klinikbesök #1

Sv: klinikbesök #1

Hej!

Min tjej har pålagringar i ena bakknäet, som hittades i höstas iom knäledsinflammation båda bak. Dock hade hon inte den värsta inflammationen i det knät med pålagringen och vet säger att placeringen på pålagringen inte ska ha nån påverkan på användbarheten i framtiden. Hon har varit fräsch hela vintern nu, men så blir det inte mycket ridning utan ridhus..

Så en pålagring behöver inte vara en dödsdom om den inte sitter pundigt till.. Däremot kan det ju vara bra att kolla så man vet../ Lavinia

nä, men man tror ju alltid det värsta när man hör pålagringar, jag gör iallafall det, men visst kan en häst klara sej bra ändå. men precis som du skriver så är det ju bäst att kolla upp det så att man vet.

hur länge hade din häst varit stel o spänd innan du gjorde besöket på kliniken på ett ungefär?

min häst är ungefär lika som din nämligen o vi har fått ett stretchningsschema att gå efter av equiterapeuten men jag ska ev. ta honom till klinik o röntga haserna på honom med...

hur länge hade din häst varit stel o spänd innan du gjorde besöket på kliniken på ett ungefär?
ungefär 4 månader tror jag. det blev ju bättre med massagen, sedan har han vilat ca 1,5 månader pga min skada & sedan så har det ju kommit tillbaka för nån månad sedan.

min häst är ungefär lika som din nämligen o vi har fått ett stretchningsschema att gå efter av equiterapeuten men jag ska ev. ta honom till klinik o röntga haserna på honom med...
ok, vad är det för 'fel' på din häst? 'bara' stel eller? vet du inte vad det är så vore nog ett klinikbesök inte fel.

cerrox skrev:
nä, det är ju inte lätt att upptäcka dom verkar det som. men vad skönt att höra att din är fräsch & blev det så snabbt efteråt, hoppas på att min också blir det! alla veterinärer verkar ha olika teorier på va det beror på, min tror att det uppkommer oftast då hästen INTE rids, i hagen, i boxen mm.

Ja, skulle det uppkomma då hästen INTE rids, så skulle min kuse ha gått med inflammationen i ca 1½ år om inte mer, hade han det, så hade han nog inte svarat så fort på behandlingen som han gjorde (enligt vet.) Hoppas att du förstår vad jag menar.

Min hästs symtom var enbart att han inte ville vara rak i h. galopp, det gick INTE att rakrikta honom alls i h. galopp i alla andra gångarter gick det bra förutom galoppen. Visade ingen stelhet eller andra krämpor.
Hoppas att din pålle också tillfrisknar snart!!

Ja, skulle det uppkomma då hästen INTE rids, så skulle min kuse ha gått med inflammationen i ca 1½ år om inte mer, hade han det, så hade han nog inte svarat så fort på behandlingen som han gjorde (enligt vet.) Hoppas att du förstår vad jag menar.
jag förstår, med det vart veterinärens teori. men det behöver ju inte vara så att hästen alltid får knäledsinflammation i hagen eller boxen & liknande, det kan ju uppkomma vid ridning också. det beror nog på, för min är ingen dressyrhäst, utan skogsmulle. men han har nog fått det just pga att han trampar igenom. men får se om det blir bättre med specialskorna.

Min hästs symtom var enbart att han inte ville vara rak i h. galopp, det gick INTE att rakrikta honom alls i h. galopp i alla andra gångarter gick det bra förutom galoppen. Visade ingen stelhet eller andra krämpor.
ja, man verkar ju inte se så tydliga symptom, det hade ju inte min heller, det verkar vara lite olika hur dom visar det.

Hoppas att din pålle också tillfrisknar snart!!
hoppas jag också. får se vad dom säger på återbesöket. vill verkligen att det ska visa bra resultat.

det kan ju även komma från att han kanske har inflammationer fram också,det kan vara ngt man inte tänker på. sen behöver inte ridningen spela in så mycket utan det kan vara mycket hur han ser ut exteriört vilka vinklar m.m han har

det kan ju även komma från att han kanske har inflammationer fram också,det kan vara ngt man inte tänker på.
borde inte veterinären har upptäckt det på hältundersökningen isåfall?

sen behöver inte ridningen spela in så mycket utan det kan vara mycket hur han ser ut exteriört vilka vinklar m.m han har
jo, det gör det ju, eftersom han är något vek i bakkotorna & låg i trakterna, så trampar han ju igenom i traven, det kan ju ha gett knäledsinflammationen i bak som följd. sedan är han något rakhasig också (tror jag att veterinären sa).

det är inte säkert dom hittar det på första försöken,har vart med om en häst där dom inte kunde hitta ngn orsak varför den hade fått i knäna fören dom gjorde riktig utredning på frambenen.

det är inte säkert dom hittar det på första försöken,har vart med om en häst där dom inte kunde hitta ngn orsak varför den hade fått i knäna fören dom gjorde riktig utredning på frambenen.
ok, vi får se hur han verkar på återbesöket. men jag ska absolut ta upp det med att dom kolla fram också.

cerrox skrev:
ungefär 4 månader tror jag. det blev ju bättre med massagen, sedan har han vilat ca 1,5 månader pga min skada & sedan så har det ju kommit tillbaka för nån månad sedan.

ok, vad är det för 'fel' på din häst? 'bara' stel eller? vet du inte vad det är så vore nog ett klinikbesök inte fel.

min pålle är sned i bäckenregionen så har han gått med det länge och blivit kortare i musklerna på ena sidan antagligen. sen har han otroligt svårt för höger galopp o tar nästan bara korsgalopp i det varvet, men så är han fd travhäst med så det kan ju ha med det att göra med. eftersom jag inte är så rik så ska vi testa med stretching först o sen återbesök av ET. är det inte bättre då tar jag honom till klinik och röntgar.
Men eftersom jag vet att han är sned i bäckenet och troligen blivit det för längesen av något fall i hagen eller liknande så känns det inte som problemet kommer från haserna men allt hänger ju ihop så man vet ju aldrig säkert förrän man röntgar.

hoppas din blir bra iallafall!

jag vet själv hur det är, jag är inte heller rik, snarare tvärtom, arbetslös, men har man tagit på sej ansvaret att skaffa häst eller djur överhuvudtaget så får man försöka få fram pengar på något vis om det behövs, så känner iallafall jag. det har inte med saken att göra, men jag har för tillfället veterinärkostnader på avbetalning för katten som snart överstiger 10 000:-, men så är det. jag vill alltid ta det säkra före det osäkra, så vet man & behöver ett djur veterinärvård så tvekar jag aldrig på att låta den får det.

hoppas att det ordnar sej med din pålle också. kan du inte låna pengar av någon så du kan kolla upp hästen på klinik också?

ja känner likadant som dig. har man skaffat djur ska man kan kunna ta hand om dom när de behöver det också!
men snart får ja pengar för ja har precis fått jobb :)

ja känner likadant som dig. har man skaffat djur ska man kan kunna ta hand om dom när de behöver det också!
men snart får ja pengar för ja har precis fått jobb
vad skönt! själv är jag arbetslös, men hoppar in som vikarie ibland. hoppas på ett heltidsjobb snart.

Det sa ridskole chefen hemma till En mamam vars unge tyckte att et kändes att det var något fel på häste..3 veckor efter blev han halt..Då ska hon på ridkoslna..

Ni ska lyssna på tjejerna de rider hästarna varje dag och känner hur dom går..Dom känner sådant som ni inte ser i från marken..och det stämmer verkligen;)

Känner igen ditt..Min halvblods grabb har avrit likadan..men började rida i gång honom i måndags...

Han var konstigt stel i hasen så alla skrämde upp mig med att det var spatt:(..Men det var det inte:D

jo, det är ju den som rider hästen varje dag som känner om det är något konstigt avvikande, för precis det är ju inte alltid man ser det från marken.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 330
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 718
Senast: prallan
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 372
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka