Kliar sönder mulen

Skaune

Trådstartare
Min foderhäst kliar fram sår på mulen.
Vad kan detta bero på? När hon gick på bete hade hon solexem och fick ha helosan sol på näsan mot detta. Solbränna perioder är nu över men hon kliar mulen mot väggen nästan varje dag och får då sår som i och för sig läker fort men det är ju tråktigt att hon har dem. Kan det vara något som hon är överkänslig mot?

Sv: Kliar sönder mulen

De första teckenen på styngflugan är bla att pållen kliar sin näsa, och frotterar mulen överallt.

Sen finn det tydligen annat också, fast här är jag inte så insatt. Kanske andra har mer erfarenhet av det.

Åh fasiken. Man lär sig nåt nytt varje dag! Tack för tipset.

Men tar inte ivomec styngflugan... hon är nyligen avmaskad med det. Bör man göra det en gång till i så fall, om det inte har tagit bort det första gången?

Jo Ivomec tar styngflugan, för att veta säkrast är väl ett träckprov lämpligt.

Jag tror att det är en kvarstående effekt av soleksemet.
Väl sent för att vara styngfluga, har du sett några styngflugeägg?
När styngflugan lagt äggen kläcks dom efter nån vecka o larverna kliar då på bringa o framben så att hästen slickar i sig dom.
Sedan borrar dom sig in i munslemhinnan där dom stannar ett par veckor innan dom vandrar ner till magsäcken. Det är när dom är i munslemmhinnan som dom kan orsaka irritation. Ivomec är verksamt så fort hästen fått i sig larverna.
PL

Senast ändrad:

Jag har inte sett några gulaägg i år. Men jag fick henne inte förrän efter högsäsongen för dem var över. Har inte heller sett några på de andra hästarna i stallt men jag kan ju ha missat dem.
Finns det något som man kan bota klådan på näsan med då tror du?

klåda
Har själv häst med rosa mule o ljusa ben. Väninna som har två exemhästar. Vi har diskuterat detta med vetrinärer och provat oss fram med olika naturpreparat. Smörja går bra under sommaren men problemet kommer iregel inifrån och det som fungerat bäst är tillskott i foder. Ett visst samband har jag märkt med betesläpp/gräsätning förmodligen har vi för kraftiga beten idag och inte de örter som förr fanns på ängsmark och fälader. Något som fungerade bra både invärtes och att spraya/tvätta var ALOVERA men det finns så mycket andra produkter man ska bara komma ihåg att börja behandla redan vintertid.
Själv har jag uppfunnit en sk mulsolskydd att fästa på grimman av den händelse jag inte kan komma upp själv till betet (andra har svårt att hantera min häst).

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 403
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 784
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 523
Senast: Sassy
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 349
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025