kliniksamtal

Glimfeather

Trådstartare
Ringde åby hästklinik nu aldeles nyss. Ville kolla om de tyckte att jag behöver komma in med min häst som markerar litegrann efter diverste skador/sjukdomar, la till att hon haft/har rasp. Han som svarade sa att de har ne tid 9 november klockan åtta! Det är ju jättelångt kvar ju! Och så tidigt, jag lär ju behöva börja lasta klockan halv sex eller nåt! Jag sa att jag ska höra av min på måndag eftersom jag måste diskutera med diverse personer först. Jag frågad eockså om jag ska fortsätta leda henne eller bara låte henne gå i hagen, han sa, ingen hage, motionera henne på annat sätt eftersom det är så lerigt nu och de tär inte bra för raspen. jaha!? ska jag låta henne stå inne i boxen jämt nu? det klarar hon aldrig, och ska hon stå inne måste jag låta ponnyn stå inne med och det är fruktansvärt orättvist mot honom. Vad skulle ni gjort?

Sv: kliniksamtal

Hej hade samma problem med en hallt häst de hade bara tider 8.00
och 9.00 på morgonen ,och min hatar transporten jag fick börja lasta 5 på morgonen o det tar ca 1 timma att åka dit.
(man får nog räkna några timmar av tålamod) :smirk:

Jag hade det valet att antingen ha honom i box vila eller ha honom i en mindre hage ( jag har oxå bara två som står tillsammans)
Har du möjlighet att göra en mindre hage med annat underlag som sand eller grus i närheten av din gamla hage så att de kan se varann. :)
Mina går i samma hage av mindre modell han kan ta några hopp språng (bara för att han är uttråkad) ibland men jag anser att han känner bäst själv .

Jag skulle också ha försökt göra en mindre hage med bra underlag om du kan. Den behöver ju inte vara stor, men du får förhoppningsvis lyckligare hästar :) Vad gäller tiden tycker jag också det erkar länge att vänta till 9 november, men att få en tid kl 8 är väl inget att klaga över? Var glad över att du sedan har resten av dagen kvar när ni kommer hem i stället, och att det över huvud taget fanns en tid! :idea:

Svarar på bådas:
jag kan eventuellt göra en mindre hage på stallplan så får hon ju även lite gräs att smaska på. frågan är bara hur jag ska få ner stolparna i marken :confused: och hur jag ska få henne genom lerhagen utan att få lera på fossingarna, men de tär en senars historia. tack för tipsen :)

Jo, fast så är det ju, det tar tid att få komma till klinik om det inte rör sig om någon akut skada. I detta fall rör det sig om två veckor, knappt. Jag, som är luttrad, höjer inte på ögonbrynen. Att det är tidigt på morgonen? Jaha... De måste ju börja jobba någon gång, och värre saker än att behöva lasta klockan halv sex en enda morgon kan jag tänka mig...Tycker inte det är så hemskt. Och det är ju inte lätt för klinikveterinären som du pratade med att ge dig råd om hur du ska göra med din häst när han inte sett den heller. Om problemet är rasp så vill man såklart inte att den ska gå i en lerig hage, och för att så att säga ha ryggen fri måste ju nästan vet säga att hästen inte ska gå i sin leriga hage med rasp. Säger han att du ska släppa ut den och strunta i leran och den blir sämre är det ju indirekt hans feL! Men han har ju inte förbjudit dig att släppa ur din häst, till syvene och sist avgör du ju själv.

Kanske kan du släppa ut den några timmar och direkt efteråt spola benen rena?

Mugg/rasp borde dessutom en vanlig, ambulerande vet kunna skriva ut någon bra kortisonsalva eller liknande mot.

Hej det har väl inte fryst i marken än ? (men o andra sidan bor jag i västmanland).
Om hästen blir lerig när du tar in henne kan du väll skölja av leran lite försitigt ;)

ako skrev:
Jo, fast så är det ju, det tar tid att få komma till klinik om det inte rör sig om någon akut skada. I detta fall rör det sig om två veckor, knappt. Jag, som är luttrad, höjer inte på ögonbrynen. Att det är tidigt på morgonen? Jaha... De måste ju börja jobba någon gång, och värre saker än att behöva lasta klockan halv sex en enda morgon kan jag tänka mig...Tycker inte det är så hemskt. Och det är ju inte lätt för klinikveterinären som du pratade med att ge dig råd om hur du ska göra med din häst när han inte sett den heller. Om problemet är rasp så vill man såklart inte att den ska gå i en lerig hage, och för att så att säga ha ryggen fri måste ju nästan vet säga att hästen inte ska gå i sin leriga hage med rasp. Säger han att du ska släppa ut den och strunta i leran och den blir sämre är det ju indirekt hans feL! Men han har ju inte förbjudit dig att släppa ur din häst, till syvene och sist avgör du ju själv.

Kanske kan du släppa ut den några timmar och direkt efteråt spola benen rena?

Mugg/rasp borde dessutom en vanlig, ambulerande vet kunna skriva ut någon bra kortisonsalva eller liknande mot.

nej, jag vet, de tär inte så lång tid, jag var liote lessen när jag skrev de toch då förstporar jag alltid upp saker. förstår att han inte ville säga något annat, han har ju inte sett henne. jag brukar tvätta av benen varje kväll efter insläpp men jaga antar att det är bättre om de får vara torra hela tiden så jag ska fixa en hage utanför den stora hagen (som för övrigt inte är särskilt lerig om man tar bort precis i utsläppet) på stallplanen.

Hej det blir nog bra om hon får en liten hage o kan se dom andra hästarna, jag förstår att det inte är kul att gå o vänta .

Det är faktiskt inte så kul att få en tid sådär på morgonen om man har långt att åka och väldigt svår häst att lasta!!!(alla har det inte så enkelt)

Måste bara fråga: Är det så himla smart att spola benen på en häst med rasp? Det ska väl hållas torrt precis som mugg? Eller??

Det blir ju inte värre om benen var både blöta och leriga innan, efter är de ju bara blöta. smutsen ahr jagh tvätat bort med tvåt, sedan torkat så torrt det går med handduk och strukit alsolsprit i karlederna och på såren.

Ett hett tips..om hästen är svårlastad..och du inte har tid på kliniken före den 9 varför inte börja lastträna nu då?

Sen en sak till jag tror inte heller det är bra att du spolar benen varge kväll..bättre i så fall att du försöker ställa hästen i en hage som är torrare..eller stängla av en bit i hagen som är torr för hästen att gå i tills ni ska åka så du slipper spola benen vareviga dag.

Tror du inte jag tänkt på det? men jag ah ringen transport och kan inte låna nån hela tiden för lastträning heller,behöve rockså hjälp men känne ringen som kan hjälpa mig. man får in henne i transporten men hon backar ut med en gång. det värsta är i transorten när man kör hon är helgalen, livrädd!

har tyvärr ingen torrare hage, annars skulle hon ha fått stå där nu och ända vägen in i stallet är genom den lerigaste delen, men det funkar eftersom hon inte har mugg, ska nog tvinga min syster att gå ut och gå med henne :devil: så leran torkar och jag kan borta bort smutsen ist. men det blir ju inte helt rent lixom...

Min erfarenhet är att det blir värre om man spolar. Smutsen tränger djupare in. Mitt råd är att dra en handduk längst med benet vid intag, mao få bort värsta kakorna av lera, när hästen sen torkat så borsta bort leran.

Är muggen/raspen torr, smörj med lite helosan, är den fuktig, svampaktig, ta med lite jodopaxlösning så torkar det ut.

Att spola och tvätta leder oftast till att man irriterar mera..

Okej, tack så mycket, ska prova det! hm.. frågan är om den är torr eller fuktig... torr trro jag, det sprack iaf väldigt lätt förr, men nu när jag har på alsolsprit spricker det inte, så den kanske har blivit fuktig? vill helst inte ha på jodopax, ha rfått rådet att inte ha det på eftersom de tinte torkar ut utan är fuktigt och därmed kan framkalla mugg.

Grönsåpa är en gammal hästkur mot mugg iallafall, det skulle kanske kunna vara något?

Rasp är inget man behöver en klinik till och att vänta till den 9 november är uteslutet.Om hästen är halt pga raspen (fullt möjligt) så gör så här istället
Ring en vanlig veterinär osm kommer ut till dig meddetbums istället.
tills veterinären kommer så ge hästen nått magmedel, tex Protexin, mugg och rasp kommer inifrån. Ge inte hästen betfor eller annat socker under tiden. Låt den inte gå i gegghage, tvätta benen med ljummet vaten och Lactacydtvål varje dag, dra och peta INTE bort ruvor med våld, de som ska av följer med av när du tvättar benet, resten ramlar av nästa gång.Smörj efter tvättning och lite torkning in benet med det som förr kalades nelexsalva och sen helosan ovanpå det, upprepa varje dag.
Om du kan så raka området, det brukar hjälpa.
Motion varje dag, annasr kan det bli lymfangit, inte intensivmotion utan skritt ch kanske i nödfall om det behövs lugn jogg.
Hage är bra omd en är ren och ogeggig, annars står hästen bättre inne.

Senast ändrad:

Asa_S skrev:
Grönsåpa är en gammal hästkur mot mugg iallafall, det skulle kanske kunna vara något?

jag har provat, det var en som sa att jag skulle smeta på sån i geleform, men då fiick hon massa rasp, men det kan ha varit för att den var så koncentrerad iofs... men jag vågar inte prova igen!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 818
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 605
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 531
Senast: vildeld
·
Hästvård Min häst är halt sedan i februari och vet har bedömt att det i princip inte finns något att göra. Jag är så kluven i hur jag ska göra...
2
Svar
27
· Visningar
5 283
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka