"klicka in" äldre hund?

squarepants

Trådstartare
Jag undrar vad ni har använt er för metoder på äldre hundar (min är 1,5) för att börja använda klickerträning?

Är det någon här som anävnder visselpipa? Främst till inkallning tänkte jag mig. Eftersom vi är 5 personer i familjen som alla har olika sätt att kalla in honom. (Trots tappra försök ifrån min sida att lära dem :mad: )

Sv: "klicka in" äldre hund?

Det finns många sidor om hur man klickar in en hund, hur gammal den är har nog liten betydelse. Ta godis som hunden verkligen gillar, klicka och ge många gånger i följd. Ganska snart kan man vänta tills hunden tar ögonkontakt innan man ger klick/godis. Kom bara ihåg att ett klick alltid måste följas av godis.Hundarna fattar detta fortare än man tror.

Man skall alltså, utan att göra något speciellt (typ sitt, ligg) bara stå och upprepade gånger klicka och ge något supergott efter varje klick? = Hunden skall se klicket som något jättegott?

Jag lät min hund sitta, men det spelar egentligen ingen roll. I början gör de inget för klicket, du kan kolla om din hund fattar genom att vänta tills den inte är uppmärksam på dig, klicka en gång och om den då intresserat tittar upp så förstår den. Sen kan du (för att träna dig själv att klicka på rätt ställe) lära den något "oviktigt trick" som den inte redan kan, vacker tass el dyl. Det är inte nödvändigt, men jag hade nytta av det. Klickerklok är en bra sida om klicker by the way.

åldern är inga bekymmer. det finns inga åldersgränser.

jag rekommenderar dig att köpa en bok om klickerträning, dels för att lära dig själva tekniken/metoden, men också för att lära dig hur en inklickning går till. gör du fel kommer resultaten att utebli och du riskerar att hunden ser dig som en godisautomat.

det viktiga är att hunden jobbar för klicket, när den gör det är den ordentligt inklickad. det är klicket som är själva förstärkningen, inte godiset. anledningen till att man ger godis efter varje klick är för att upprätthålla klickets effekt, men det går att låta bli att ge godis också, effekten blir densamma. dock måste man då göra om inklickningen med jämna mellanrum och det är ju lite onödigt krångligt.

obs att när du har klickat är övningen slut, så reser sig hunden från ett liggande är det helt i sin ordning.

Jag klickade in Albin när han var 7 tror jag så det ska nog inte vara några problem. Men sen är det ju mycket upp till hunden såklart!

/Jenny

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 267
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 650
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej, Vi har en underbar labrador (6,5 år). Tidigare var vi fodervärd, i 1,5 år, till en annan labrador (8 år nu) som sedan blev...
Svar
19
· Visningar
2 177
Senast: Johanna1988
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 916
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka