den fungerar bättre om smärtan inte hinner bryta igenom ordentligt.
Min amning kom igång utan problem.
Mitt "ärr" är så litet, smalt och tunt att det knappt syns alls. Jag tejpade det länge efteråt.
Jag förlorade totalt 3 dl blod. När jag låg still kände jag ingen smärta, det var när jag skulle vända mig eller resa mig det gjorde ont. Väldigt ont dom första 2 dagarna sen blev det snabbt bättre. När jag väl stod upp gick det bra att gå. Inga problem att bajsa efter, som andra nämnt är det bra att ta nån form av laxermedel. Jag kunde dock krysta utan större besvär bara man gjorde det lugnt och fint så att säga, inga häftiga rörelser.....
Mjukisbyxor med hög mudd som satt över ärret var skönt, det gav stöd åt magen så det gjorde minde ont.
Låt förbandet på magen sitta iallafall en vecka om det ser ok ut. Mitt satt 10 dagar. Genom att inte pilla så minskar ni risken att tillföra bakterier.
Mitt barn mådde helt bra från första sekund. Och min bäckenbotten är hel och oskadd