Sv: Klickerträning
Halloj! Va kul att du börjat med klickerträning! Själv har jag hållit på sen juni och har på samma tid förvandlat mina hopplösa odågor till startklara tävlingsdjur.
Ett par ord om klicking bara;
INKLICKNING: Ta en näve frolic och bryt varje ring i fyra bitar, de är då lagom stora till en medelstor hund. Börja mata och så fort hunden fått in gottisen i munnen så klickar du. Det ska gå FORT och man ska vara tyst. Gör detta ett par ggr med ca 20 bitar per gång. Sedan testar du om det har gått in, dvs klickar en gång. Hunden ska då se förväntansfull ut, alltså vänta på godiset. Gör den inte det får du fortsätta med inklickningen till hunden fattat. Då och då kan man gå tillbaka till inklickningen, det har jag fått göra med min tik när svåra hinder ska passeras (andra hundar t ex).
INLÄRNING: Du har en inklickad hund och nu ska du lära den något. Jag började med en targetstick (en mörk pinne med en 1 cm vit bit längst ut) men det kan vara något annat, som en matta eller att den ska sätta nosen mot något annat. Såhär gjorde jag med targetsticken; håll den framför näsan på hunden och när hunden nosar (det gör de av ren nyfikenhet) så kommer klicket, sedan beröm och naturligtvis godis. Gör om tills hunden snabbt sätter nosen på pinnen. Då ökar du svårighetsgraden och håller pinnen lite längre ifrån. Funkar inte det så går du tillbaka, men ha inte för bråttom! Låt hunden klura ut vad du vill! Och tänk på att det inte är fel att hunden ibland får misslyckas, det är så den lär sig att ta intiativ (annars är det bara du som ger den godis som en automat). Detta kan sedan överföras till andra saker.
VALPAR: Varför skulle man inte kunna börja med mycket små valpar? Klicking är ingen motsats till kontakt, snarare tvärtom!
BERÖM: Naturligtvis ska man inte bara klicka och sedan mata fram en godis. Jag ger knappt mina hundar godis ens, eftersom godis är lugnande och jag vill ha taggade hundar. De får leka en stund med min pipis, labben vill apportera och schäfern vill döda den. Och jag pratar myckt med mina hundar. Säger uppmuntrande ord när de är på rätt väg och tjoar och har mig efter klicket som alltid alltid ska avsluta övningen. Klick = avslut. Dubbelklicka aldrig. Sedan kan man gå tillbaka till övningen igen.
KOMMANDOORD: När hunden har lärt sig en övning är det dags att döpa den (övningen alltså
). Säg ordet när hunden är påväg att göra rätt, och sedan KBG (Klick, Beröm, Godis). Sedan säger du ordet utan att göra mer och är då hunden påväg att göra rätt, även om det bara är den minsta antydan så kommer KBG och du blir jätteglad! Stegvis ökar du kraven, och även här får man ibland vänta ut och ibland låta hunden misslyckas. Kan hunden något så gå direkt vidare till nästa svårighetsgrad. Klickerträning ska inte tragglas på samma nivå hela tiden. Man kan alltid backa om det skulle visa sig allt för svårt.
(nu kan Grana också läsa!
)
Lycka till alla klickare!
/agge klickerfantast