klinikbesök #1

Sv: klinikbesök #1

vad skoj!! :D usch hinder över 90 får mej att rysa!! men det är lite synd att jag är en sådan fegis då han verkligen tycker att det är skit skoj, men vi får väl se om han klarar övervinna min rädsla för hoppning, vi har kommit en bra bit på vägen iallafall. för att innan jag fick honom så vågade jag inte hoppa överhuvudtaget (delvis pga en omkullridning för några år sedan), men med honom känns det inte lika läskigt & jag är stolt över att vi kommit över 90 hinder utan problem. det hade jag nog inte gjort med någon annan häst, men han är väldigt säker i sej själv & jag litar på honom. för egentligen är jag en hoppmänniska, speciellt i terrängen & har verkligen levt för hoppningen innan. ;)

du har inga hoppbilder på er? :)

Jo det har jag..fast dom är tagna i från en film så lite suddiga;)..Men akn maila över dom till dig om du har någon mail adress?:D

Men det är ju bar att du har en säker häst:D

ja gör det. pm:a mailadressen till dej. :)

ja, det känns verkligen jätte bra, vi liksom utvecklas tillsammans, han är ju 5 i maj, men så grymt duktig redan, men han är så cool i sej själv!!!! :bump: :D jag är jätte stolt över att få ha en sådan fantastisk häst i mina ägor!!! :) ibland har man tur, jag som inte ens provred honom när jag hämtade hem honom, men vilken fullträff det blev!!! :D

cerrox skrev:
ojdå, det vart många snedheter. tur att du hittade en equiatriker sen som kunde rätta till det.

jag hade gärna låtit en equiatriker/kiropraktor kolla igenom honom, men hur vet man vilka som är bra? vad jag vet så finns det inte ens någon här & jag vet inte om någon som använder sej av det heller!? men man får väl höra sej för. för jag har aldrig heller använt mej av någon, vet knappt vad dom gör!? jag själv för övrigt borde kanske också gå till en. känner mej inte 100 i ryggen efter en omkullridning för längesedan. men läkaren sa att min rygg är ok & att bara lite sjukgymnastik behövdes. fast jag tror att jag kanske kan vara sne!? kan det påverka hästen min om jag är det? kan han bli sne pga av det? kom att tänka på detta nu när vi 'pratar' om snedheter.

jag hör gärna keles story. alltid intressant.

Tja, jag gick på rekommendationer jag. Det är ju en DJUNGEL med alternativare där. Nu missade ju 'första' equiatrikern snedheten ändå, inte förrän jag (också den på rekommendationer) bytte till en annan equiatriker som snedheten uppdagades. Man får gå på rekommendationer och trial and error. Det är en oreglerad djungel...

Och JA om du är sned kan hästen bli sned, och/eller få muskelproblem.
Och vad läkarna säger.. Jag fick en ryggskada (ridolycka) aug 1999. Har varit hos läkare, sjukgymnast, fysioterapeut, naprapat, kiropraktor och fan och hans jäkla moster. Alla har de sagt olika, alla har de hittat olika saker att¨'åtgärda' och alla har de haft helt olika synsätt för träning, behandling, rehab etc. INGEN har dock kollat snedhet, fastän jag gång på gång rättats i en och samma kota i ryggen.

Idag kollade faktiskt hästarnas equiatriker på mig, och konstaterade att jag är fasligt sned, hela vänstersidan är 'kortare'. Och tryckte på olika punkter, 'rättade kotorna' och pysslade (det sa KNAK i hela min rygg, men sen gjorde kotan inte ont). Vi får väl se om det hjälper och hur det hjälper, finns ju saker tidigare som hjälp men bara för stunden liksom. INGEN har dock sagt ett LJUD om att jag skulle vara ett dugg sned...

Så även där får man liksom pröva sig fram (dyrt tyvärr, men..). Så kolla dig med, inte bara hästen =)

usch ja, det blir inte billigt om man ska prova sej fram en massa gånger (är väääldigt fattig nu pga att den oförsäkrade katten har legat på djursjukhuset i 9 dagar, samt att hästen har vart på kliniken, dock med bra försäkring, samt att jag är arbetslös). fast jag pratade med en häromkring som ska ta ut en equiatriker om ett litet tag, som tydligen ska vara bra, så blir det ju iallafall inte så dyrt med bensinkostnaderna, man kan ju börja med han & sedan får man se vad han säger & utgå ifrån det. men vad brukar en equiatriker ta per gång på ett ungefär? om han hittar någon snedhet krävs det då ett speciellt antal gånger som han 'måste' komma ut & rätta till det för att det ska lyckas?

men jag får väl kolla igenom min kropp också såsmåningom, kan ju vara sned eller nått. men först tar jag nog hästen, han är viktigast, så får vi se om han är sne eller nått. men nu får vi först se vad dom säger på återbesöket om en vecka. jag tänkte ju även fråga veterinären om han känner till någon bra equiatriker, han kanske t o m samarbetar med någon.

men vad brukar en equiatriker ta per gång på ett ungefär?

Varierar en hel del, från typ 300 upp till 700 - 800 har jag hört. Min förra tiog 500 kr inkl resa (fast pris som inkl resa oavsett om hon åkte långt eller kort), och det är ganska normalt vad det verkar som när folk skriver vad de får betala. Min 'nya' är snorbillig, 350 kr inkl resa. Gissa om jag INTE klagar över att han är både BRA och billig :love:

om han hittar någon snedhet krävs det då ett speciellt antal gånger som han 'måste' komma ut & rätta till det för att det ska lyckas?

Därom tvistar de lärde.. Generellt så kan du rätta i hästen på en gång. Däremot så kan snedheten återkomma. om det finns väldigt mycket spänningar och låsningar eller om hästen är skeptisk kan det krävas fler besök.

Mina rättades i första besöket och sen ville equiatrikern inte se dem på 6 veckor. Bägge var raka och nytt besök sex veckor senare, då var valacken sned igen men unghästen fortf rak. Sen har vi haft 6-9 veckorsintervall. För MIG så unnar jag så gärna hästarna att bli masserade och genomgångna var 6-9:e vecka, de MYYYSER verkligen. Dessutom kan man ofta hitta små muskelspänningar etc 'i tid' innan de blir stora.

Sen, jag förstår det där med pengarna, men om du kan ta dig råd - gör det. Pengarna jag betalar equiatrikern är banne mig de mest välinvesterade pengarna jag lägger på hästarna. Och hade jag bytt till dne här equiatrikern tidigare hade jag kunnat spara många dyra veterinärpengar. Men det viktigaste för mig är att jag vet att hästarna är genomgådda och okej i sina kroppar, sen att de myyyser av massagen gör ju inte det hela sämre. Och jämför jag med vad allt annat kostar (hovis, försäkring, foder etc etc) så är det inte så dyrt. Men alla pengar är mycket pengar när man inte har några - jag vet.

men jag får väl kolla igenom min kropp också såsmåningom, kan ju vara sned eller nått. men först tar jag nog hästen, han är viktigast, så får vi se om han är sne eller nått. men nu får vi först se vad dom säger på återbesöket om en vecka. jag tänkte ju även fråga veterinären om han känner till någon bra equiatriker, han kanske t o m samarbetar med någon.[/QUOTE]

ok, tack för bra svar. jag förstår att det kan variera lite i priser, men då är det iallafall inte flera tusen per gång. dom priserna som du skrev är ju inte så 'farligt', massören tar ju också några hundra så. men ska prata med hon som ska ta ut den där equiatrikern, för hon pratade om att hon skulle ta ut honom nu här snart framåt. sedan ska jag ju fråga veterinären på återbesöket om han kanske har någon att rekommendera & hoppas att han tycker att pållen min är bättre. mwn det är ju som sagt ändå skönt att kolla igenom honom också ordentligt, sen får vi ta mej också. :smirk:

ok, så man kanske ska kolla igenom honom men jämna mellanrum precis som med massage? men massera en equiatriker också? för jag har ju ute en massör med jämna mellanrum. jag har egentligen inte råd, men då får jag ta mej råd ändå, det löser sej alltid. alla mina djur är värt det bästa & ska få det dom behöver & det jag anser vara nödvändigt. ;) dom är mitt allt, jag gör allt för dom!! :love:

Ja, en equiatriker masserar. Det är det de främst gör, 'resten' är om det behövs ( t ex manipulering/kiropraktik, akupunktur etc)

cerrox skrev:
usch fy, måste röntga dom på återbesöket om han inte blit bättre, blir lite orolig då han har lite problem med galoppen & bakkärran. :crazy:
Hallååå...minns du mig, som sa till dig direkt, att söka denna vet?
Hade han misstänkt pålagringar, hade han tagit ultraljud, det syns där...det gjorde han med min förra...
Han som hade pålagringar i bakknäna som en 20åring, du vet, fast han bara var 5...
Tyvärr gick det inte och göra nåt åt....:cry:
Förrästen hade min nuvarande, knäledsinfl förra året...det tog 2 behandl att läka...ca 2mån..

Senast ändrad av en moderator:

klart jag minns dej. ;)

man blir ju så nojjig & vill röntga hela hästen. ultraljud har jag aldrig varit med om på häst. misstänkte han dessa pålagringar redan på första besöket på b? så tråkigt det med honom.

men vi får väl se vad han säger veterinären på återbesöket. hoppas att det ser bra ut, iallafall bättre.

nu påminner jag dej igen om när du ska hämta din påse!? :p ;)

Ja, en equiatriker masserar. Det är det de främst gör, 'resten' är om det behövs ( t ex manipulering/kiropraktik, akupunktur etc)
aha, ok vad bra, då vet jag. :)

cerrox skrev:
klart jag minns dej. ;)

man blir ju så nojjig & vill röntga hela hästen. ultraljud har jag aldrig varit med om på häst. misstänkte han dessa pålagringar redan på första besöket på b?
Jo, det misstänkte han direkt, på hans gång och ömhet just på knäet

men vi får väl se vad han säger veterinären på återbesöket. hoppas att det ser bra ut, iallafall bättre.
Det gör det säkert...men du kanske får räkna med iaf en behandling till...

ok. jo, minst 2 behandlingar får jag nog allt räkna med ja.

attans han har tappat en sko nu också bara lite efter att hovis har vart här, jädra lera. :mad: suck. sedan får jag inte tag på honom nu heller.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 330
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 718
Senast: prallan
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 372
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka