Kliar sig så tappar pälsen

Bengt

Trådstartare
Båda hästarna kliar sig mot träd och annat så stora bitar av pälsen är bortsliten. Vad kan det vara för problem?

@Bengt
Nått är lurt med dina hästar. Det kan som sagt vara pälsätare, svamp eller ringorm. Nu kliar det visserligen ganska gott i pälsen på dem nu när vinterpälsen börjar lossna men det brukar inte bli så stora tofsar lossnar. Så ring ut en veterinär som får titta och tills du vet så klappa inga andra hästar, kossor eller människor, tvätta händerna noga, ha separata stallkläder hemma. Låna inte eller låna ut borstar, vojlockar/schabrak/selar/träns.

De åkommor som jag skrev är inte farliga men väldigt smittsamma, i synnerhet ringorm om kan smitta till människor och andra djursorter.

Liknande trådar

Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det... 9 10 11
Svar
211
· Visningar
14 740
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
603
Senast: Bamburine
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
911
Senast: skogaliten
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
700

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • tämja halvvuxna katter

Hästrelaterat

Tillbaka