klicker igen!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare anja23
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 709
A

anja23

Det finns ju olika sätt att träna med klickern.
En del använder sig av operant inlärning, att låta hunden prova sig fram till rätt beteende.
Andra tränar mer enligt den gamla klassiska skolan, där man hjälper hunden och visar hur den ska göra, sedan belönar med klicket då den gjort rätt.

Vilken metod använder du?:)

Sv: klicker igen!

Jag använder mig av både frishejping, lockning och targets, allt beroende på vad jag vill träna med hunden och vad som känns som den mest passande metoden :).

Jag skulle vilja påstå att den operanta inlärningen sitter mycket bättre, där hunden själv kommit fram till vad det är som ger beröm/klick.

Men det är ju mycket mer tålamodskrävande.

Operant inlärning is the shit. Har aldrig förstått vitsen med att locka... Men sen blev jag redan från början van vid att denna träning och har aldrig lockat alls. Men ändå.. Det tar bara en massa onödig tid och man får en bunden hund som det tar tid att tränan bort mina "hjälper" på.

Sen borde operant träning kallas traditionell snart också.. Har ju funnits väldigt länge nu:)

Gilly

Helt klart den operanta inlärningen! Sitter bäst när hunden själv får komma på det och personligen tycker jag att det är bättre ju mer hunden tillåts att tänka själv.
Mvh//Annie

Jag har inte tålamod att shejpa allt så de blir lite blandad kompott.
Ofta visar jag hunden vad jag vill (lockar om man vill kalla det de), sen när hunden fått en liten aning om vad de handlar om så plockar jag bort alla hjälper och bygger vidare med operant inlärning.
Fuskshejpar lite ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 861
Senast: Otherside
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
641
Senast: Lillefrun
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 330
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 869
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II