klinikbesiktning

panzy

Trådstartare
Vad innebär det egentligen?, alltså hur mycket är gjort, ingår rönken och likn. då eller???

Sv: klinikbesiktning

;) Jag kan berätta på torsdag kväll. För vi ska iväg då och besiktiga på klinik. Röntgen måste man beställa extra. Kostar ca. 1.850 kronor. Själva besiktningen kostar 1.350 kronor. Ingen billig historia precis.

Du bestämmer själv vad som skall ingå förutom att vet. tittar på allmänintrycket av hästen, ser den röra sig i skritt och trav på rakt spår och gör böjprov.
Du kan sedan visa upp hästen uppsutten (då måste du ta med grejer) eller vid longering.
Många vill också röntga och på vår klinik behöver man inte boka innan, men hör efter vad din klinik har för bestämmelser.

Röntgen är en rätt dyr historia, tror jag har betalat ca 2000 för det. Men jag anser att det i vissa fall är väl värt pengarna.

När jag skall köpa häst vill jag göra allt för att ta reda på vad det är för ny familjemedlem jag skaffar mig och en klinikbesiktning känns mer heltäckande så därför väljer jag att ta hästen till klinik för att kollas igenom. Sedan kan man ju inte vara säker på att allt är som det skall men man har i alla fall gjort allt man har kunnat, resonerar jag.

Hoppas du fått lite svar här i alla fall.

men man gör alltså inte mer än vid en vanlig vet. besiktning (om man inte vill rönka då)

Jag har vart med på en klinikbesiktning o ganska många "vanliga" vet.bes. Och det som skiljde var att på kliniken gick dom ner med kamera i svalget o tittade efter infektioner/förändringar (vet dock ej om detta "beställdes speciellt" av ägaren/köparen). På den kliniken kunde man även röntga o det kostade ca 900 så det var inte så dyrt..

Nix, men omständigheterna är ju lite bättre på kliniken (tex plant hårt betonggolv att springa på).

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Hej! För dryga veckan sedan ramlade jag av hästen då den skenade och sedan bockade. Fick fyra frakturer i bäcken och en spricka i...
Svar
2
· Visningar
580
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 117
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar