• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Beccis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 743
B

Beccis

Min snart ett-åriga bäbis har börjat klia sig väldigt mycket när hon kommer in från hagen på kvällen, kastar sig nästan mot boxväggen. Hon gör inte så på morgonen.

Upptäckte nu i morse när jag var ute hos henne att hon är mjällig och lite skrovlig i och under manen. Det är ingen annan häst i stallet som kliar sig, de är bara tre och har ingen kontakt med några andra heller så hon kan inte ha blivit smittad på nåt sätt. Hon har väldigt tjock vinterpäls och blank och fin hårrem, inga kala fläckar eller nåt sånt. Jag ger henne majsolja för pälsen men man kanske borde köpa B-vitamin och ge nu under vintern. Om det fortsätter får jag väl ringa veterinären så får hon komma och kolla, för hon har inte hållit på och kliat sig så här förut, började för ca en vecka sen.

Vad tror ni det kan bero på? Är det nåt att oroa sig över?

Sv: Kliar sig

Beccis skrev:
Min snart ett-åriga bäbis har börjat klia sig väldigt mycket när hon kommer in från hagen på kvällen, kastar sig nästan mot boxväggen. Hon gör inte så på morgonen.

Upptäckte nu i morse när jag var ute hos henne att hon är mjällig och lite skrovlig i och under manen. Det är ingen annan häst i stallet som kliar sig, de är bara tre och har ingen kontakt med några andra heller så hon kan inte ha blivit smittad på nåt sätt. Hon har väldigt tjock vinterpäls och blank och fin hårrem, inga kala fläckar eller nåt sånt. Jag ger henne majsolja för pälsen men man kanske borde köpa B-vitamin och ge nu under vintern. Om det fortsätter får jag väl ringa veterinären så får hon komma och kolla, för hon har inte hållit på och kliat sig så här förut, började för ca en vecka sen.

Vad tror ni det kan bero på? Är det nåt att oroa sig över?

Kola så hon inte har löss, det är 'rätt' tid för det nu och unghästarnas tjocka, oklippta päls brukar vara väldans populär för lössen.

Annars tycker jag du gör rätt i att ta ut veterinären, när de har sådan klåda är det inte läge att mixtra med huskurer.

Men borde inte alla hästar fått det då? Det är ju bara fölet som kliar? De går ju i samma hage och är nära varann... :confused:

nä alla behöver inte få det har hänt här hemma att jag bara har fått på en och jag har ju ändå många hästar i samma hage

Jasså, jag trodde alla fick om en hade det nämligen! Alltid lär man sig nåt nytt! :)

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite tips. Har en 11 årig valack som sen tidigare kliat sig lite grann. Har alltid täckat i förebyggande syfte. Men nu har han...
Svar
5
· Visningar
730
Senast: ainasoja
·
Hundhälsa Hej buke! Min vän Sofie, som inte har ett account här skulle vilja ha lite tips och råd ifrån er. Hon har en 5mån valptik av rasen...
Svar
10
· Visningar
1 402
Senast: Is
·
Hästvård Min unghäst kliar sig hela tiden. Hon försöker klia sig mot mig fast hon aldrig fått det, hon kliar sig mot allt hon kommer åt och gör... 2
Svar
31
· Visningar
4 644
Senast: Görel
·
Islandshäst Hur ser man att hästen har eksem? Köpte ett sto förra våren som enligt säljaren inte har eksem. Hon gick utan täcke hela förra året utan...
Svar
6
· Visningar
1 031

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka