Vimsevilja

Trådstartare
Okej så här är det, jag läser igenom Hund-forumet varje dag och försöker lära mig mer och jag tror jag faktiskt lärt mig väldigt mkt bara genom att läsa här och har kommit in i "hundlivet" mer :D Dock har jag ingen hund men jag vill skaffa, och har haft tidigare men var inte så jättegammal då och då fattade man ju typ ingenting x)

Men till saken, lite överallt ser man saker om "klicker" o "klickgodis" men jag kan för allt i världen inte förstå vad det är, nått med godis ok, det har jag fattat men. Jag får inte upp nån bild i skallen på mig?
Har läst både här i forumet och Härliga Hund-tidningen om Klickgodis, men det står inte VAD det är utan bara typ att man kan träna hunden med det och så :'S Jag känner mig trög men det har blivit lite snurrigt och förvirrande nu för min del :crazy:

Så, vad är "Klicker","Klickgodis"? :)

Sv: Klicker?

Klicker är en liten dosa med en knapp på som "säger" KLICK, När man trycker på den.. När man klickar in sin vovve så "klickar" man å ger sin hund godis! Tillslut så har hunden sammankopplat klicket med godis å då är det bara att gå vidare!
Ta en godis i handen, vänta.. När hunden tittar på dig: Klick, ge godis..
Detta kan man sedan ta vidare till en "target" (jag har använt en musmatta). Slänger ut musmattan å väntar... När hunden nuddar mattan så klickar jag och ger godis!
Därifrån till postitlappar på skåpdörrar och lysknappar (stänga, släcka, tända) är steget inte långt:idea:
Ha så kul!

Det finns massor med böcker om tips på vad man kan träna in med klicker och hur man ska gå tillväga. Det kanske inte ger all kunskapen man behöver för att lyckas, men det ger definitivt en massa inspiration och lite mer förståelse :) Så ett tips är att gå till närmsta bibliotek och kika igenom deras utbud av hundböcker (har dom inga om just klickerträning borde dom ju kunna låna hem åt dig från andra bibliotek) :)

Självklart finns det mycket att läsa på nätet också, men jag föresdrar böcker eftersom dom är lättare att läsa i lugn och ro.

Gå in på www.canis.se
så har dom en mail kurs i hur man klickar in sin hund. Ett mail om dagen i 9 dagar. Super.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 894
Senast: Otherside
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
893
Senast: ildiko
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet... 2
Svar
20
· Visningar
3 381
Senast: Acto
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 517
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka