• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare L1ll4n
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 994
L

L1ll4n

Fungerar dom? Har en hund som inte är så lydig, eller ska man säga ; En bra kondition? Han lyssnar inte så bra. Kan man använda en klicker då? Någon som har prövat ? Ge lite tips och råd nu är ni snälla!

Sv: Klickers

Jag är inte expert direkt, men klicker-metoden är en träningsform som inte bara fungerar på en gång. Man måste först lära hunden att klicket är en belöning. Du kan ju gå en klickerkurs, där lär man sig allt från grunden!
Lycka till! :)

Jag rekommenderar absolut klicker, men först och främst klickerkurs. Klicker ska användas rätt, annars är det tämligen meningslöst. :)

Ja, och jag har sett en del folk som trott att de använt klickern rätt.

Precis som folk kan belöna/tillrättavisa sina hundar tio-femton-sextio minuter efter att hunden gjort det den ska/inte ska göra och på allvar tror att hunden fattar varför den belönas/tillrättavisas.

Du kanske skall börja med att fundera ut VARFÖR? din hund är "olydig".

Använder man klickern rätt är det ett fantasktiskt verktyg.

www.klickerklok.se - här har du massa mat nyttig info

Ja, och jag har sett en del folk som trott att de använt klickern rätt.

Precis som folk kan belöna/tillrättavisa sina hundar tio-femton-sextio minuter efter att hunden gjort det den ska/inte ska göra och på allvar tror att hunden fattar varför den belönas/tillrättavisas.

Jupp! Klickern måste använad rätt annar förstärker man helt fel beteende.:bump:

Man ska alltså om hunden kommer på inkallning klicka med klickersen och sen ge belöning?

Har jag uppfattat det rätt?

typ... .... Men hunden måste ju först veta varför du klickar och vad somkommer efter klicket...

Ett enkelt sätt att "klicka in" in hund äratt sitta på golvet med den och sedan klickamed klickern för att sedan med en gång ge den en godis....
Upprepe flera gånger och ta sedan en paus.
Gör samma sak igen men vänta nu några sekunder innan hunden får godiset.
Nu ser du om huden reagerar påklicket och den lär sig oxå att godiset kommer lite eftre klicket...

Finns jääätte bra böcker om klicker som är lätt lästa...

som sagt så finns det mycket intressant på klickeklok.se

Senast ändrad av en moderator:

Man ska alltså om hunden kommer på inkallning klicka med klickersen och sen ge belöning?

Har jag uppfattat det rätt?

Men klicket i sej är inte magiskt, man får inte en lydigare hund lättare bara för att man klickar istället för att säga bra.
För mej är klickerträning ett helt tankesätt som jag bygger på i all min träning :)
Det bli helt fel om man tror att själva "klickerdosan" gör underverk :crazy:
Det enda som möjligen skulle kunna vara är att klicket inte är uttjatat och på det sättet är det mer effektivt än en uttjatad röst.
Som sagt, kolla klickerklok.se

Plus att hunden hör att du är irriterad oavsett hur snäll du än försöker låta, medan en klicker är neutral.

Jag kan säga att jag har klickat in min häst också, fast med en visselpipa :idea:

Hon tycker det är jättekul!

Plus att hunden hör att du är irriterad oavsett hur snäll du än försöker låta, medan en klicker är neutral.

Jag kan säga att jag har klickat in min häst också, fast med en visselpipa :idea:

Hon tycker det är jättekul!

Hunden ser ändå på ditt kroppsspråk om du är irriterad, så då spelar det ingen roll om man använder klicker/röst!

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 235
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 446
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
807
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 315
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka