Kliar sig så tappar pälsen

Bengt

Trådstartare
Båda hästarna kliar sig mot träd och annat så stora bitar av pälsen är bortsliten. Vad kan det vara för problem?

@Bengt
Nått är lurt med dina hästar. Det kan som sagt vara pälsätare, svamp eller ringorm. Nu kliar det visserligen ganska gott i pälsen på dem nu när vinterpälsen börjar lossna men det brukar inte bli så stora tofsar lossnar. Så ring ut en veterinär som får titta och tills du vet så klappa inga andra hästar, kossor eller människor, tvätta händerna noga, ha separata stallkläder hemma. Låna inte eller låna ut borstar, vojlockar/schabrak/selar/träns.

De åkommor som jag skrev är inte farliga men väldigt smittsamma, i synnerhet ringorm om kan smitta till människor och andra djursorter.

Liknande trådar

Hästvård Jag tror att min häst fått löss. Hon började klia sig enormt och fick klåda. Nu har hon dock slutat klia sig men tappar päls och får...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 962
Senast: aglaonema
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
595
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 534
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka