"klickar" i höfterna!!!

R

rally

Hoppas att nån kan hjälpa mig. Vår foderhäst, ostartat varmblod, "klickar" i höfterna när han går. Tjejen som äger honom sa att han alltid har låtit så, men jag tycker att det har blivit värre nu, han verkar inte ha ont av det. Men jag är ändå orolig att det är något som ger honom besvär när vi rider honom. Vi har blivit erbjudna att köpa honom men jag vet inte hur jag ska göra, vi rider mycket i fjällen och på långturer och vill att hästarna ska fungera i den typen av arbete. Jag frågade en travtränare/uppfödare och han gissade på patellan, men benen "låser" sig inte utan det bara klickar för varje steg. Vet nån vad det kan vara? :confused:

Sv: "klickar" i höfterna!!!

Hejsan

Jag har ett gammalt russsto som är pigg som en femåring:d
Hennes höfter klikkar också men inte hela tiden, hon har inte ont av det och hon har haft det 2 år och varit fult normal.
Hjälper dig nog inte men nu vet du att du inte är ensam. :confused: Hoppas du hittar någon som vet bättre

Tack, det känns bra att veta att man inte är ensam om det. Han är ju bara 11 år och aldrig startad eller hårdtränad så man funderar ju... :confused: Men man blir ju rädd att Lill-gubben ska ha ont av ridturerna:eek:

Min häst klickar haserna, men när vi var på sjukhus (för en hälta) sa de att det inte var någon fara om han inte har ont. Men jag vet inte, man blir lite orolig ändå.

Jag tror inte du behöver oroa dig :D Kanske kan du ringa lokal veterinären och be om råd, hon vet nog om det kan innebära problem i framtiden :P

Min lilla minishettis jag hade klickade i bakkotorna i varje steg. Läskigt ljud, men han hade inte ont av det. Veteriär på klinik kallade det för subluxation i kronled, men kunde inte hitta något skrivet om det i veterinär litteratur. Uppenbarligen inget som orsakat några större veterinära problem alltså. Men din har det ju i höfterna..ljudet alltså... :p

Jag tror också att det är patellasenan som kluckar...inte i höften men i bakknäna....dom behöver inte haka för att det låter, men i höga farter som en travare kommer upp i kan det vara att dom hakar ur i en 100 dels sekund och galoppen är ett faktum...du kan prova med att ge extra B vitamin...rid regelbundet...när dessa hästar blir "ståendes" så kan dom bli sämre och börja haka..alltså om dom inte rids eller körs...klättra med hästen och bygg upp den så tror jag inte du får några problem med den

Jo, han är i form och får klättra mycket, vi har fjäll överallt där vi rider.:smirk: Jag tycker att han har kortat in stegen på senaste tiden och när jag rider och ställer krav så blir han galen, inte tjurig som min andra häst när jag red till honom utan han beter sig som om det är nåt som är fel tycker jag. Det är svårt att förklara, känslan när jag rider honom. Han klickar i alla gångarter inte bara galopp, det är nästan värst när han skrittar eller bara skrotar runt i hagen, då kan jag stå utanför hagen och höra hans "klickande":eek: Jag har lyssnat, klämt och kollat, det är verkligen uppe i höfterna det låter, inte i hans knän...

ok, då kanske han har en lös benbit i höftkammen som troligtvis är inkapslad men "rör" sig ändå...det är inte jätteovanligt...dom kan få det om dom rusar in i en box och slår i höftkammen..kanske alltså :D
Är det på bägge sidor eller bara på en sida?

jodå, han låter på båda sidor... När det är kallt klickar han ännu högre, vi hade -30 grader när vi släppte in dom igår kväll och det hördes verkligen när han kom gående... Jag lyssnade och kände igår igen och då var det ännu tydligare var det kom ifrån. det ligger mellan höftkammen och benet, mitt på rumpan ungefär, jag är usel på att förklara:crazy: När det klickar så känns det som att det rullar en penna under handen där, skumt. Och han har låtit så här i minst 6-7 år, för det är så länge ägaren har haft honom. Hon säger att han har "alltid" låtit så, om det hade varit patellan eller nån typisk "travskada" så hade hon nog vetat det, hon föder upp och tränar travhästar

ok, då kan det vara senan som går från höften till knäet..knästräckaren...det bör ju inte vara "farligt" men klickar den ofta så kan den ju bli irriterad..ge extra B vitaminer och t ex ruta grav som är bra för senorna
Ta reda på vart fästena sitter och punktmassera där så får du kanske lite bättre genomblödning

(jag föder också upp travare :D )Har jobbat med konvalecens hästar i många år och varit med om det mesta...

Tack, ska testa B-vitamin & massage. Tips om vad man kan göra är alltid tacksamt, är ingen hejare på sjukdomar och skador på hästar. Så det är tur att man kan få råd och tips här:bump: Funderar om han har ont av det och om det påverkar honom som rid/körhäst, vi ger oss ut på rätt många långturer på fjället när det är säsong för det. Vi har honom bara på foder än så länge och vet inte riktigt om vi ska köpa honom, tycker att han är lite dyr med tanke på ålder, ubildning osv...

Min hästs ena bakben sklickar också när hon går (då i skritten i vänster bakknä.)
Det brukar det bara göra när hon har gått väldigt lite och håller på att sättas igång (=stel och blir kanske lite "överantsträngd").

Men hon har aldrig varit halt eller lidit av det.

Så länge det inte hakar tror jag inte det är någon fara.

(obs. att jag inte har någon travare då, iaf inte renrasig..)

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 208
Senast: Hedwig
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 684
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Tänkte se om någon klok människa kan se lösningen på mitt problem för i morgon fortsätter min mardröm jag haft i snart 6 års tid och jag...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
70 641
Senast: anglahund
·
P
Ridning Jag har alltid varit en hästtjej, men utan direkt kontakt till hästar. Jag gick, som så många andra, igenom den där perioden då man...
Svar
1
· Visningar
1 090
Senast: Elizette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka