Klickerträning

TinyWiny

Trådstartare
Hur fungerar det med klicker träning?
Köpte en klicker men bruksanvisningen står bara på tyska:o

Min lille omplacering lyssnar direkt på klickern och kommer som ett skollat troll när han hör den, men jag tror jag har missuppfattat det hela?!

Ska klickern användas som belöning och inte som inkallning?

Jag har inte varit i behov av att förstärka med min gammla hund men med min nya som är ett litet yrväder och lätt kan "glömma bort" att lyssna på matte så verkar klicker vara ett bra redskap.

Jag fick honom som omplacering för snart tre månader sedan och då kunde han inget, han var så stressad att han inte ens sökte ögonkontakt:cry: han är nu snart nio månader.

Eftersom han var så stressad var det viktigaste just då att få honom trygg, att lära en massa nya saker fungerar ju inte när hunden inte ens vågar titta på en.

Nu söker han aktivt ögonkontakt och har lärt sig inkallning, sitt, ligg och stanna.

Han har också "tagit in" övriga familjen i sin flock först nu för några veckor sedan och nu har jag kunnat lämna honom själv korta stunder och han är lugn och trygg.

Men hur går jag vidare med klicker träningen?

Sv: Klickerträning

Klickern ska INTE användas som inkallningssignal, iaf inte om du ska utöva klickerträning med din hund. Klicket betyder "Bra! Godis är på väg". Det går så otroligt mycket snabbare att använda klickern för att belöna hunden i EXAKT rätt ögonblick när den gör rätt.

Det står massor om klicker på internet men jag rekommenderar att gå en kurs. Och det finns flera bra böcker.
http://www.google.com/search?q=klic...v:IE-SearchBox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7

Sv: Klickerträning

Ok, då har jag gjort "lite" rätt eftersom hunden tänker aha jag ska få godis:angel:

Tack för dina tips:bow:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 876
Senast: lilstar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 655
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
13 861
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Räkna ut kaloriintag?
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka