klinikbesök #1

Sv: klinikbesök #1

vad vart det för fel på din kille då? ibland tror man ju alltid det värsta, men då är det skönt att kolla upp så att det inte är det.

lite överanstäninging i ledena typ..
Syntes knappt på röntgen men hasledsinflammation höger bak sen fittade dom fram med och det var han inte ens lustig i :confused: men där hade han hov ovh kotled..

Antagligen har ahn busat i hagen så han har vrickat sig sen såg hon att ahn brutit höftkölen eller vad det nu heter så hans högra sida är svagare så skadorna kan ha med det att göra men hon trodde inte det..Mne det hade han gjort inann vi köpte honom och han var felfri i veterinärbesiktningen? hmm..lustigt men men;)

Sen när vi var på återbesök så var inflammationerna borta men då hittade dom knäledsinflammation i höger fram..so han gömt gången innan..Sen var vi där igen då var det lite kvar så ska dit om 4 veckor igen när jag satt i gång honom lite:)..Så han blir väl bar men tävlingsplanerna gick i kras nu i år:s..men men;)

aha ok. hoppas att han blir bättre din häst.

själv är min arabkille jätte fin & ren i benen nu, inte en enda lite galla ens, dom vid kotorna bak är borta & den vid hasen & han verkar redan röra sej bättre! så hoppas verkligen att det håller i sej, för det verkar ju som att behandlingen har lyckats! :) får se vad veterinären säger på återbesöket. men är glad över att det redan nu ser MYCKET bättre ut!! min snuttis!! :love:
:banana: :bump: :banana: :bump: :banana:

Vad kul:bump: Har en arabkille jag med,)..Vad är det för något du har`?

aaa, det känns jätte bra!!! :bump: skönt när det går åt rätt håll!! :)

< - - - - min arabkille är han på bilden!!!

han heter cerrox är e. chock u. cerra ue. cerograt & fyller 5 år i maj!!

vad är det för en arabkille du har då? ;)

har du med en chock avkomma:bump:

Min en hinst e:chock sen u: Ciekawa ue:Probat :D

Är han som står till höger fuxen där:)

Har du köpt honom i från Eva på Q arabians?

vad skoj, en till med en chock avkomma!!! :bump: :) vad fin han är din kille, kollade in din hemsida. ;)

hur är din kille? har han ett trevligt temperament? min har det & är väldigt speciell, en stor personlighet. :love: hur länge har du haft honom? vad använder du honom till? mest avel?

Q-arabians är uppfödare till min cerrox ja, men han har haft en ägare innan mej, har bara ägt honom i drygt ett underbart år. :banana:

Han har underbart psyke som han nedärver på sina avkommer super trevlig är ahn verkligen så snäll..Märks inte ens att han är hingst..Eller visst går han någon meter i från ett sto så pratar han lite sen sprallar lite med frambenen;)

Köpte honom i november förra året och så:) Ska ha honom till tävling mest tror jag...Har hoppat 2 lokala tävlingar på honom..Då halvblodet blev skadad så fick han ta över !.a häst grejen typ så han fick ut på tävlingsbanan rätt fort;)..

Han ska användas till avel med men har just för tillfället inga betäckningar i år men atr ju alltid tid när man nyligen köpt hästen så:D

Dom tjatar på mig att jag ska tävla dressyr med men det är inte riktigt min grej det..Fast han har bra gångarter väldigt mjuka och fina fast man ser inte så mycket av det på filmen typ:p..

Har din pålle stannat på D-ponny mått eller är han liten häst?;)

åå han verkar också vara en trevlig häst. ;)

senast igår sa en i stallet 'din häst är verkligen speciell, för när jag ska hämta mitt föl (min hästs 'låtsas lillasyster') i hagen så kommer hon inte utan din häst buffar på henne & sedan tittar på mej, precis som att han säger till fölet att gå dit nu, men går hon inte så går han före & hon efter.' :D :love: så jädra gulligt!! :rofl:

ska skritta igång honom nu i dagarna. hoppas att han inte har allt för mycket överskottenergi. :D

så det är en liten hoppare du har? själv har jag inga tävlingsnerver, men hoppa kan han & han har väldigt härliga gångarter också!! ;) vi har bl a. varit med på en hubertus jakt tillsammans & ska väl vara med på lite 'små saker', inget 'allvarligt'. :D

han är en liten häst, mätes till 154 cm för ett år sedan! har inte mätt honom sedan dess, har kanske växt nån mm. hur hög är din?

Jag pushade faktiskt på att gå på magkänslan ;)

Skönt att de hittade något, och att det inte var skelettalt. Knäledsinflammationer kan kräva fler behandlingsomgångar för att bli bra, så kasta inte in handduken om han inte är helt bra på ÅB.

Mest intressant tcker jag är VARFÖR han fått knäledinflammation, dvs om det är genomtrampningen eller finns något annat.

I övrigt har jag inte mkt råd, K har haft dubbelsidig knäledsinflammation (utläkt på två sprutningar, först tupkam + kortison i led, andra cartophen i.m) som hon fick direkt efter vurpan och muskelskadan, dvs pga överbelastning. Knäledsinflammationerna kom ju inte tillbaka, men väl en massa andra ledinflammationer, ända tills vi hittade & rättade snedheten som var orsaken till allt ont.

men skrev jag en tråd om jag skulle åka in eller inte? hittar inte den iallafall. hittade bara den om jag skulle rida eller inte inför klinikbesöket. jaja, men det är inte det som tråden vart tänkt att handla om iallafall. :smirk:

jo, det känns skönt att dom hittade något & att jag fick svar på vart gallorna kom ifrån osv. tur att det inte vart något med hasen som sagt, men känns skönt att ha kollat upp det iallafall. jag har förstått att det kan ta ett tag innan dom är helt fria från knäledsinflammationen, men jag hoppas iallafall att det syns någon förbättring på återbesöket när han har specialskorna. den enda förbättringen jag har sett är ju att gallorna är helt borta & det är ju ett bra tecken, han är jätte ren & fin i benen nu! :)

så din häst fick ledinflammationer av att hon vart sned? vart satt den snedheten?

jag har aldrig haft en equiterapeut (stavning?) eller så på honom, bara massör, men varken hon, veterinär eller annan har påpekat något om att han kan vara sne eller liknande, bara spänd & kort i endel muskler. enligt veterinären kan genomtrampningen ha med knäledsinflammationen att göra. men det kan ju givetvis finnas andra orsaker också, man får spåna lite i det.

Du PM:ade mig, remember? ;)

Ja, det verkar som om min dams ledinflammationer var pga snedheten. Sned i bäckenet, sned i bogen och sned i nacken. Hon åkte in och ut på klinik i ett år, blev utdömd två ggr och kollades av equiatriker flera ggr utan att den upptäcktes, sen bytte jag equiatriker och snedheten upptäcktes och rättades. Sen den dagen (oktober förra året) har hon varit rak, och fräsch :bow: Får se hur pass permanenta skador på lederna det gett för henne att gå så länge med ledinflammationer dock.

Vet var inne på om hon inte var sned efter vurpan redan från början, kollade efter bäckenfraktur etc och tyckte jag skulle kolla med equiatriker. Som sa 'inte sned' flera ggr utan att det bara var muskulärt. Jag har en jättebra veterinär som dels är positiv till 'alternativare', och dessutom glatt erkänner att hennes specialområde inte är muskler och kiropraktik (däremot är hon väldigt intresserad av det). KLiniken har numera en kiropraktor knuten till sig förresten..

Storyn om K är jättelång, men hojta om du vill ha den i sin helhet.

Jag skulle låta en equiatriker/kiropraktor eller liknande kika på din häst om jag vore du. Inte för att han nog är sned, men om de har ont försöker de avlasta och då tar musklerna stryk, och som dus krev så är din kort och spänd i musklerna, och de kan behöva lite hjälp med det.

Lycka till!

Håller med Alex :bow:

En bra equiterapeut eller dyl är guld värd! Jag har turen att min ET har nära samarbete med en privat veterinär så de kan konferera ihop om det är ngt.

Mitt arabsto gjorde en vurpa i hagen i höstas och fick en rörelsestörning höger bak. Vet var ute och böjde, skrev ut Finadyne och sa: och så ringer du NN va?

Så när muskelinflammationen var över så ET har fått hjälpa mig att rätta till hästen igen eftersom hon blivit sned, avlastat och haft sig.

Det är jättebra att ha nån som ser hur hästen är sned samt hur den kompenserar för det och kan tala om för dig hur du enklast kan jobba bort det med ett bra rehab/träningsprogram.

Du bor förresten kanske inte så långt från mig om du skulle vilja ha tips på en bra ET?

Senast ändrad:

ojdå, det vart många snedheter. tur att du hittade en equiatriker sen som kunde rätta till det.

jag hade gärna låtit en equiatriker/kiropraktor kolla igenom honom, men hur vet man vilka som är bra? vad jag vet så finns det inte ens någon här & jag vet inte om någon som använder sej av det heller!? men man får väl höra sej för. för jag har aldrig heller använt mej av någon, vet knappt vad dom gör!? jag själv för övrigt borde kanske också gå till en. känner mej inte 100 i ryggen efter en omkullridning för längesedan. men läkaren sa att min rygg är ok & att bara lite sjukgymnastik behövdes. fast jag tror att jag kanske kan vara sne!? kan det påverka hästen min om jag är det? kan han bli sne pga av det? kom att tänka på detta nu när vi 'pratar' om snedheter.

jag hör gärna keles story. alltid intressant.

du får gärna pm:a mej om vad du har för equiatriker. för jag vet inte hur jag ska få tag på en bra.

det är ju jätte bra att din veterinär samarbetar med en equiatriker, tror inte att våran gör det, han har iallafall inte nämt något om det. men jag kan ju alltid fråga på återbesöket om han känner till någon bra.

Jo han är super trevlig..En stall kompis till mig var hemma för lite sen och tog innan han och sa jag gick bredvid och frågade honom om han verkligen var hingst för är ju jätte snäll!

Jo jag hoppar jag:D..blixte kul och jag har bra nerver för tävling..Typ är cool lugn;) Där emot när jag började tävla så kändes hindrena lite höga i och med att mitt halvblod är 165 och han är 152 så var ju lite skillnd;)..Men han har fubnkat bra de 2 gånger han har tävlat nu:)..han har gått över förväntan verkligen;)

Tänkte din är valack va?

:) jo, han är valack, dom kastrerade honom som sen 3 åring, tydligen så vart han inte direkt lätthanterlig, annars hade dom nog behållt honom som hingst. ;) men då hade dom nog inte sålt honom.

aha, förstår att det måste kännas stor skillnad. hur högt hoppar ni då? vi har kravlat över oss hinder på 90, vilket räcker gott & väl för oss, eller iallafall för mej. han tycker bara att det är skit kul, speciellt i skogen & hade säkert velat gå upp på högre höjder. ;) men matte är feg!! :p :D

aha:)..

Han har gått nu 2 lokala tävlingar på 90 och 1 meter...

Har inte hoppat så mycket högre med honom för han fick dåligt självförtoende i hoppningen innan.. Så vill inte pressa honom för hårt tycker bara det är kul att han tycker det är så jävla kul nu för han började hoppa i höstas typ..

Mne har kommit över 110 med honom utan några problem han hoppar väldigt bar faktiskt:)

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 330
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 718
Senast: prallan
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 372
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka