Häst som kliar sig

Vad är det för klådstillande schampo? Har oxå en som kliar sig och det verkar inte vara typiskt exem utan lite här o var. Tycker synd om honom. Har haft veterinären ute men fick bara något antikvalsterschamo som inte alls hjälpte

Jag tvättade henne igår så vi får se om det hjälper. Kommer inte ihåg namnet just nu, fick det rekommenderat av veterinär.

Återkommer om det verkar hjälpa!
 
Min Best hade samma problem med klåda under vintern när hon hade som mest päls och när hon fällde på hösten och våren. Jag fick tipset att ge linfröolja i fodret, och det hjälpte. Visserligen tog det några månader, men efter det har hon nästan inte kliat sig alls. Jag har gett linfröolja i tio år nu, även till de andra hästarna.
 
Min häst fick någon form av allergisk reaktion/värmereaktion som bröt ut efter en träning där hon blivit väldigt svettig. Klippte henne strax efter detta men det hjälpte inte, hon kliade sig en hel vinter på bålen, var helt kal och sårig på kroppen.

Vi provade att tvätta, vi gjorde hudbiopsi, vi testade switch, vi tog bort allt foder utom hö, vi bytte underlag i boxen, vi hade allergivänligt tvättmedel osv. Vi provade allt. Det gick över så småningom, tror att vi började ge bakjäst i den vevan. Förmodligen var det någon störning som utlösts eventuellt av foder/värme.

Hästen har iaf aldrig fått det tillbaka, men är något mer benägen att klia sig runt ljumskarna och på buken än en 'normal' häst. Dock aldrig som då när detta hände. Numera brukar jag ge bakjäst om någon häst kliar sig lite mer än vad som känns normalt, och det blir genast bättre.

Några gamla bilder:

IMG_0288.jpg

IMG_0378.jpg
 
Jag tvättade henne igår så vi får se om det hjälper. Kommer inte ihåg namnet just nu, fick det rekommenderat av veterinär.

Återkommer om det verkar hjälpa!

Tack! Gör gärna det o kolla namnet oxå!! :) Min kliar sig inte sårig eller så men är så besatt av att klia, vill klia med kompisarna hela tiden och vill att jag ska klia hela tiden oxå, finns lixom inget annat. Han kliar oxå buken o ljumskarna mycket. Har provat linfröolja, probiotika, jäst och en massa annat i långa perioder. Bytt strö 3 ggr. Kan ju vara insekter oxå men det är överallt o inte i man o svans. Hästen har andra problem oxå så det kan hänga ihop med det men skulle gärna vilja hjälpa o lindra klådan som måste vara fruktansvärd att gå runt med.
 
Hon är som rutig på ena sidan, på andra sidan har hon kliat sår, men inte lika stora som @Mitrolle s häst har.

Så här såg hon ut igår när jag försökte tvätta henne, hon är aldrig spolad så jag fick ta vatten på en svamp. Det tog lång tid att komma så här långt. Idag hade hon inte kliat upp något nytt sår, hoppas det betyder att tvätten hjälpte!

141031_zps36be58e9.jpg
 
Hon är som rutig på ena sidan, på andra sidan har hon kliat sår, men inte lika stora som @Mitrolle s häst har.

Så här såg hon ut igår när jag försökte tvätta henne, hon är aldrig spolad så jag fick ta vatten på en svamp. Det tog lång tid att komma så här långt. Idag hade hon inte kliat upp något nytt sår, hoppas det betyder att tvätten hjälpte!

141031_zps36be58e9.jpg


På bilden ser det ut som några knottror under pälsen? Känns det något? Har du provat att klippa bort lite päls o se hur det ser ut under?
 
Min häst blev hastigt och lustigt allergisk mot förrådsdammkvalster när vi bytte stall (han var 17). Det som hjälpte för honom (förutom att byta stall till ett mycket renare) var schampo med havremjöl (finns på apoteket) och smörja såren med Xylocain.
Det kom tillbaka varje gång han fick på sig något som legat ett tag, typ vintertäcken som legat över sommaren. Fick tvätta allt i 60 grader, frysa det och sen tvätta i 60 igen, då kunde han ha det utan problem. Och förvara i lufttäta påsar eller plastboxar.
 
Känner till en häst som kliade sig och det visade sig efter lång tid att den var allergisk mot höns. När den bytte stall blev den symptomfri.
 
@Mitrolle Min häst såg precis ut som din gör på bilderna förra året fast mer :-(. Veterinärerna blev inte kloka på vad det var efter flera hudopsier och skrapprov. Är livrädd att det ska bli likadant i år igen därför blev jag väldigt nyfiken på hur du gav bakjästen (mängd osv....) menar du sån blå/röd man köper i kyldisken i affären på 50g. Min häst fick under flera veckors tid gå på starka doser kortison och allergimedicin för människor.

Förlåt för lite trådkap........
 
@Smuldaisy

Min häst fick också gå på massa cortison och inget hjälpte. Ja, precis den blå-gula bakjästen för normal deg, ½-1 paket per dag i fodret bara, smula ner det i krubban innan man häller på maten t.ex.

Det hjälper om det beror på någon störning i tarmfloran, vilket ju kan ge hudbesvär. Efter dessa problem min häst hade 2009 så har hon inte haft det igen. Hon går på underhållsdos med zink (hippo selection hov) och linfrö året runt och så bakjäst vid frost/foderbyte/övrigt då magen verkar i obalans. Zink och linfrö ska vara bra för hud/tagel, så jag tänkte att det skadar ju inte att ge lite extra när man har en känslig häst (eller vad som nu var problemet, det får vi aldrig veta).
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 898
Senast: Seabaz
·
Hästvård Har en gammal häst (fjordning) snart 33 år som i vinter börjat klia sig. Har lokaliserat klådan till främst under magen, men eftersom...
Svar
13
· Visningar
4 105
Senast: ptr
·
Hästvård Min häst som för övrigt är fin i pälsen och inte har mycket päls har små kala fläckar utan päls. De är inte runda utan har annan form...
Svar
2
· Visningar
1 144
Hästvård Ponnyn har börjat fått kala fläckar i ansiktet och under manen! [LIST] Det är en shetlandsponny (dvs mycket tjock päls) och...
Svar
1
· Visningar
2 532
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp