Klinikbesiktning resp. gårdsbesiktning?

D

Dextrosol

Vari ligger den stora skillnaden om man skall klinikbesiktiga eller ha ut en veterinär på gården vid en försäljning/köp? Vad görs mer på kliniken menar jag som inte veterinären hemma gör? Nu talar vi om en vanlig besiktning utan röntgen etc.

Sv: Klinikbesiktning resp. gårdsbesiktning?

Det jag främst tänker på är att man har en löpargång på kliniken med hårt jämt underlag som kan vara svårt att få hemma.

Det jag främst tänker på är att man har en löpargång på kliniken med hårt jämt underlag som kan vara svårt att få hemma.

Instämmer och ofta även en bra longeringsring. Plus möjligheten att kolla upp ev konstiga saker med tex röntgen även om det inte var planerat från början. En annan stor fördel i mina ögon är att klinikveterinärer ser hästar hela dagarna och för det allra mesta har en enorm erfarenhet av besiktningar och bedömningar av hästar vilket inte är säkert att en runtresande veterinär har på samma sätt.

Är det inte också så att en klinikbesiktning värderas högre vad gäller uppfyllandet av undersökningsplikt hos köparen, om det skulle bli någon tvist om nån skada på hästen senare?

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 723
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 714
Senast: MJLee
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
842

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka